REISVERSLAG ANDALUSIË 2013

Verslag van een rondreis door Andalusië, deel 6: Costa del Sol

Donderdag 23 mei: Granada - Nerja

Rond 9 uur vertrekken we van Granada naar onze laatste bestemming op deze Andalusië-reis. We rijden richting de Costa del Sol, een lange reeks saaie badplaatsen aan de zuidkust van Spanje van Gibraltar die alleen maar uit vakantieresorts bestaat. Ons doel is Nerja, een plaatsje dat wat minder toeristisch is en nog wat karakter heeft weten te bewaren in de vorm van witte huizen, smalle straatjes en laagbouw. We zijn er rond 11 uur al. Na een koffie op het terras maken we een wandeling naar het Balcon de Europa. Dit is een boulevard die uitloopt in zee bovenop de restanten van een Moors fort en waar je mooi op de kustlijn kijkt. Met Karen, Ilona, Annemiek, Gisela en Pascal loop ik dan door de straatjes rond het centrum om meer van het stadje te zien. We zien een mooi kerkje voor Onze Lieve Vrouwe van Smarten. Bij een restaurantje lunchen we, ik neem natuurlijk vis hier aan de kust, en daarna gaan we terug naar het hotel.
nerjaboulevard_small.jpg nerjaplayacalahonda_small.jpg nerjacentrum_small.jpg nerjastraatje_small.jpg nerjaermitadelasangustias_small.jpg
In de middag zit ik wat op het terras te lezen. Dat zitten bevalt mij nooit zo lang, maar gelukkig ben ik niet de enige die dat heeft. Met Ilona maak ik daarom nog een lange wandeling langs het strand naar de andere kant, van het centrum af. Strand is eigenlijk een te groot woord voor de smalle strook kiezels met een stoffige weg erlangs. Verder van het hotel wordt de kuststrook steeds droefgeestiger en zien de hotels er meer vervallen uit. Wat een saaie omgeving, waarom zitten we hier! We wandelen ongeveer twee uur en dan gaan we met een deel van de groep dineren in de tuin bij restaurant California. We krijgen er zelfs live-muziek bij en het is weer gezellig.
nerjaermitadelasangustias2_small.jpg nerjaermitadelasangustias3_small.jpg nerjaboulevard2_small.jpg nerjastrand_small.jpg

Vrijdag 24 mei: Nerja, Frigiliana

Om half tien vertrekken we met een bus voor een excursie naar de grotten van Nerja. Onderweg maken we een fotostop bij het Acueducto del Aguila (Aquaduct van de Adelaar) een mooi aquaduct met vier lagen dat in de 19e eeuw werd aangelegd om een suikerfabriek van water te voorzien. Bij de Cueva de Nerja zijn we nog voor openingstijd zodat we als een van de eersten naar binnen kunnen. De Cueva de Nerja is een enorme grot die in 1959 door spelende kinderen werd ontdekt. Er zijn tekeningen gevonden die meer dan 43000 jaar oud zouden zijn, maar in elk geval laten zien dat hier eeuwen geleden al mensen woonden. In de grot bevinden zich drie galerijen en enorme zalen, zo groot dat er zelf concerten gegeven worden. De grotten bevatten de grootste stalactieten ter wereld, met als record een stalactiet van 32 meter hoog en 13 bij 7 meter aan de basis. We maken een wandeling van een klein uur door een deel van de grot: Las Galerias Turisticas, die met 106286 m3 ongeveer een derde van de totale grot vormt. Met name de Sala del Cataclismo is spectaculair: gigantisch groot en met enorme stalagnieten.
nerjaaquaduct_small.jpg nerjacueva_small.jpg nerjacueva2_small.jpg nerjacueva3_small.jpg nerjacueva4_small.jpg
Ongeveer 6 kilometer van Nerja op zo'n 400 meter hoogte op een heuvel ligt het dorpje Frigiliana. Het is een klein plaatsje met slechts zo'n 2000 inwoners met schilderachtige witte straatjes met klinkers die de heuvel op omhoog lopen. Vanaf verschillende plaatsen in het dorp heb je prachtig uitzicht tot aan de Middellandse Zee. In het dorpje hebben een aantal kunstenaars hun atelier waar ze dingen verkopen. We maken een lange stop in dit leuke dorpje. Met Karen en Ilona loop en klim ik door de witte straatjes, we weten een vers broodje en genieten van het mooie weer en het uitzicht. Rond half drie rijden we terug naar ons hotel in Nerja, waar ik aan het strand zit te lezen, met Ilona nog even naar het centrum en het Playa Burriana loop en met Pascal een biertje drink aan de bar van het hotel. In de avond gaan we met ongeveer 8 personen eten op het dakterras van restaurant Rucula. Het eten duurt wat lang, maar is heel goed en het is gezellig dus het maakt ook niet uit. We zetten de avond voort op een terrasje, want om middernacht is reisgenote Stella jarig en zij trakteert.
omgevingvanfrigiliana_small.jpg straatjeinfrigiliana_small.jpg straatjeinfrigiliana2_small.jpg straatjeinfrigiliana3_small.jpg frigiliana_small.jpg
uitzichtspuntinfrigiliana_small.jpg straatjeinfrigiliana4_small.jpg straatjeinfrigiliana5_small.jpg frigiliana2_small.jpg omgevingvanfrigiliana2_small.jpg

Zaterdag 25 mei: Almuñecar

Voor vandaag heb ik afgesproken met Lau, Lidy, Ilona en Willy om de lijnbus naar het plaatsje Almunecar te nemen. Om kwart voor tien vertrekt onze bus vanaf het busstation van Nerja en rijden we in ongeveer drie kwartier naar het kustplaatsje Almuñecar. Net als Nerja is dit een toeristenplaatsje, iets meer dan Nerja zelfs, maar er is toch meer te zien. Als we op een pleintje in het centrum onze cappuccino op hebben gaan we de stad verkennen. Er is een mooie boulevard met palmbomen, de Paseo de Puerto del Mar. Vanaf een rots heb je een mooi uitzicht over de stad en het strand. Almuñecar heeft wel 3000 jaar geschiedenis. Een belangrijk deel daarvan is te zien in het kasteel San Miguel, dat werd gebruikt door de Feniciërs, de Arabieren en de Romeinen die elk hun sporen achterlieten. Het kasteel is heel erg de moeite waard. Er is duidelijk werk van gemaakt om hier een goed beeld te geven van de geschiedenis van het kasteel, onder andere met audiovisuele middelen. Dichtbij het kasteel ligt het Museo Arqueologico Cueva de Siete Palacios dat in een grot ligt en een aantal vondsten laat zien.
almunecar_small.jpg fortsanmiguelinalmunecar_small.jpg fortsanmiguelinalmunecar2_small.jpg cuevadelossietepalaciosinalmunecar_small.jpg almunecar2_small.jpg
Via de witte straatjes dalen we af naar de boulevard om daar een speciaal lokaal soort broodje te proberen dat verrassend lekker is. Daarna lopen we verder door het centrum, waar nog meer archeologische resten te zien zijn, zoals van een visfabriek. Om ongeveer die uur nemen we de lijndienst terug naar Nerja. Terug in Nerja nemen we een ijsje in het centrum en gaan dan terug naar het centrum. 's Avonds is het afscheidsdiner met de hele groep bij restaurant Paco Mari. Jan (85) houdt als oudste van de groep een praatje om reisleider Silvo te bedanken en doet dat op een heel leuke manier. Na nog een paar wijntjes na het eten zit de dag erop en daarmee ook de reis. De volgende ochtend vertrekken we al om 6 uur met de bus vanuit Nerja naar het vliegveld van Malaga om daar vandaan terug te vliegen naar Schiphol.
strandvanalmunecar_small.jpg romeinsefabriek_small.jpg historischalmunecar_small.jpg