REISVERSLAG ANDALUSIË 2013

Verslag van een rondreis door Andalusië, deel 1: RONDA

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

ANDALUSIË

De Spaanse provincie Andalusië ligt op de zuidelijkste punt van Europa in het zuiden van Spanje en is ongeveer even groot als Portugal. Andalusië heeft verschillende klimaten: van een regenachtig zeeklimaat aan de noordelijke kusten, een mild Middellandse zeeklimaat aan de Costa del Sol tot een landklimaat in het binnenland met extreme koude in de winter tot enorme hitte in de zomer. In steden als Sevilla en Cordoba komt de temperatuur in de zomer gemakkelijk boven de 40 graden. Het gebied rond Almeria is het droogste van Europa: niet voor niets werden heel veel westerns hier opgenomen. Andalusië heeft verschillende bewoners en culturen gehad in de geschiedenis die hun sporen hebben achtergelaten: Als eersten arriveerden de Feniciërs en later de de Grieken. Vanaf de 2e eeuw v. Chr. kwam het gebied onder Romeinse invloed en werd Andalusië een rijke buitenpost van het Romeinse rijk. Na de val van het Romeinse rijk kwamen de Visigoten en de Vandalen en zij heersten totdat de Moren vanaf 710 het gebied overnamen dat zij al-Andalus noemden. De Moren brachten veel voorspoed en beschaving naar Andalusië, introduceerden nieuwe landbouwtechnieken en bouwden prachtige paleizen. Door interne strijd en het begin van de Reconquista (de hereniging van alle christenen) begin van de 11e eeuw, werden de Moren verdreven door de christenen. Veel oorlogen en politieke ontwikkelingen later is Andalusië wat het nu is: de armste provincie van Spanje met de hoogste werkloosheid van het land. Maar ook: een prachtig gebied met veel natuur en cultuur en bijzondere architectuur voor een mooie reis!

Zondag 12 mei: Via Malaga naar Ronda

Eigenlijk begint deze reis al op zaterdagavond 11 mei. Omdat de vlucht van Transavia naar Malaga op zondagochtend al om 6:25u vertrekt, reis ik op zaterdagavond al naar Schiphol om te overnachten in het Citizen M Hotel. Een kort nachtje dus, want de wekker gaat al weer om half vier. Na een goede vlucht, komen we voor de geplande tijd in Malaga aan. Ook de koffers komen snel en reisleider Silvo staat al te wachten, dus hadden we een snelle start kunnen maken. Alleen heeft reisgenoot Stella de groep niet zien staan en is daarom maar naar de bus gelopen. Het duurt even voordat dit duidelijk wordt, maar dan kunnen we vertrekken. De bus brengt ons van Malaga naar Ronda. We beginnen met bewolking, maar hoe dichter bij Ronda, hoe beter het weer wordt. Vanwege een processie in het kader van Semana Santa, de heilige week voor Pinksteren, kunnen we niet dichtbij het hotel komen, maar is het een stukje lopen naar Hotel Royal waar we overnachten. Na aankomst geeft Silvo een introductie, volgt een kort voorstelrondje. We zijn met 18 personen in de leeftijd van 25 tot 85, waaronder 14 alleenreizenden en in totaal slechts 5 mannen!
uitzichtronda_small.jpg processieinronda_small.jpg eltajoinronda_small.jpg puentenuevoinronda_small.jpg rondaoptegelwerk_small.jpg
Ons hotel ligt vlakbij een heel mooi uitzichtpunt. De rand van Ronda ligt op een hoge klif en hier vandaan heb je geweldig uitzicht over de omgeving. Als we even later bij de toeristeninformatie staan, komt net de processie langs. Leuk om te zien. Wat moeten die mannen sjouwen met dat beeld! Omdat de dag vroeg begon, is het dan toch echt wel tijd voor de lunch, die we met een groot deel van de groep gebruiken op het Plaza del Socorre, tegenover de Iglesia del Socorre. Na de lunch lopen we naar de beroemde brug Puente Nuevo. Ronda wordt door een enorme kloof, genaamd El Tajo, met daarin de rivier Rio Guadelevin, in tweeën gedeeld. Over deze kloof lopen drie bruggen, waarvan de Puente Nuevo (nieuwe brug) de bekendste is. Deze indrukwekkende brug uit 1788 is ruim 100 meter hoog en heeft drie grote bogen, zoals we later beter zullen zien. Bij de brug valt de groep uiteen in groepjes en ik loop verder met Karen en Ilona. Met hen zal ik ook de rest van de vakantie veel optrekken. Aan de andere kant van de brug ligt La Ciudad, de oude stad. Het is een leuke compacte stad met mooie witte huizen en gezellige pleintjes.
plazadelsocorroinronda_small.jpg callearminaninronda_small.jpg minaretedesansebastianinronda_small.jpg stadhuisvanronda_small.jpg omgevingvanronda_small.jpg
Voor een mooi uitzicht op de klif van Ronda en de Puente Nuevo loop ik met Ilona en Karen naar Plaza Maria Auxiladora. Hier nemen we een pad naar beneden naar de Arco del Cristo, een oude stadspoort. Bij deze oude poort heb je een goed zicht op de Puente Nuevo waar nu aan het eind van de middag het zonlicht mooi op valt. Via hetzelfde pad lopen we weer omhoog en nu merken we hoe heet het is en dat het pad toch best wel stijgt. Tijd dus voor een drankje op het Plaza Duquesa de Parcent. Dit is een leuk en gezellig pleintje in de oude stad, waar we nog verschillende keren zullen terugkomen. Daarna lopen we via allerlei fotostops terug naar ons hotel. 's Avonds neemt Silvo ons mee naar een bar in de stad waar de eigenaar ons met veel plezier allerlei soorten tapas laat proeven. Het is heel gezellig, het eten smaakt uitstekend. De wijn is goed en gaat hard. Ik zit dan ook in uitstekend gezelschap met drie Belgen, namelijk mijn kamergenoot Pascal en het stel Lidy en Lau, waar ik nog heel wat wijntjes mee zal gaan drinken. Na nog een afzakkertje in een bar, gaan we rond middernacht naar ons hotel.
plazamariaauxiladorainronda_small.jpg puentenuevoinronda2_small.jpg iglesiadesantamarialamajorinronda_small.jpg santamarialamajorinronda_small.jpg plazadelamercedinronda_small.jpg

Maandag 13 mei: Ronda

Met Pascal, Ilona en Karen ga ik op weg om Ronda verder te verkennen. We gaan kijken bij de Plaza de Toros. Dit is de oudste stierengevechtarena van Spanje en stamt uit 1785. Hier in Ronda werden voor het eerst stierengevechten gehouden in een arena. Al ben ik absoluut geen voorstander van het stierenvechten,het is toch interessant om een kijkje binnen in de arena te nemen. Alles kan bezichtigd worden, zoals de stallen waar de stieren voor het vechten staan te wachten en de leuken waarmee ze naar de arena geleid worden. Van het Plaza de Toros lopen we via de Puente Nuevo naar het Casa del Rey Moro, een 18e eeuwse villa. Dit "Huis van de Moorse Koning" kan wel een opknapbeurt gebruiken, maar heeft een mooie tuin. Via een grot La Mina kom je met een lange trap die is uitgehouwen in de rotsen beneden in de kloof El Tajo bij de Rio Guadelevin. Via La Mina werd in vroeger tijden water gehaald door gevangenen. Het is wel leuk om nu beneden in de hoge kloof te staan. Via de tuinen van Casa del Rey Moro komen we bij de 18e eeuwse Arco de Felipe V en die twee andere bruggen over El Tajo, de Puente Viejo (oude brug) uit 1616 en de Puente San Miquel (of:Puente Romano).
miradordelosrrccinronda_small.jpg arenavanronda_small.jpg plazadetoros_small.jpg benedenineltajoinronda_small.jpg puenteviejoinronda_small.jpg
Wanneer je op de Puente Viejo staat, kijk je aan de ene kant El Tajo in richting de Puente Nuevo. Aan de andere kant is de groene omgeving van Ronda te zien en op de voorgrond de Moorse baden. Deze lagen vroeger dichtbij de Puente Romano die de toegang tot de stad vormde. De Moorse baden van Ronda behoren tot de best bewaarde in Spanje en natuurlijk bezoeken we het badhuis. Het badhuis dateert uit de 13e en 14e eeuw. De drie ruimten van het badhuis zijn bewaard gebleven inclusief het verwarmingssysteem. De ruimtes komen pas echt tot leven dankzij een film die draait in de achterste ruimte, die een heel leuk en interessant beeld geeft van hoe het er hier vroeger aan toe ging.
arcodefelipevinronda_small.jpg eltajovanafpuenteviejoinronda_small.jpg puentesanmiquelinronda_small.jpg banosarabesinronda_small.jpg moorsebadeninronda_small.jpg
Vanaf het badhuis lopen we buiten de muren van Ronda om naar het Plaza del Silenzio, waar we lunchen op het terras van El Sacristan. Na de lunch bezoeken we de bekendste kerk van Ronda: de Iglesia Santa Maria la Mayor, gebouwd op een vroegere Nazridenmoskee. onze volgende bestemming is het Palacio de Mondragon uit 1314. Dit paleis heeft een aantal leuke ruimtes in diverse moorse bouwstijlen en er is ook een stadsmuseum in gevestigd. In de schaduw op het gezellige Plaza Duquesa de Parcent drinken we daarna wat wijn, terwijl twee muzikanten gitaar spelen en dat doen ze best goed. We zitten dus heerlijk relaxed: het lijkt wel vakantie. Na ruim een uur lopen we langzaam terug naar het hotel om inkopen te doen voor de lunch van morgen en ons klaar te maken voor het diner. Dat dineren doen we op het terras van Restorante Mirador de la Espinela aan de rand van Ronda met prachtig uitzicht op de zonsondergang. Na afloop drinken we nog wat bij de bar naast ons hotel.
callemolinodealarcon_small.jpg altaarsantamarialamajorinronda_small.jpg houtsnijwerksantamarialamajorinronda_small.jpg plazaduquesadeparcentinronda_small.jpg puebloblancoronda_small.jpg
palaciodemondragoninronda_small.jpg palaciodemondragoninronda2_small.jpg zonsondergang_small.jpg

Dinsdag 14 mei: El Torcal

Om 9 uur vertrekken we met onze bus voor een excursie naar Parque Natural El Torcal. El Torcal is een bijzonder kalksteengebergte met bergen tot zo'n 1300 meter hoogte. Vroeger lag dit gebied op de bodem van de zee. maar door krachtige bewegingen in de aardkorst kwam het landschap omhoog waarbij het kalksteen zijn structuur in lagen behield. Regen en wind oefenden daarna hun invloed uit en uiteindelijk leidde tot een bijzonder soort gebergte dat "karstgebergte" wordt genoemd. In dit spectaculaire landschap van El Torcal gaan we een wandeling maken. We krijgen eerst een film over het ontstaan van het gebergte in het bezoekerscentrum. Als we beginnen aan de wandeling, gaat het regenen, maar gelukkig klaart het daarna heel snel op, zodat we ons kunnen verbazen over alle vreemde vormen en formaties en spectaculaire uitzichten. Het is een heel mooie wandeling met soms wat klauteren, die zo'n twee uur duurt.
natuurgebiedeltorcal_small.jpg natuurgebiedeltorcal2_small.jpg natuurgebiedeltorcal3_small.jpg natuurgebiedeltorcal4_small.jpg natuurgebiedeltorcal5_small.jpg
Na afloop van de wandeling gaan we de meegebrachte lunch opeten. Dat doen we niet zomaar op een locatie, maar op een prachtig punt. We zitten boven op een kalksteenrots met aan de ene kant een enorm uitzicht over de omgeving, aan de andere kant dat bijzonder karstgebergte en in gezelschap van een aantal koeien. Dat is nog eens een bijzondere lunch. Na de lunch gaan we terug naar Ronda. We stoppen onderweg even bij Laguna de Fuente de Piedra om de flamingo's op de foto te zetten die hier te zien zijn. Bij terugkomst ga ik wat drinken met Pascal en 's avonds ga ik met Annemiek, Gisela, Karen, Ilona, Pascal, Lau en Lidy eten bij Meson El Sacristan in de oude stad van Ronda. Dat was de vorige keer goed bevallen en ook nu blijkt het een uitstekende keuze. We geven de ober de vrije hand om allerlei tapas voor ons te bestellen. De ober spreekt weinig Engels, maar weet zich met veel humor overal uit te redden en we hebben een geweldige avond. Het eten is heel goed, het is heel gezellig en eigenlijk is dit gewoon het leukste etentje van de reis.
natuurgebiedeltorcal6_small.jpg natuurgebiedeltorcal7_small.jpg natuurgebiedeltorcal8_small.jpg natuurgebiedeltorcal9_small.jpg natuurgebiedeltorcal10_small.jpg
natuurgebiedeltorcal11_small.jpg bloemetje_small.jpg lagunadefuentedepiedra_small.jpg lagunadefuentedepiedra2_small.jpg lagunadefuentedepiedra3_small.jpg