REISVERSLAG ANDALUSIË 2013

Verslag van een rondreis door Andalusië, deel 3: SEVILLA

Vrijdag 17 mei: Real Alcazar de Sevilla

Even voor half tien neem ik met Karen, Ilona en Pascal de taxi van ons hotel naar de Real Alcazar van Sevilla. De taxi zet ons vlak voor de deur of en daarom zijn we als een van de eersten van de dag in de Real Alcazar. De Real Alcazar was de residentie van verschillende heersers van Sevilla. Het oudste deel van het huidige Alcazar is overgebleven van een fort uit 712. Met name in de 14e eeuw werd de moorse residentie door islamitische handwerkslieden omgebouwd tot een volledig paleis. Dit paleis is een typisch voorbeeld van de zogenaamde mudejarbouwkunst. Mudejar is een mengvorm tussen gotiek en Moorse architectuur, de Nazridische kunst. Nazridische kunst, zoals te zien in het Alhambra, bestaat uit veel decoraties, plafonds en bogen met stalactieten en beschilderd pleisterwerk. Diverse paleisruimten en binnenhoven van de Real Alcazar bestaan uit deze moorse gotiek, de mudejar stijl, die typisch is voor Andalusië.
patiodelamonteria_small.jpg patiodelamonteria2_small.jpg patiodelamonteria3_small.jpg alcazarrealdesevilla_small.jpg alcazarrealdesevilla2_small.jpg
Via de Patio del Leon (Hof van de Leeuw) komen we de Real Alcazar binnen en vervolgens lopen we door de Patio de la Monteria, de centrale binnenhof van het paleis. We bezoeken eerst aan de rechterkant de Cuarto del Admirante. Admirante (admiraal) verwijst hier naar Columbus die ontvangen werd in deze statige ruimten. Daarna gaan we het spectaculaire Palacio Mudejar binnen. Dit is een indrukwekkend paleis met schitterende ruimten. De vertrekken zijn voorzien van verbluffend mooie geometrische decoraties en stucwerk, zuilen, hoefijzerbogen en heel bijzondere plafonds. Prachtig is de Salon de los Embajadores, dat de troonzaal was van de islamitische koningen. Ook heel mooi is de Patio de las Munecas ernaast en de Patio de las Doncellas met zijn fontein. Eigenlijk zijn alle verblijven hier schitterend en ik blijf rondkijken.
alcazarrealdesevilla3_small.jpg salondelosembajadores_small.jpg salondelosembajadores2_small.jpg patiodelasmunecas_small.jpg patiodelasmunecas2_small.jpg
patiodelasmunecas3_small.jpg alcazarrealdesevilla4_small.jpg alcazarrealdesevilla5_small.jpg alcazarrealdesevilla6_small.jpg alcazarrealdesevilla7_small.jpg
Via een trap in de Patio de las Doncellas kom ik in een andere gedeelte van de Real Alcazar: het Palacio Gotico, dat Karel V driehonderd jaar na het Palacio Mudejar liet bouwen. Het is veel soberder, bijna saai na het Palacio Mudejar. In de Sala de Bovedas hangen grote tapijten en dit zou de feestzaal geweest zijn voor het huwelijk van Karel V met Isabella van Portugal. Via het gotische paleis loop ik naar de paleistuinen. Deze zijn enorm groot. Over de Galeria Grutesco lopend heb je mooi uitzicht op de tuinen. In de tuin is ook de Estanque de Mercurio met een beeldje van Mercurius te vinden en er zijn de Moorse baden onder het paleis.
alcazarrealdesevilla8_small.jpg alcazarrealdesevilla9_small.jpg patiodelasdoncellas_small.jpg patiodelasdoncellas2_small.jpg saladelasbovedas_small.jpg
estanquedemercurio_small.jpg galeriadelgrutesco_small.jpg mercurius_small.jpg banosdedonamariadepadilla_small.jpg paleistuinenalcazarinsevilla_small.jpg

Sevilla: Casa Pilatos, Plaza de Espana

Rond 12 uur zijn we eindelijk uitgekeken en verlaten we de Real Alcazar en komen dan weer op de Plaza del Triunfo met de kathedraal. We willen dan de kathedraal bezoeken, maar daar staat een gigantische rij, dus die bezoeken we later wel. We drinken koffie op een terrasje en lopen dan via de wijken Barrio Santa Cruz en Alfafa naar het Casa de Pilatos. Het Casa de Pilatos was een herenhuis gebouwd in de 16e eeuw in opdracht van de markies van Tarifa. Het is gebouwd in een mengeling van stijlen met rijkversierde patio's en zuilen. De ruimten zijn versierd met bijzondere azulejos en Moorse decoraties. Vooral de trap naar de bovenverdieping valt op. Op de bovenverdieping met schilderijen en fresco's krijgen we een rondleiding door de vertrekken met inrichting, maar mag niet gefotografeerd worden.
giraldainsevilla_small.jpg kathedraalvansevila_small.jpg casadepilatosinsevilla_small.jpg casadepilatosinsevilla2_small.jpg casadepilatosinsevilla3_small.jpg
casadepilatosinsevilla4_small.jpg casadepilatosinsevilla5_small.jpg casadepilatosinsevilla6_small.jpg
Na ons bezoek aan het Casa de Pilatos gaan we lunchen op het Plaza de la Alfafa. Daarna vervolgen we onze bezichtiging van Sevilla en lopen naar de andere kant van de stad met het superdeluxe Hotel Alfonso XIII, de universiteit die in de oude tabaksfabriek gevestigd is en het Plaza de Espana. Dit Plaza de Espana was in 1929 het centrum van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling en bestaat uit een enorm gebouw in de vorm van een halve cirkel met grote torens aan de uiteinden en met binnen de halve cirkel een groot plein met water en bruggen met azulejos. Voor het gebouw staan bankjes met tegels waarin taferelen uit de verschillende Spaanse provincies zijn verbeeld.
hotelalfonsoxiiiinsevilla_small.jpg fabricarealdetabacos_small.jpg fabricarealdetabacos2_small.jpg palaciodesantelmo_small.jpg plazadeespanainsevilla_small.jpg
We drinken wat bij het Parque Maria Luisa en lopen dan terug in de richting van de kathedraal. In een straatje achter de kathedraal eten we (ik heb paella) en daarna ga ik met Pascal mee die voetbal wil kijken (Atletico Madrid - Real Madrid) bij een bar aan de rivier Guadalquivir waar hij heeft afgesproken met Judith en Louis. Omdat we nog wat na blijven drinken, is het al laat als we met de taxi terug rijden. Ik zit met Pascal in de taxi en de chauffeur denkt wat bij te verdienen: we zitten nog niet in taxi of hij begint een verkooppraatje om ons naar de chicas (vrouwtjes) te brengen. Dat zou ons maar 60 euro kosten en dan hebben we ruime keuze. Toch maar niet...
plazadeespanainsevilla2_small.jpg plazadeespanainsevilla3_small.jpg plazadeespanainsevilla4_small.jpg plazadeespanainsevilla5_small.jpg

Zaterdag 18 mei: Sevilla (dag 2)

Om ongeveer 10 uur vertrekken we met de stadsbus naar het centrum. Dat lijkt laat, maar helaas openen de meeste bezienswaardigheden niet veel eerder. Als we bij het Plaza del Triunfo zijn hebben we zelfs nog tijd om een cappuccino te drinken voor we de kathedraal in kunnen. De kathedraal werd in de 5e eeuw gebouwd op de plaats van een vroegere moskee en is de grootste gotische kathedraal ter wereld. De klokkentoren ernaast was vroeger de minaret van de moskee. De toren heet de Giralda naar El Geraldillo, de windvaan boven op de toren. Zowel minaret als kathedraal staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Als we de kathedraal binnengaan vallen meteen de enorme dimensies op en de ruimte. Helaas staat het beroemde Capilla Mayor, het hoofdaltaar in de steigers, maar er is verder genoeg moois te zien. In de kathedraal is ook de vermeende graftombe van Columbus te vinden, gedragen door vier beelden die Spaanse koninkrijken voorstellen.
plazadeltriunfo_small.jpg plazadeltriunfo2_small.jpg kathedraalvansevilla_small.jpg kathedraalvansevilla2_small.jpg kathedraalvansevilla3_small.jpg
grafvancolumbus_small.jpg kathedraalvansevilla4_small.jpg kathedraalvansevilla5_small.jpg kathedraalvansevilla6_small.jpg kathedraalvansevilla7_small.jpg
Vanuit de kathedraal is het mogelijk de Giralda te beklimmen. Opvallend is dat er geen trap is, maar een hellend pad dat de toren 35x rondgaat. Dit zou zijn omdat de muezzin (de islamitische geestelijke die oproept tot gebed) dan vroeger te paard naar boven kon om de klokken te luiden. Boven heb je zicht op de 25 klokken van de Giralda, maar bovenal heb je een prachtig uitzicht over de stad Sevilla. Ook is van hier nog eens goed te zien hoe enorm de kathedraal is en is de sinaasappelhof te zien, die normaal de ingang van de kerk is, maar voor ons de uitgang zal zijn. Ook is onze volgende bestemming goed te zien: Metropol Parasol.
kathedraalvansevilla8_small.jpg trascoro_small.jpg uitzichtgiraldaoversevilla_small.jpg uitzichtgiraldaoversevilla2_small.jpg uitzichtgiraldaoverdekathedraal_small.jpg
Via enkele lange en drukke winkelstraten lopen we naar de Metropol Parasol. Dit is de nieuwste bezienswaardigheid van Sevilla en alleen de reisgids van Karen wist ervan. De houten constructie moet meer toeristen trekken naar het Plaza de la Encarnacion en staat boven archeologische opgravingen die werden ontdekt toen men hier een ondergrondse parkeergarage wilde aanleggen. Deze opgravingen zijn nu verwerkt in een de constructie als een archeologisch museum. De parasol erboven was het winnende idee van een prijsvraag om het Plaza de la Encarnacion meer aanzien te geven. De eerste verdieping van de parasol is een verhoogd plein. Op het dak is een soort van wandelroute te vinden die een mooi uitzicht geeft op Sevilla en het Plaza de la Encarnacion. Er wordt geclaimd dat Metropol Parasol de grootste houten constructie ter wereld is. Na onze wandeling op het dak lunchen we op het Plaza de la Encarnacion.
metropolparasolinsevilla_small.jpg metropolparasolinsevilla2_small.jpg metropolparasolinsevilla3_small.jpg metropolparasolinsevilla4_small.jpg elayuntamiento_small.jpg
Na de lunch lopen we terug langs het gemeentehuis, waar getrouwd wordt op deze zaterdag, over de Avenida de Constitucion. Daarna gaan Pascal en Karen elk wat anders doen en ik ga verder op stap met Ilona. We willen naar het Hospital de la Caridad, maar dat is dicht. Alleen de gevel met de blauwwitte azulejos is echter al de moeite waard. Vervolgens bezoeken we de Torre del Oro (Toren van Goud). Deze dankt zijn naam aan het dak dat vroeger met vergulde azulejos was versierd, hoewel er ook wel eens geschreven wordt dat de naam komt van het feit dat hier vroeger het goud uit Amerika werd opgeslagen. Er is nu een maritiem museum in de toren, dat toevallig vandaag gratis is. Het museum is niet geweldig interessant, maar we komen ook meer voor het uitzicht vanaf de toren over de boulevard en de Rio Guadalquivir.
avenidadeconstitucion_small.jpg hospitaldelacaridad_small.jpg torredeloroinsevilla_small.jpg uitzichttorredeloro_small.jpg uitzichttorredeloro2_small.jpg
Over de boulevard lopend, passeren we Sevilla's Plaza de Toros, de arena voor het stierenvechten, dat we ook maar even bezoeken. Om zes uur stappen we aan boot van een rondvaartboot die ons over de Rio Guadalquivir vaart en ons Sevilla vanaf het water laat zien. De boot vaart door tot de terreinen van de wereldtentoonstelling in 1992, Expo 92 die een financiële ramp voor Sevilla werd. Al slingerend door de stad lopen Ilona en ik naar het Plaza de la Alfafa waar we hebben afgesproken met Silvo en enkele anderen. We gaan daar eten in een bodega, dat is wel een aparte belevenis. De bodega is heel populair en de circa 10 mannen achter de bar staan zij aan zij en kunnen nauwelijks bewegen, maar geven alles aan elkaar door. Het publiek bestaat met name uit Spanjaarden die staande hun avondeten gebruiken. Leuk om mee te maken! Na het diner gaan we naar een cafĂ© waar 's avonds live amateur flamenco muziek wordt gespeeld en gedanst. Het is er druk en het is weer heel leuk om mee te maken. Nog wat biertjes na afloop met Pascal, Lau en Lidy, en dan nemen we de taxi terug naar ons hotel.
uitzichttorredeloro3_small.jpg plazadetoros2_small.jpg boulevardvansevilla_small.jpg rioguadalquivir_small.jpg flamenco_small.jpg