Reisverslag Patagonië
Verslag van een rondreis door het zuiden van Argentinië en Chili

november 2006

Deel 4: Calafate, El Chaltén

VorigeStartVolgende

Zaterdag 11 november:

Rond het middaguur vertrokken we naar het vliegveld van Bariloche voor een korte vlucht naar El Calafate.Tijdens deze vlucht zit je het best aan de rechterkant bij het raam: dan heb je een schitterend zicht op de besneeuwde pieken van de Cordillera de los Andes en de meren die onder je voorbij glijden. Halverwege de middag kwamen we aan in hostel Calafate in El Calafate. Dit is een leuke plaats met veel souvenirswinkels. Dit was dan ook de beste plaats om souvenirs te kopen en wat dat betreft was het goed dat we hier nog twee keer zouden terugkomen. El Calafate is namelijk de uitvalsbasis voor tochten naar de parken Los Glaciares en Torres del Paine.

Vlucht naar Calafate
Andesgebergte

Zondag 12 november:

Vroeg in de ochtend van deze zondag vertrokken we met de bus vanuit El Calafate naar El Chaltén. De route ging door een nogal verlaten landschap tot we bij El Chaltén aan kwamen. Dit ligt midden in het Parque Nacional Los Glaciares en in het hart van de Andes. De naam dankt het dorpje aan de berg Fitz Roy (3144 meter hoog), die door de indianen vulkaan (Chalten) werd genoemd, omdat de berg zo vaak door dikke wolken is omringd dat hij op een uitbarstende vulkaan lijkt. Het dorpje is zo ongeveer van de wereld afgesloten. Het dorpje leeft van de toeristen en die komen hier puur omdat je hier zo schitterend kan wandelen en klimmen. Alle excursies en trekkingen vertrekken uit El Chaltén. Je ziet hier eigenlijk alleen maar trekkers. Hotels zijn hier nauwelijks aanwezig en we sliepen dus als iedereen in een jeugdherberg, namelijk Youth Hostel Rancho Grande. Hoewel het weer bij aankomst in El Chaltén iets minder was (Het regent heel veel in dit gebied.) maakten we toch nog een wandeling van enkele uren naar onder andere de waterval Chorillo del Salto en door het dorpje.

Maandag 13 november:

Met een gedeelte van de groep gingen we deze dag al om 7 uur op pad voor een grote uitdaging. We gingen namelijk een dagtrekking maken vanuit El Chaltén naar Lago Torre om vervolgens naar de Glaciar Grande te lopen en klimmen en daar op de gletsjer te lopen. Eerst liepen we onder leiding van een gids door een prachtige omgeving met heel mooi bos naar het "base camp" waar we uitrusting kregen: riemen om met een kabel de rivier Rio Fitz Roy over te steken en ijzers om op de gletsjer te kunnen wandelen. Drie berggidsen gingen mee, de rest van de route was ook niet toegestaan zonder gids. Vervolgens liepen we naar het Lago Torre, waar juist vandaag een enorme wind bleek te staan, waardoor het bij vlagen noodzakelijk was te stoppen en ons schrap te zetten om niet om te worden geblazen. "Welcome to Patagonia!" riep de gids. Aan een kabel trokken we ons vervolgens over de Rio Fitz Roy waarna het pittige gedeelte begon, een soms zware klim naar de gletjser. Na de lunch begaven we ons dan echt op de gletsjer, wat even wennen is, maar een unieke ervaring: leuk, mooi, inspannend en overgetelijk. Ook was er de mogelijkheid tot ijsklimmen. Na anderhalf uur op de gletsjer vertrokken we via dezelfde route terug naar El Chaltén. Om 8 uur kwamen we in Hostel Rio Grande aan, moe maar heel erg voldaan na zo'n prachtige dag.

Omgeving El Chalten
Oversteek Rio Fitz Roy
Eindelijk terug in El Chalten

Dinsdag 14 november:

Vandaag moest de spierpijn een beetje wegtrekken en deden we wat rustiger aan. Een gedeelte van de groep vertrok per bus en boot naar de Viedma-gletsjer voor een korte trekking. Met de rest wandelden we 's ochtends wat door El Chaltén. In de middag ben ik naar het Laguna Capri gewandeld en naar een aantal uitzichtspunten op Fitz Roy, totaal een wandeling van ruim drie uur. Helaas was Fitz Roy weer in de wolken verdwenen en was het niet erg warm, maar de mooie wandeling en ook het gezicht op El Chaltén maakte weer veel goed. Om 6 uur 's middags vertrok de bus die ons in ongeveer 4 uur weer naar El Calafate zou brengen. Tijdens de rit konden we genieten van het effect van het licht van de ondergaande zon en de prachtige luchten.

El Chalten
Terugreis
Zonsondergang

Vorige Pagina 4 van 8 Volgende

Ga naar de startpagina van het reisverslag Argentinie/Chili