REISVERSLAG WEST CANADA 2015

Verslag van een rondreis door British Columbia en Alberta, deel 4: Kananaskis en Banff

Donderdag 23 juli: Kananaskis Country

Om 8 uur vertrekken we voor een ontbijt bij de Delta Lodge, een redelijk luxe resort, met een enigszins duur ontbijt. Hier nemen we ook de lunch gelijk mee. Daarna vertrekken we naar het begin van de Troll Falls trail, waar we een korte wandeling maken naar de waterval, een redelijk lichte wandeling van 2x2 kilometer door mooi bos. Daarna wordt een aantal reisgenoten afgezet in Canmore om te gaan winkelen, word ik met Inge en Wim afgezet aan de voet van Yamnuska en rijdt de rest van de groep met Jordan verder om te gaan raften. (Het raften is ook geschikt voor kinderen, dus het stelt niet veel voor.) Het regent als we nog in de bus zitten, maar het wordt snel beter en gelukkig voor zowel de rafters als de wandelaars wordt het mooi weer in de middag.
banfftrollfallstrail_small.jpg banfftrollfalls_small.jpg bloem_small.jpg banffmountyamnuska_small.jpg bloem2_small.jpg
Mount Yamnuska heet Mount Laurie, maar Yamnuska is de naam die de "first nation", de indianen, er aan hebben gegeven en betekent iets als berg met het vlakke gezicht. De wandeling gaat eerst door gemengd bos, dan over de rotsen met ver uitzicht over Bow Valley en de wetlands erachter. Bij mooi weer moet je zelfs tot aan Calgary kunnen kijken. Het bovenste deel van de berg is een grote rots en Jordan heeft ons gezegd daar liever te stoppen omdat het daarna gevaarlijk wordt zonder uitrusting.
banffmountyamnuska2_small.jpg banffmountyamnuska3_small.jpg bloem3_small.jpg banffmountyamnuska4_small.jpg bergmarmot_small.jpg
Wim, Inge en ik beginnen rond half een aan de wandeling. De wandeling is geweldig: het bos is heel mooi en er staan meer bloemen dan we tot nu toe deze reis gezien hebben. Het uitzicht onderweg, maar zeker bovenop is prachtig. Het is ook een lekker inspannende klim, niet te moeilijk, niet te makkelijk. Volgens de hoogtemeter op mijn telefoon stijgen we van 1314 meter tot 1856 meter hoogte, dus dat is een redelijk hoogteverschil. Op de "schouder", onderaan de rots die het platte gezicht vormt waarnaar de berg is vernoemd rusten we. Het uitzicht is hier het mooist omdat je hier ook het dal aan de andere kant van de bergketen kunt zien, dat enorm groen en bijna ongerept is. Er zitten boven ook grondeekhoorns en grote bergmarmotten die ons heel nieuwsgierig bekijken.
banffmountyamnuska5_small.jpg grondeekhoorn_small.jpg banffmountyamnuska6_small.jpg banffmountyamnuska7_small.jpg banffmountyamnuska8_small.jpg
We gaan weer rustig aan naar beneden, waar we om half zes opgehaald zullen worden door de groep die heeft geraft. Daarna rijden we naar Canmore. Canmore is een wat grotere stad met 12300 inwoners en de toegangspoort tot Banff National Park en Kananaskis Country. We hebben tot half negen de tijd om te eten en rond te kijken. Met Bas, Wim en Michel ga ik aan de steak bij het gezellige The Wood Restaurant. Na het diner kopen we nog snel ontbijt voor de volgende dag bij de supermarkt en keren dan terug naar de Sundance Lodges waar Bas en ik bij de tent nog wat rode wijn soldaat maken tot het tijd is om de slaapzak in te duiken.
banffmountyamnuska9_small.jpg banffmountyamnuska10_small.jpg banffmountyamnuska11_small.jpg

Vrijdag 24 juli: Via Banff NP naar Golden

Vanochtend is niet Jordan, maar Emma onze reisbegeleider. Jordan woont in Canmore en is gisteravond even naar huis gegaan. Emma zal ons Banff National park laten zien. In Banff National park bezoeken we allereerst Lake Minnewanka. Dit is het grootste meer van Banff National Park en met 21 kilometer lengte ook het langste meer en wordt gevoed door de Cascade River. Dit gletsjermeer ligt prachtig in het landschap. Het meer wordt ook gebruikt om energie op te wekken door middel van een stuwdam. Er zijn duikers bezig, want er wordt hier vaak gedoken naar huizen die door de stuwdam onder water zijn komen te staan. Vlakbij Lake Minnewanka ligt Two Jack Lake. Hier zitten verschillende groepen grondeekhoorns, die ons grappig aanstaren. Deze dieren slapen 9 maanden van het jaar, vertelt Emma. Ze hebben holen met aparte ruimtes voor slapen, opslag, toilet en zo. Vlakbij het meer zien we ook een hert en anders dan Jordan, doet Emma haar best om te zorgen dat we een foto kunnen maken.
banfflakeminnewanka_small.jpg grondeekhoorn2_small.jpg banfftwojacklake_small.jpg banfftwojacklake2_small.jpg hert_small.jpg
Na de meren rijden we naar een uitzichtpunt bij Mount Norquay. In de winter is het hier goed skiën, maar nu heb je mooi zicht op het brede Bow Valley waarin de stad Banff ligt en waardoor de Bow River stroomt. In deze stad Banff hebben we tijd om rond te kijken en te eten. In Banff staat het grote overdadige Banff Springs hotel dat in 1888 werd gebouwd om rijke klanten van de Canadian Pacific Railway te trekken. Om half twee neemt Jordan het stokje weer over en rijden we naar Bow Falls. Even later zien we die nog eens, nu vanaf Surprise Corner, waar we zicht hebben op zowel het Banff Springs Hotel als de Bow Falls.
banffmountnorquay_small.jpg banff_small.jpg banffbowfalls_small.jpg banffbowfalls2_small.jpg banfflakelouise_small.jpg
We bezoeken ook het beroemdste meer van de Rocky Mountains: Lake Louise. Het plaatje van het melkachtig-blauwe meer met op de achtergrond de Victoria gletsjer en Mount Victoria van 3466 meter hoog tegen een strakblauwe lucht als achtergrond is heel bekend. Wat dat betekent zien we al snel: Het is extreem druk en door alle toeristen zien we het meer bijna niet meer. De strakblauwe lucht is er niet vandaag en alle selfies en ook de bootjes op het water zijn wel wat beeldvervuiling, maar toch is het een mooi uitzicht waar we een uurtje van mogen genieten. Na Lake Louise maken we een zijweg in naar Takakkaw Falls in, met 380 meter de op een na hoogste waterval van Canada. Meer spectaculair dan de (zoveelste) waterval is de weg er naar toe met een zigzag met twee haarspeldbochten in die zo scherp zijn dat de bussen de bocht niet nemen, maar na de eerste haarspeldbocht achteruit omhoog rijden tot de volgende haarspeldbocht. Jordan vindt het geweldig en wij ook. En we mogen ook nog eens dezelfde weg terug.
banfflakelouise2_small.jpg takakkawfalls_small.jpg yohonationalpark_small.jpg
Aan het einde van de middag komen we aan in Golden. Hier overnachten we in het Dreamcatcher Hostel, een leuke jeugdherberg met een gezellige grote huiskamer die door Djoser in zijn geheel is afgehuurd. Nadat we een wandeling hebben uitgezocht voor de volgende dag, eet ik met Bas, Wim en Michel bij een Chinees familierestaurant en kopen we rode wijn en bier om in de huiskamer van het hostel op te drinken.