REISVERSLAG WEST CANADA 2015

Verslag van een rondreis door British Columbia en Alberta, deel 5: Golden, Vernon

Zaterdag 25 juli: Golden

Golden is een stadje in het dal van de Rocky Mountain Trench. Dit is een breuklijn tussen de Rocky Mountains en de Columbia Mountains. Hier stroomt de Kicking Horse River in de Columbia River. Rondom het stadje Golden ligt een spectaculaire bergwereld. Daarom heb ik met een groepje besloten te gaan wandelen bij het Kicking Horse Mountain resort. Jordan brengt ons om half tien naar het basisstation van de Golden Eagle Express Gondola. Helaas begint het te regenen, maar we wagen het er maar op. Als we eenmaal boven zijn op de Kicking Horse Mountain bij Eagle's Eye, begint het hard te regenen. We schuilen even en twijfelen maar besluiten dat we ons niet laten weerhouden van een wandeling, dus we beginnen aan de Dogtooth Ridge Hiking Trail. Na een half uurtje nemen de dames bij ons het pad naar beneden en Jan, Bas, Michel, Wim en ik blijven verder lopen. Het is een stevige maar spectaculaire wandeling over een hoge kam (ridge). Het landschap geeft een aparte sfeer door de wolken die snel over de bergen drijven, stukken sneeuw langs het pad en heel mooi berglandschap. Hoewel het maar iets van 5°C is en het zelfs een beetje begint te sneeuwen, genieten we.
goldendogtoothridgetrail_small.jpg goldendogtoothridgetrail2_small.jpg goldenterminatorridge_small.jpg goldenkickinghorsemountain_small.jpg goldenterminatorridge2_small.jpg
Op het hoogste punt op 2488 meter hoogte keren we om en lopen over de kam terug naar Eagle's Eye. Daar eten we de meegebrachte lunch op en besluiten dan toch binnen in het restaurant bij een aantal reisgenoten een warme soep te nemen. Die smaakt heel goed. Het regent inmiddels niet meer, al is het flink bewolkt. Hoewel sommige reisgenoten ons voor gek verklaren, besluiten we nog een wandeling te doen: de Terminator Ridge trail en we beklimmen daarbij de top Terminator 2 (what's in a name?). Het is een pittige maar prachtige wandeling en we hebben geen spijt. Om half vier nemen we de gondel terug naar beneden, op tijd voor Jordan, die om vier uur met de bus langs zou komen om mensen op te pikken. In Golden neem ik met Bas een biertje op de wandeling. We eten 's avonds bij The Island Restaurant op aanbeveling van enkele reisgenoten omdat het eten en in het bijzonder de buffalo steak hier zo geweldig zou zijn. Het klopt!
goldenterminatorridgetrail_small.jpg goldenterminatorridgetrail2_small.jpg goldenterminatorridgetrail3_small.jpg

Zondag 26 juli: Van Golden naar Vernon

Na ontbijt bij The Big Bend Café om de hoek, vertrekken we richting Vernon. Het wordt een beetje een verloren dag door het weer en door planning. Allereerst rijden we door Glacier National Park, dat bestaat uit spectaculair hooggebergte met 400 gletsjers en ijsvlaktes, een van de ruigste landschappen van west Canada. Echter, het is regenachtig en heel zwaarbewolkt dus we zien er helemaal niets van. We maken een stop bij de Rogers Pass waar een informatiecentrum over het gebied is, een stop bij Tim Horton (Canada's favoriete koffieshop) en bij het Three Valley Lake. Volgens programma zouden we stoppen bij Revelstroke National park, maar volgens onze reisbegeleider is dat nu niet de moeite waard. Als gevolg daarvan komen we te vroeg aan in Vernon. We kunnen het hotel nog niet in, maar Jordan lost dat op met een bezoek aan het toeristeninfomatiecentrum, lunchen bij de Subway en daarna doelloos rondrijden. Vernon blijkt een nietszeggend plaatsje: brede straten, veel asfalt, geen charme. Het Village Green Hotel ligt ver van het centrum: Om 5 uur loop ik met Bas, Wim en Michel in meer dan een half uur langs een brede drukke weg naar het centrum. Wat onze dag toch nog redt, is de geweldig lekkere maaltijd bij Boa Thong Thai Food.
rogerspassdiscoverycentre_small.jpg lynx_small.jpg threevalleylake_small.jpg vernonkalamalkalake_small.jpg vernon_small.jpg

Maandag 27 juli: Vernon

Vandaag is het weer tijd om lekker te wandelen. Met Inge, Bas, Michel en Wim ga ik wandelen bij het Kalamalka Provincial Park. Andere reisgenoten gaan bijvoorbeeld naar een strandje bij Kalamalka Lake. We beginnen om ongeveer kwart over tien bij de Red Gate en lopen dan tot half drie in dit park op een combinatie van verschillende trails. Het is gelukkig prachtig weer en het is goed warm. Aan de vegetatie is te zien dat we nu ook wel in een warm en droog gebied zitten van bos en grasland. Tijdens de wandeling hebben we regelmatig heel mooie uitzichten op het lichtblauwe Kalamalka Lake. Het is een lichte, maar mooie en afwisselende wandeling.
vernonkalamalkalake2_small.jpg vernonkalamalkalake3_small.jpg ree_small.jpg vernonkalamalkalake4_small.jpg vernonkalamalkalake5_small.jpg
Terug in het hotel verrekken we om kwart over vier met de bus naar een wijnboerderij. Het gebied rond Okanagan Lake op een half uur rijden heeft een goed klimaat voor wijnbouw en is een bekend wijngebied. We krijgen een wijnproeverij bij de Gray Monk State Winery. Op de terugweg laat ik me met Bas, Paul en Marjorie in Vernon afzetten bij Sir Winston's Pub waar we het geholpen door bier, pittige kippenvleugels en nacho's heel gezellig hebben. We eten hier ook en nemen dan om 10 uur de taxi terug naar het hotel.
vernonkalamalkalakeprovincialpark_small.jpg graymonkestatewinery_small.jpg graymonkestatewinery2_small.jpg

Dinsdag 28 juli: Van Vernon naar Vancouver

Om 9 uur vertrekken we om flink wat kilometers te gaan maken op weg naar Vancouver. Uren rijden we over Highway 1. Het weer is weer goed en het uitzicht om ons heen is mooi: hoge bergen aan beide kanten. Er zijn ook plaatsen voor artillerie om lawines naar beneden te schieten. Deze snelweg wordt door de Canadezen ook wel de "Highway through Hell" genoemd, omdat vanwege de hoge bergen aan beide zijden er in de winter vaak problemen zijn door lawines en hulp ver weg is. Ik heb ook niet eerder zulke lange stukken snelweg gezien zonder mogelijkheid om te stoppen. De nood loopt bij sommigen dan ook hoog op en iedereen is blij als we stoppen bij een tankstation. Voor de lunch gaan we bij Hope van de snelweg af. Vlakbij Hope ligt de Coquihalla Canyon. Op deze plaats werd in het verleden een spectaculair spoor voor de Canadian Pacific Railway geboord door de rotsen langs een canyon. De spoorweg was te duur om te onderhouden en nu kun je als toerist door de tunnels wandelen en de canyon bekijken. Het is een leuke onderbreking van de reisdag. Na een uur rijden we verder naar ons hotel in het centrum van Vancouver. 's Avonds nemen we afscheid van Jordan: hij gaat terug naar huis terwijl wij nog enkele dagen in Vancouver hebben. We maken nog snel een groepsfoto.
tankstop_small.jpg coquihallacanyon_small.jpg coquihallacanyon2_small.jpg coquihallacanyon3_small.jpg vancouver_small.jpg