REISVERSLAG WEST CANADA 2015

Verslag van een rondreis door British Columbia en Alberta, deel 3: Jasper Nationaal Park

Maandag 20 juli: Van Sun Peaks naar Jasper NP

Vandaag hebben we weer een flinke reisdag met zo'n 500 kilometer rijden. De dag begint met mooi weer, maar helaas wordt het al snel bewolkt, later zwaar bewolkt en we krijgen zelfs wat regen. Daardoor krijgen we niet al te veel mee van de mooie route. Bij onze eerste stop bij Wells Gray Provincial Park bij de Helmcken Falls is het nog mooi weer. Vanaf enkele uitzichtpunten kun je hier van verschillende kanten zien hoe de Murtle River zich 141 meter naar beneden stort. Via een aantal korte stops rijden we verder naar Jasper National Park. Tegen de tijd dat we bij Jasper NP zijn, is het zicht niet erg goed meer en van Mount Robson, met zijn 3954 meter hoogte de hoogste berg van de Canadian Rockies, is nauwelijks iets te zien. Gelukkig klaart het later weer wat op. Daardoor zien we in elk geval de eerste elk's (wapiti's) langs de weg. Aan het begin van de avond (er is ook een uur tijdverschil) komen we uiteindelijk aan bij de Pocahontas Cabins waar we in leuke huisjes twee dagen zullen verblijven.
wellsgrayhelmckenfalls_small.jpg wellsgrayhelmckenfalls2_small.jpg onderweg_small.jpg mountrobson_small.jpg wapiti_small.jpg

Dinsdag 21 juli: Jasper NP

Jasper National Park is de grootste van de vier nationale parken in de Rocky Mountains en is een nationaal park sinds 1930. In het park zijn lange dalen, prachtiger meren en rivieren, mooie bossen en zelfs warmwaterbronnen te vinden. Helaas is echter tijdens ons verblijf een deel van het park afgesloten vanwege bosbranden. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld het bijzondere panorama van Maligne Lake en het mysterieuze Medicine Lake niet bezoeken. Een hoogtepunt in het park dat we wel kunnen bezoeken is de Maligne Canyon. De Maligne River heeft hier in kalksteen een kloof uitgesleten die tot 50 meter diep is en soms maar enkele meters breed. Met een deel van de groep maak ik een wandeling van zo'n 3.5 kilometer vanaf de Sixth Bridge (er zijn zes bruggen geteld vanaf het begin bij de waterval). Helaas regent het soms, maar de kloof is er niet minder mooi om. Het water stroomt soms woest langs rotsen en kolkgaten en de oevers zijn mooi begroeid en groen.
jaspermalignecanyon_small.jpg jaspermalignecanyon2_small.jpg jaspermalignecanyon3_small.jpg jaspermalignecanyon4_small.jpg jaspermalignecanyon5_small.jpg
Voor de lunch gaan we naar het stadje Jasper, een stadje van zo'n 4000 inwoners en uitvalsbasis voor al het toerisme in Jasper Nationaal Park. We hebben hier twee uur om rond te wandelen, te lunchen en de vele winkels te bekijken. Daarna gaan we naar de meertjes Pyramid Lake en Patricia Lake. Onderweg daar naar toe zien we opeens twee grizzlyberen een eindje van de weg. Helaas zeggen de regels (van de verzekering) dat Jordan bij wildlife geen mensen uit de bus mag laten. Het lukt nauwelijks een goede foto te maken als ook de parkwacht nog komt en gebaart dat we door moeten rijden. Wel jammer, want we hebben heel erg weinig geluk met wildlife deze reis vergeleken met wat ik gehoord en verwacht had. Als we even later een wandeling maken bij Pyramid Lake en Patricia Lake (in groepen, alleen wandelen wordt afgeraden), hopen we nog een beer tegen te komen, maar waarschijnlijk maken we sowieso veel te veel herrie.
jaspermalignecanyon6_small.jpg beer_small.jpg jasperpatricialake_small.jpg jasperpyramidlake_small.jpg jaspermiettehotsprings_small.jpg
Als we rond half vijf, na een bezoek aan de supermarkt en natuurlijk de slijterij, terugrijden naar de Pocahontas Cabins, klaart het weer ineens op. Nu zien we pas goed hoe mooi het hier is. Helaas houdt Jordan niet zo van spontane fotostops. 's Avonds is er nog de mogelijkheid naar de warmwaterbronnen bij Miette Hot Springs te gaan, wat ik net als Annemie, Marjorie, Ariane, Piet en Trudy doe. Het zijn met een temperatuur van 54°C de warmste bronnen van de Rockies. Het water in de baden is heel warm, ruikt naar zwavel en je hebt mooi uitzicht vanuit het bad, maar eigenlijk had ik het allemaal iets natuurlijker verwacht. Het lijkt nu gewoon een zwembad!

Woensdag 22 juli: Icefields Parkway

Vandaag reizen we door naar Kananaskis. Voor een groot deel zullen we daarbij rijden over de Icefields Parkway, die loopt van Jasper National Park over de 2030 meter Sunwapta Pass naar Banff National Park. De Icefields Parkway loopt langs hoge bergen die bijna allemaal mee dan 2000 meter hoog zijn en langs het Columbia Icefield, een enorm ijsveld in de Canadian Rockies op de waterscheiding van het Noord-Amerikaanse continent. Het ijsveld ligt in de parken Jasper en Banff en beslaat zo'n 325 vierkante kilometer. Het ijsveld heeft acht belangrijke gletsjers, waaronder de Athabasca-gletsjer. Ook de Athabasca River ontspringt in het Columbia Icefield en voert het smeltwater af. Ongeveer 30 kilometer van de stad Jasper vormt deze rivier een machtige waterval. Deze is niet zo zeer indrukwekkend vanwege de hoogte (slechts 23 meter), maar wel vanwege de enorme hoeveelheid water die hier naar beneden valt. Als je voor de waterval staat, zie je gewoon de enorme kracht waarmee dit gepaard gaat.
jasperathabascafalls_small.jpg jasperathabascafalls2_small.jpg jasperathabascafalls3_small.jpg jasperathabascafalls4_small.jpg jasperathabascafalls5_small.jpg
Vanaf de Icefields Parkway zijn de meeste van de gletsjers van het Columbia Icefield te zien. De Athabasca-gletsjer ligt bijna aan deze snelweg. Vroeger lag hij nog dichter bij de weg, maar de gletsjer trekt zich 5 meter per jaar terug. De gletsjer beweegt zich verschillende centimeters per dag en daarom is het te gevaarlijk op het voorste deel te lopen. Er gaat een bus op rupsbanden, de Icefield Explorer, waar me je naar een plek op de gletsjer kunt waar het veilig is om uit te stappen. Helaas wisten we niet dat we hadden moeten reserveren en aan Jordan was dat ook niet verteld, dus we kunnen niet (voor half drie) met de Icefield Explorer mee. In plaats daarvan lopen we naar de tong van de gletsjer. Het is er erg koud, maar het is mooi om te zien. We lunchen bij een groot wegrestaurant langs de Icefield Parkway en vervolgen dan onze weg.
icefieldsparkway_small.jpg icefieldsparkway2_small.jpg icefieldsparkway3_small.jpg athabascagletsjer_small.jpg athabascagletsjer2_small.jpg
athabascagletsjer3_small.jpg athabascagletsjer4_small.jpg athabascagletsjer5_small.jpg smeltwater_small.jpg athabascagletsjer6_small.jpg
Vlakbij het hoogste punt op de Icefield Parkway, bij Bow Summit, stoppen we bij het Peyto Lake Viewpoint. Hier heb je mooi uitzicht op het smeltwatermeer van Peyto Lake. Het meer schijnt gedurende dag van kleur te veranderen door de lichtval in combinatie met gesteente dat door de gletsjer is meegenomen en tot fijn poeder gemalen. Het landschap is prachtig, maar laat zich door het sombere weer vandaag niet eens op zijn mooist zien. We stoppen ook bij enkele andere meren, zoals Bow Lake, voor we de Icefields Parkway verlaten en naar Kananaskis Country rijden. Kananaskis Country is een mooi berglandschap aan de oostzijde van de Rocky Mountains. Hier hebben we een heel speciale overnachtingsplaats. We zullen overnachten bij de Sundance Lodges in tipi's en trapperstenten in slaapzakken en met gaslicht. Ik vind het wel leuk, maar de meningen verschillen. Ik deel een trapperstent met Bas, Wim en Michel. Eerst krijgen we instructies over wat te doen in verband met beren, zoals geen eten in de tent bewaren, maar ook geen deodorant en dergelijke. We eten bij Woody's Pub & Lounge, even verderop: ik ga voor de Canadian Pizza. Na terugkeer bij de tenten wordt een kampvuur gemaakt waar we eerder gekochte bier en wijn drinken.
icefieldsparkway4_small.jpg peytolake_small.jpg peytolake2_small.jpg bowlake_small.jpg