REISVERSLAG WEST CANADA 2015

Verslag van een rondreis door British Columbia en Alberta, deel 6: Vancouver

Woensdag 29 juli: Vancouver

De komende dagen zijn volledig vrij in te vullen en iedereen gaat zijn eigen weg. Ik ga vandaag met Bas naar Capilano Suspension Bridge Park en naar Grouse Mountain. Vanaf Canada Place nemen we de shuttlebus naar Capilano. De chauffeur is nadrukkelijk op zoek naar een fooi en praat honderduit door microfoon. Capilano Suspension Bridge werd oorspronkelijk gebouwd in 1889 en is een grote hangbrug over de Capilano Canyon, 137 meter lang en met een hoogte van 70 meter boven de Capilano River. Het is nu de belangrijkste attractie van Capilano Suspension Bridge Park, dat iets toeristischer is dan we gehoopt hadden. Behalve over de hangbrug kun je wandelen over de Cliffwalk, een soort van steiger aan de rotsen boven de canyon en er is een Treetops adventure (canopy walk) en uitleg over het bos.
vancouvercapilanosuspensionbridgepark_small.jpg vancouvercapilanosuspensionbridgepark2_small.jpg vancouvercapilanosuspensionbridgepark3_small.jpg vancouvercapilanoriver_small.jpg vancouvercapilanosuspensionbridgepark4_small.jpg
Vanaf Capilano Bridge nemen we een lijndienst naar Lonsdale Quay, de aanlegplaats van de waterferry waar we lunchen. Tijdens de lunch besluiten we naar Grouse Mountain te gaan en dus nemen we na de lunch dezelfde lijndienst terug en rijden nu verder naar het grondstation van de Grouse Mountain Skyride. De 1177 meter hoge Grouse Mountain is de "huisberg" van Vancouver waar je een fantastisch uitzicht hebt over Vancouver en de haven. Boven aan gekomen nemen we een leerpad met uitleg over de verschillende bomen en daarna de Peak Chairlift naar het hoogste punt waar een windmolen staat die Eye of the Wind wordt genoemd. Hier is het uitzicht het mooist. Op de berg is ook nog een parkje waar twee beren worden opgevangen. Het is het prachtig weer en heet en waarschijnlijk zijn daardoor de beren niet te zien: laatste kans ook gemist!
vancouver2_small.jpg vancouvergrousemountainskyride_small.jpg grouse_small.jpg vancouvergrousemountain_small.jpg vancouvergrousemountain2_small.jpg
Rond half vijf staan Bas en ik weer beneden bij Grouse Mountain en nemen we de gratis shuttle naar Canada Place. Daar vandaan lopen we naar Gastown, een stadswijk aan de haven met victoriaanse huizen en veel winkels die veel toeristen trekt. We lopen door naar Chinatown maar komen dan in een straat uit die wat onveilig voelt met veel ongure types en een vlooienmarkt. We lopen daarom snel via Gastown terug, via Robson Square. Daar vlakbij gaan we eten bij Sala Thai, een door de reisgids aanbevolen Thais restaurant. Het is groot, maar we moeten toch even wachten tot er plaats is. Dat het zo druk is, is natuurlijk een goed teken en inderdaad, het wachten is de moeite waard!
vancouvergrousemountain3_small.jpg vancouvergrousemountain4_small.jpg vancouvergrousemountain5_small.jpg vancouvercanadaplace_small.jpg vancouverharbour_small.jpg

Donderdag 30 juli: Vancouver, Richmond

Via een koffiebar voor het ontbijt lopen we al om half negen naar Stanley Park. Stanley Park is een groot park op een schiereiland in de haven van Vancouver met veel bossen met oude ceders en veel fiets- en wandelwegen. Hier is ook het Vancouver Aquarium dat we 18 dagen geleden bezochten. Vanaf het Waterfront lopen we langs de buitenkant van het schiereiland met heel mooie uitzichten op de haven en de hoge gebouwen van Vancouver. We passeren een groep met indiaanse symbolen versierde hoge totempalen bij Brockton Point. Bij de vuurtoren aan de Burrard Inlet heb je mooi uitzicht op de mooi Lions Gate Bridge over de Burrard Inlet. Binnendoor lopen we terug en we zijn rond half twaalf terug bij ons hotel, nadat we in Robson Street nog een broodje hebben gehaald om later op te eten.
vancouverjachthaven_small.jpg vancouverjachthaven2_small.jpg vancouverstanleypark_small.jpg vancouver3_small.jpg vancouverlionsgatebridge_small.jpg
We hebben geboekt voor een tocht om orka's te bekijken. Alle tochten vanuit Vancouver zaten al vol en we hebben nu geboekt bij een bedrijf in Richmond, die ons om half een met een shuttle busje komen ophalen. Bij aankomst komen we reisgenoten tegen die de toch 's ochtend hebben gemaakt en ja: ze hebben ze gezien. Nu hebben we er nog meer zin in. Als we om twee uur uitvaren, zien we al binnen een haf uur orka's vlakbij de grens met de VS. Er is ook een kleintje bij van twee dagen, die zelfs de gids aan boord van onze boot voor het eerst ziet. Het water is rustig en we hebben heel veel gelegenheid deze prachtige dieren te zien en om foto's te maken met de prachtige omgeving als achtergrond. De besneeuwde top van Mount Baker in de VS is goed te zien. Het is een fantastische beleving en voldaan rijden we terug naar Vancouver. We laten ons afzetten bij Canada Place waar we een rondvlucht boeken voor de volgende ochtend. 's Avonds is er een afscheidseten met de groep bij White Spot restaurant.
vancouverstanleypark2_small.jpg orcatocht_small.jpg orcatocht2_small.jpg orcatocht3_small.jpg orcatocht4_small.jpg
orcatocht5_small.jpg orcatocht6_small.jpg orcatocht7_small.jpg orcatocht8_small.jpg richmond_small.jpg

Vrijdag 31 juli: Vancouver

Om half negen lopen we naar de haven van Vancouver naar de terminal van Harbour Air Seaplanes om in te checken voor een rondvlucht boven Vancouver. In een watervliegtuig voor 6 personen (dus iedereen zit aan het raam) maken we een geweldige rondvlucht van een half uur boven Vancouver en omgeving. Het opstijgen waarbij we snel over het water in de haven racen is natuurlijk al heel apart, maar het wordt alleen maar mooier. Heel mooi is Vancouver te zien, hoe dit ligt aan het water en de schepen die op de oceaan voor Vancouver liggen te wachten. Het uitzicht is meer dan geweldig en we zijn heel blij dat we deze excursie nog gedaan hebben.
vertreksteigerwatervliegtuigen_small.jpg vertreksteigerwatervliegtuigen2_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig2_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig3_small.jpg
vluchtmetwatervliegtuig4_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig5_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig6_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig7_small.jpg vluchtmetwatervliegtuig8_small.jpg
Na nog een bezoekje aan Gastown met zijn beroemde Steam Clock en een bezoek aan een koffiebar, maken we een laatste wandeling langs het Waterfront. Rond twaalf uur komen we terug bij het hotel om ons klaar te maken voor vertrek naar het vliegveld van Vancouver. Met een busje worden we naar het vliegveld gebracht en om half vijf verlaten we Vancouver en Canada met vlucht TS372. De volgende ochtend, 1 augustus, komen we even voor elf uur Nederlandse tijd aan op Schiphol en eindigt de reis.
vluchtmetwatervliegtuig9_small.jpg vancouverharbourcentretower_small.jpg vancouversteamclock_small.jpg vancouverharbour2_small.jpg vancouver4_small.jpg