REISVERSLAG WEST CANADA 2015

Verslag van een rondreis door British Columbia en Alberta, deel 1: Vancouver Island

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

WEST CANADA

Langs de kust in het westen van Canada vind je de provincie British Columbia en bijna rechtlijnig sluit in het oosten de privincie Alberta zich hiernaast aan. Het ladcshap beat regenwuden aan de kust en steeds hogere bergen van de Rocky Mountains naar het oosten. Er zijn uitgestrekte gebieden met bergen, bossen, blauwe meren en witte toppen en mooie eilanden voor de kust. In die gebieden is interessante fauna te vinden: orka's, walvissen, elanden, beren. Deze interessante combinatie van flora en fauna verleidde mij er toe deze reis te boeken vol wilde natuur en geweldige landschappen. Hieronder begint het reisverslag van de rondreis die ik maakte in juli 2015:

11 en 12 juli: Aankomst

Vlucht TS345 van Air Transat naar Vancouver vertrekt al om 9:15 uur op zondagochtend en dus begint mijn vakantie al een dag eerder omdat ik overnacht op Schiphol in het CitizenM hotel. Daardoor kan ik iets minder vroeg op staan, terwijl het door het tijdverschil toch al een heel lange dag zal worden. De vlucht van totaal 11 uur gaat goed, al zijn de maaltijden wat karig (gelukkig heb ik mueslirepen in mijn rugzak) en is het filmaanbod ook niet geweldig. Het belangrijkste is dat we op tijd arriveren op de luchthaven van Vancouver. Op de luchthaven worden we opgewacht door iemand van de agent, die ons naar de shuttle van ons hotel in Richmond, de Accent Inn, brengt. Richmond is een grote buitenwijk van Vancouver. Ik deel de kamer met Bas, die ook mijn kamergenoot was in Costa Rica. Zonder dat we het van elkaar wisten hebben we dezelfde reis geboekt en nu delen we ook de kamer, waar ik wel blij mee ben. We besluiten er gelijk op uit te trekken.
vancouverdowntown_small.jpg vancouverwaterfront_small.jpg vancouveraquarium_small.jpg vancouveraquarium2_small.jpg vancouveraquarium3_small.jpg
Om half twaalf rijden Bas en ik met de shuttle van het hotel naar de Skytrain halte Bridgeport in Richmond en vervolgens nemen we de Skytrain naar downtown Vancouver. Langs de hoge flats en kantoorgebouwen lopen we in de richting van het Waterfront. Na een broodje bij de Subway lopen we geruime tijd langs het Waterfront uitkijkend over de haven. Het is een beetje somber en regenachtig, maar daardoor laten we ons niet weerhouden, al besluiten we op een gegeven moment dan maar naar het Vancouver Aquarium te gaan. Het is een mooi aquarium met haaien, veel tropische vissen, veel kwallen die bijzonder mooi uitgelicht worden, maar ook beluga's. Ik kende deze dieren uit natuurdocumentaires, maar had ze nog nooit gezien. Er is een show waar deze aparte witte dolfijnen uit het Noordpoolgebied zich goed laten zien en waar uitleg wordt gegeven. Na het Aquarium drinken we een biertje en gaan dan met de bus en de Skytrain terug naar Richmond. Het laatste stukje lopen we, al blijkt dat stukje iets langer te zijn dan we dachten. De wijk is Amerikaans met grote huizen en brede straten, waar geen voetgangers of fietsers worden verwacht. We zijn net op tijd terug voor het diner met de groep in het restaurant Fogg n' Sudds vlakbij het hotel. Ondanks het romantische uitzicht op de snelweg is de eerste kennismaking met de groep erg gezellig en dus blijven we langer om wat te drinken op een mooie reis.
vancouveraquarium4_small.jpg vancouveraquarium5_small.jpg vancouveraquarium6_small.jpg

Maandag 13 juli: Van Vancouver naar Victoria

We beginnen de dag met een uitgebreid ontbijt met pancakes. Om kwart over acht staat onze bus voor de ingang en maken we kennis met onze chauffeur en reisbegeleider Jordan. Met deze jonge maar enthousiaste Canadees aan het stuur vertrekken we naar de terminal van BC Ferries. De ferry zal ons van Vancouver naar Swartz Bay brengen op Vancouver Island. Vanwege het mooie weer is het druk op het zonnedek, er zingt zelfs een koor, en iedereen geniet van het uitzicht dat als we bij Vancouver Island komen steeds mooier wordt. Er liggen mooie groene eilanden voor de kust en het landschap doet erg aan de fjorden van Noorwegen denken. We hopen tegelijk vanaf de boot een orka te zien. Dat komt soms voor, maar zoveel geluk hebben we nu niet. Na anderhalf uur varen rijden we Vancouver Island op.
overtochtnaarvancouverisland_small.jpg overtochtnaarvancouverisland2_small.jpg vancouverisland_small.jpg overtochtnaarvancouverisland3_small.jpg vancouverisland2_small.jpg
Ons doel voor vandaag is de provinciehoofdstad Victoria, maar eerst maken we een stop bij de Butchart Gardens. Wie het wil kan deze tuinen bezoeken, anderen kunnen naar het stadje Sydney. Ik kies voor de botanische tuinen. Meer dan een miljoen mensen bezoeken elk jaar deze beroemde tuinen die in 1909 door Jenny Butchart, de echtgenote van een cementfabrikant, werden aangelegd in een verlaten steengroeve voor kalksteen. Meer dan een miljoen planten en bloemen zijn te vinden in 5 tuinen: een Japanse tuin, een Italiaanse tuin, een mediterrane tuin, een rozentuin en de "Sunken Garden". De tuinen zijn heel mooi. Om half twee nemen we een maaltijdsalade waarna de bus ons komt ophalen en we verder rijden naar Victoria, waar we zullen overnachten in Paul's Motor Inn. Met een man of tien maken we een wandeling naar het centrum, maar blijven al snel hangen op een terras in de zon aan de haven.
butchartgardens_small.jpg butchartgardens2_small.jpg butchartgardens3_small.jpg butchartgardens4_small.jpg butchartgardens5_small.jpg

Dinsdag 14 juli: Victoria

.Vandaag is er geen programma, maar Jordan heeft wel een voorstel voor de middag. De ochtend gebruiken we om Victoria beter te leren kennen. Victoria werd in 1843 gesticht als pelshandelspost, maar al snel werd het een stad van goudzoekers. De stad is genoemd naar koningin Victoria, door de Britse regering die vanwege de bodemschatten heel Vancouver Island uitriep tot kroondomein. Sinds 1867 is Victoria de hoofdstad van de provincie British Columbia. Het stadje doet nog steeds heel Engels aan. De binnenstad met de mooie Inner Harbour is goed te voet te ontdekken. Eerste stop op onze stadswandeling is Chinatown. Deze grote Chinese wijk dateert uit 1870 toen veel Chinezen hier kwamen werken aan de spoorweg. Daarna lopen we langs de haven. Opvallend zijn de bloemen die overal te zien zijn, in het bijzonder de korven met bloemen aan de lantaarnpalen. Dit is waarom Victoria bekend staat als de bloemenstad. Lopend langs het grote Empress Hotel komen we bij het parlementsgebouw, waar de regering van de British Columbia zetelt. Je kunt hier gewoon in en uit lopen, alleen de vergaderzaal mogen we niet in, omdat het parlement vergadert.
victoriachinatown_small.jpg victoriachinatown2_small.jpg victoria_small.jpg victoriainnerharbour_small.jpg victoriainnerharbour2_small.jpg
Van de parlementsgebouwen lopen we naar Beacon Hill. Beacon Hill is een mooi park met bloemperken, vijvers en bos en aan de rand uitzicht op de besneeuwde bergen van de Verenigde Staten. In het park staat ook de grootste vrijstaande totempaal ter wereld met een hoogte van 39 meter. Na een wandeling door het park, keren we terug naar de binnenstad. Ik lunch met Bas bij restaurant Bard & Banker en we gaan voor de "Fish and Chips" die (ook) in Canada heel populair is. Om half twee neemt Jordan ons mee naar twee meren even buiten Victoria: het Elk Lake en het Beaver Lake, die in elkaar overlopen. We kunnen hier relaxen, zwemmen of wandelen. Met Jan, Bas, Inge, Michel en Wim maak ik een wandeling van ruim tien kilometer rondom het meer. Tijdens de terugrit laat ik me met Bas, Paul en Marjorie afzetten bij de Canoe Brewpub. Dit is een populair restaurant bij een brouwerij waar ze hun eigen bier (ale) maken en waar we met zijn vieren heel erg lekker eten en drinken in de tuin met zicht op de zonsondergang boven de haven. Later komen meer reisgenoten hier eten en blijven we nog wat drinken met ook Inge en Thamar erbij.
victoriaparlementsgebouw_small.jpg victoriaparlementsgebouw2_small.jpg victoriabeaconhill_small.jpg elkandbeaverlakeregionalpark_small.jpg elkandbeaverlakeregionalpark2_small.jpg

Woensdag 15 juli: Van Victoria naar Ucluelet

We vertrekken om 9 uur voor een lange reisdag met veel stops. Het begin van de reis gaat langs de een prachtig landschap dat weer erg aan de Noorse fjorden doet denken. Helaas is er geen gelegenheid voor fotostops. De eerste stop is pas bij het dorpje Chemainus. Dit dorpje van maar 3000 inwoners stelde niets voor en alle toeristen reden er aan voorbij tot iemand op het idee kwam van het dorp een openluchtgalerij te maken. Nu zijn er in het dorp onder andere allerlei beelden en 36 muurschilderingen te vinden die de geschiedenis van Chemainus uitbeelden. Na een stop van drie kwartier rijden we door naar Parkville voor een korte stop en vervolgens naar Coombs waar Jordan een speciaal restaurant weet: "Goats on the Roof". Er blijken zoals de naam zegt echt geiten op het dak te staan van een soort marktwinkel. Hier hebben we de gelegenheid om wat te eten of te winkelen.
chemainushoutindustrie_small.jpg chemainus_small.jpg coombsgoatsontheroof_small.jpg cathedralgrove_small.jpg cathedralgrove2_small.jpg
Van Coombs rijden we naar Cathedral Grove waar we een uur stoppen. Cathedral Grove in het MacMillan Provincial Park is een van de laatste restanten van oerbos dat vroeger heel Vancouver Island bedekte. Er staan nog een aantal reusachtige douglasssparren van wel 800 jaar oud en enorme ceders, helaas niet allemaal meer overeind na een aantal hevige stormen. We wandelen hier een uurtje rond en rijden dan van Cathedral Grove verder naar Ucluelet. Onderweg stoppen we bij de havenstad Port Alberni en bij enkele mooie meren. Rond 6 uur komen in Ucluelet. Ucluelet is een klein stad met ongeveer 1650 inwoners op het eind van een schiereiland in de baai Barkley Sound, aan de westkust van Vancouver Island aan de Grote Oceaan. De vreemde naam komt van de indianen en betekent veilige haven. In Ucluelet overnachten we in huisjes bij de in de haven vast aangemeerde Canadian Princess.
portalberni_small.jpg larrylake_small.jpg ucluelet_small.jpg

Donderdag 16 juli: Tofino, Ucluelet

Om kwart over acht vertrekken we met de bus naar Tofino. Tofino ligt ten noorden van Ucluelet in een andere baai aan de Grote Oceaan, de Clayoquot Sound. De streek met mooie oerbossen is door UNESCO erkend als biossfeerreservaat. Het is ook een goede plaats om walvissen te zien en dus zullen we in Tofino op zoek gaan naar walvissen en hopelijk nog andere dieren. We zullen met zodiacs het water opgaan en daarom moeten we overlevingspakken aan. Door een slechte organisatie bij Remote Passages, waar we geboekt hebben, gaat er van alles mis en vertrekken we uiteindelijk pas rond tien uur in verschillende groepen. We maken een stop bij het nest van een zeearend en gaan dan met hoge snelheid de golven op, tussen de eilandjes door naar de oceaan. Daar zien we dan tekenen van een walvis en een walvis met jong.
walvistochttofino_small.jpg walvistochttofino2_small.jpg zeearend_small.jpg walvistochttofino3_small.jpg walvistochttofino4_small.jpg
Vanwege het jong mogen we niet dichtbij komen. We moeten het name doen met spuitend water en de ruggen en staarten die te voorschijn komen bij het ademhalen en duiken. Toch krijgt met name mijn zodiac ze redelijk goed te zien. Op de terugweg zien we ook nog een zeeotter. Na de walvistocht rijden we terug over de Pacific Rim Highway, waarbij we onderweg stoppen bij, volgens de Jordan, de beste taco's en burrito's van Canada: de truck van Tacofino. Deze blijkt heel populair. Ik neem een Burrito Fish en die smaakt inderdaad heel goed. Daarna rijden we terug naar Ucluelet.
walvistochttofino5_small.jpg zeeotter_small.jpg walvistochttofino6_small.jpg
Even voorbij Ucluelet loop ik met het grootste deel van de groep een deel van de Pacifim Rim Trail. Het Pacific Rim National Park is een kustgebied aan de Grote Oceaan tussen Barkley Sound bij Ucluelet en Clayoquot Sound bij Tofino, met mooie zandstranden en begroeid met prachtig regenwoud. We lopen de Lighthouse Loop met onderweg de meest prachtige uitzichten op de kust en het water. We lopen slechts een uur en dat is eigenlijk te kort voor zo'n mooie omgeving, maar er is helaas te weinig tijd om verder te lopen, want er staat nog meer op het programma.
pacificrimnationalpark_small.jpg pacificrimnationalpark2_small.jpg pacificrimnationalpark3_small.jpg pacificrimnationalpark4_small.jpg pacificrimnationalpark5_small.jpg
Om vijf uur ga ik met een aantal reisgenoten (Bas, Jan, Marjorie, Ceryl, Wessel, Stefanie en Annemie) zeekajakken op Barkley Sound, de baai waaraan Ucluelet ligt. We krijgen speciale pakken aan vanwege het ijskoude water en gaan dan met twee gidsen het water op. Het gaat makkelijker dan ik dacht en het is heel leuk. De omgeving is nog mooier vanaf het water en we zien onder andere ijsvogels en enkele zeearenden. We zien ook ons hotel nu vanaf het water en onze reisgenoten die op de boot een biertje drinken. Het zeekajakken is een leuke afsluiting van de dag. We zijn rond half negen terug bij het hotel en proberen dan een restaurant te vinden. Canadezen eten echter niet zo laat en het enige restaurant waar we terecht kunnen, is het Italiaanse restaurant van de vorige avond: Cedar Grill. Dat is echter geen enkel probleem: Net als de vorige avond smaakt het eten uitstekend.
uclueletzeekajakken_small.jpg uclueletzeekajakken2_small.jpg uclueletzeekajakken3_small.jpg uclueletzeekajakken4_small.jpg uclueletzeekajakken5_small.jpg