REISVERSLAG COSTA RICA 2012

Verslag van een rondreis door Costa Rica, deel 3

Vrijdag 2 november (vervolg): Caño Negro

Het natuurreservaat Caño Negro (voluit: Refugio Natural de Vida Silvestre CaƱo Negro) ligt bij de grens met Nicaragua en staat bekend als vogelparadijs. Het 9960 ha grote gebied is voor veel vogels een broedplaats en een belangrijke stopplaats voor veel trekvogels die migreren tussen Noord- en Zuid-Amerika,. Het is één van de belangrijkste wetlands van het Amerikaanse continent. Het natuurreservaat is alleen toegankelijk over de Rio Frio (koude rivier) en dus gaan we aan boord van een boot, waarbij Douren de dieren zoekt en veel over hen vertelt. Het is nu mooi weer, maar Douren vertelt dat er dit regenseizoen sowieso heel weinig regen is gevallen en dat het Lago Caño Negro veel lager staat dan normaal.
Cañonegroboot_small.jpg Cañonegroamazoneijsvogel_small.jpg Cañonegrokleineblauwereiger_small.jpg Cañonegrozwaluw_small.jpg Cañonegromexicaansetijgerroerdomp_small.jpg
Tijdens de hele boottocht zien we ongelooflijk veel dieren. Om de ongeveer 10 meter stopt de boot want dan heeft onze gids weer iets gezien. Hij heeft een grote verrekijker bij zich, zodat hij ons alles nog beter kan laten zien. Dat begint direct bij het wegvaren al. Al in het eerste half uur zien we zwaluwen, jacana's, twee soorten ijsvogels, apen, ibissen, een aantal soorten reigers en een slangenhalsvogel.
Cañonegrogrotezilverreiger_small.jpg Cañonegrogroenereiger_small.jpg Cañonegrogroteblauwereiger_small.jpg Cañonegroopdeboot_small.jpg Cañonegroslangenhalsvogel_small.jpg
Cañonegrohelmbasilisk_small.jpg Cañonegrogroeneijsvogel_small.jpg Cañonegrovogel_small.jpg Cañonegrobrulaap_small.jpg Cañonegrobrulaap2_small.jpg
Met hulp van de gids en de bootsman zien we een grote hoeveelheid dieren. Een kleine onvolledige opsomming: zwaluw, nachtzwaluw, jacana, zeker drie soorten ijsvogels, drie soorten apen, tijgerroerdomp,grote en kleine blauwe reiger, zilverreiger, groene reiger, vleermuizen, slangehalsvogel, diverse keren de helmbasiliek (of Jezus Christus hagedis die zijn naam dankt aan het feit dat hij over het water rent), enkele keren een luiaard, oranje vlinders. Een aantal keren zien we een brilkaaiman, maar de laatste is het mooist: deze blijkt 10-20 kleine kaaimannetjes bij zich te hebben. Rond 1 uur wordt op de boot een lunch klaargemaakt uit twee meegebrachte koelboxen. De lunch bestaat uit onder andere gebakken rijst, cassave chips en kip en is heel goed.
Cañonegrobrulaap3_small.jpg Cañonegroluiaard_small.jpg Cañonegrojezuschristushagedis_small.jpg Cañonegrovleermuizen_small.jpg Cañonegronachtzwaluw_small.jpg
Cañonegrocapucijneraap_small.jpg Cañonegroreservaat_small.jpg Cañonegrozwartkoptrogon_small.jpg Cañonegrobrilkaaiman_small.jpg Cañonegrobasilisk_small.jpg
Als we uiteindelijk terugvaren, blijkt dat we maar een klein eindje gevaren hebben en dat we alles op minder dan een kilometer lengte van de Rio Frio gezien hebben! We rijden met de bus terug naar La Fortuna, maar onderweg stopt de bus nog even omdat er wel drie luiaards bij elkaar in de bomen langs de weg zitten. Terug bij de Catarata lodge hebben we even de tijd, maar om kwart voor vijf vertrekken we alweer om te gaan zwemmen met de liefhebbers in de heetwaterbaden van Baldi Termae Spa. In de omgeving van de Arenal vulkaan komt heet water aan de oppervlakte en op verschillende plaatsen kun je daarin zwemmen. Baldi Termae Spa is een mooi complex met veel groen, watervallen en goede faciliteiten. Er zouden hier wel 25 warme baden zijn, maar dat lijkt wat overdreven. Ik bezoek er ongeveer 10, de ene nog heter dan de andere tot 48°C. Na een biertje aan de bar, eten we om zeven uur in het restaurant bij de Spa, een heel uitgebreid dinerbuffet.
Cañonegroijsvogel_small.jpg Cañonegrobrilkaaimanmetjongen_small.jpg Cañonegroriofrio_small.jpg luiaard3_small.jpg

Zaterdag 3 november: Van La Fortuna naar Rincón de la Vieja

Om de dag goed te beginnen maken we na het ontbijt eerst een wandeling naar de Catarata La Fortuna. Dit gaat eerst over de weg, waarbij we beloond worden met het zien van weer een ander soort toekan en een papagaai. Bij de waterval aangekomen volgt nog een steile afdaling. Die steile afdaling moeten we later natuurlijk weer omhoog in de vochtige warmte. Totaal bezweet komen we dan ook bij de lodge aan. Gelukkig kunnen we nog even douchen voor we om elf uur met de bus vertrekken. Bestemming is Rincón de la Vieja.
groenesuikervogel_small.jpg opnaardewaterval_small.jpg groenepapegaai_small.jpg cataratalafortuna_small.jpg cataratalafortuna2_small.jpg
We lunchen bij Café & Macademia met heerlijke broodjes en uitzicht over het Lago Arenal. We stoppen ook even in Liberia bij een supermarkt en bank en arriveren dan bij de Cañon de la Viega Lodge. Dit is een soort bungalowpark en onze huisjes staan vlakbij het zwembad en ook vlakbij de hangbrug over de Cañon de la Viega. Na aankomst gaan we dus nog even het terrein verkennen en zwemmen. We hebben een leuke zwembadbar en na het zwemmen doen Bas en ik dus waar we goed in worden: bier drinken. We krijgen daarbij steeds meer gezelschap en ook na het avondeten blijft een groot deel van de groep gezellig lang hangen. Hadden we maar vaker een bar in de buurt, want meestal houdt alles direct na het eten op (en gaan Bas en ik op de kamer verder met gekochte flessen wijn).