REISVERSLAG COSTA RICA 2012

Verslag van een rondreis door Costa Rica, deel 1

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

Costa Rica

Al sinds mijn reis naar Borneo stond deze bestemming hoog op mijn verlanglijstje, maar pas dit jaar kwam het er echt van: Costa Rica. Costa Rica is het land van de dichte regenwouden, vulkanen en mooie stranden. Costa Rica is het land met de hoogste dichtheid aan waargenomen plant- en diersoorten ter wereld. Costa Rica is het land met meer dan 240 soorten zoogdieren, bijna 900 vogelsoorten, circa 220 soorten reptielen, ongeveer 175 soorten amfibieën, 350000 soorten insecten en meer dan 10000 soorten planten. Meer dan 25% van het landoppervlak is beschermd gebied. Kortom, Costa Rica is de ultieme natuurbestemming en een land dat ik heel graag eens wilde bezoeken. Eind oktober tot half november 2012 kwam het er eindelijk van. De gekozen periode was nog even een risico, want aan het einde van de regentijd, maar het weer viel gelukkig heel erg mee. Ik maakte deze rondreis met 13 andere reisgenoten met Sawadee. Hoewel mijn 17e groepsreis alleen, was het pas mijn eerste singlereis, omdat ik heel lang wat bedenkingen had bij het concept singlereis. Dat was niet nodig: het was gewoon een geweldig leuke en gezellige groep en we hebben een heel mooie reis gehad. Die reis begon op 26 oktober op Schiphol...

Vrijdag 26 oktober: Het begin

Op vrijdag 26 oktober om 10:10u vertrek ik met United Airlines richting Costa Rica. Daar gaat dan wel wat extra veiligheidsmaatregelen en interviews aan vooraf, want we vliegen via de VS. Onze overstap is in Houston, waar we vier uur hebben. Als eerste ontmoet ik hier mijn reisbegeleider Derk die ik herken van een informatiedag. Later kom ik ook mijn andere reisgenoten tegen. Om kwart voor negen lokale tijd landen we in Costa Rica, waar het 8 uur eerder is dan in Nederland, dus we zitten al diep in de nacht. Direct naar het hotel dus. Jose, die onze chauffeur zal zijn deze reis, brengt ons met zijn bus naar El Sesteo in San Jose en om ongeveer 10 uur liggen we op bed.

Zaterdag 27 oktober: Poás vulkaan

De volgende ochtend zijn we door de jetlag natuurlijk veel te vroeg wakker, maar dat komt goed uit, want al om 8 uur vertrekken we richting de Poás vulkaan, een mooie stratovulkaan. Overigens niet nadat ik een traditioneel Costa Ricaans ontbijt op heb: gallo pinto. Daarna rijden we langs grote aantallen koffieplantages richting Parque Nacional Volcán Poás. Het weer is heel mooi als we vertrekken, maar tijdens de rit stijgen we van de ongeveer 1000 meter hoogte van de hoogvlakte waarin San Jose ligt naar zo'n 2500 meter en we komen in de wolken terecht. En dat terwijl we vroeg gingen om beter zicht te hebben! Ook bij de krater lopen we met ons hoofd in de wolken en van de 1.3 kilometer grote krater is niet veel te zien. We maken een wandeling door heel mooi bos naar een oude krater, waar nu een meer in ligt, maar ook hier is niet veel te zien. Wie weet wat we anders hadden gezien: Later horen we namelijk dat er een aantal uren later sterke explosies zijn geweest bij de vulkaan! Via het bezoekerscentrum met een klein museum lopen we terug naar de bus.
koffieplantages_small.jpg uitzichtoversanjose_small.jpg kraterpoasvulkaan_small.jpg botoslagune_small.jpg parquenacionalvolcanpoas_small.jpg
Na een lunch bij een restaurantje op de terugweg en een stop bij de bank, zijn we aan het begin van de middag terug bij El Sesteo in San Jose. Derk geeft dan een uitgebreide "briefing" van de reis. Daarna gaan de meesten terug naar hun kamer, maar ik loop nog even naar het park La Sabana vlakbij het hotel. Vroeger was dit het vliegveld, maar nu is dit een stadspark. Er is ook het Museum voor moderne Costa Ricaanse kunst, maar dat blijkt deze middag gesloten. Als ik de zon heb zien ondergaan, wat hier in Costa Rica al rond vijf uur gebeurt, ga ik terug naar het hotel. Om kwart over zes gaan we met een lokale bus naar het centrum en eten daar lekker bij het sfeervolle Café del Mundo.
sanjoseparquesabana_small.jpg sanjoseleoncortes_small.jpg sanjoseteatronacional_small.jpg

Zondag 28 oktober: Cahuita

Om 8 uur vertrekken we vanuit San José richting de Caribische kust. Onderweg vertelt Derk van alles over het land, over de natuur en over alles wat we zien. Dit zal hij elke reisdag doen. Behalve dat hij een uitstekende reisbegeleider is, is hij een ook een enthousiast natuurliefhebber en ben ik blij dat we hem als reisbegeleider hebben. We zien onderweg plantages voor ananas en bananen. Samen met koffie zijn dit de belangrijkste producten die de landbouw in Costa Rica produceert. Landbouw en toerisme zijn de belangrijkste inkomstenbronnen hier, want Costa Rica heeft eigenlijk geen industrie. We maken een stop bij een café waar we tijdens de lekkere koffie naar onze eerste kolibries kunnen kijken. Na de lunch stoppen we in Cahuita voor een wandeling in het Parque Nacional Cahuita. Parque Nacional Cahuita is een 10 km2 groot park dat in 1970 werd gesticht en dat bestaat uit tropisch regenwoud, moerassen, mangrovebossen en koraalrif. Dat laatste wordt echter ernstig bedreigd. We krijgen hier 2.5 uur voor een wandeling vanaf de ingang bij Kelly Kreek over een natuurpad langs het strand. Er is helaas geen gids beschikbaar, want het is zondag en de "Tico's" zijn vrij en zij komen hier ook graag.
parquenacionalcahuita_small.jpg cahuitacapucijneraap_small.jpg cahuitawasbeer_small.jpg cahuitaeersteluiaard_small.jpg cahuitaplayablanca_small.jpg
In kleine groepjes gaan we op stap en al snel zien we ons eerste wildlife: kapucijneraapjes en wasberen. Naast mooi regenwoud zien we een aantal vogels, krabbetjes en pal boven ons spot Danitza onze eerste luiaard. Een luiaard is een zoogdier dat in Midden- en Zuid-Amerika in de bomen leeft en voornamelijk bladeren eet. Zijn naam dankt hij niet aan teveel slapen, maar aan zijn trage beweging die te maken heeft met een trage stofwisseling. Als we dezelfde weg teruglopen, wijst een ranger ons op een grote leguaan die op een boom ligt. Rond half vijf vertrekken we en rijden naar het Totem Hotel in Puerto Viejo de Talamanca, waar we twee nachten zullen blijven. Met kamergenoot Bas test ik na aankomst het Costa-Ricaanse bier (Pilsen en Imperial) in het min of meer Italiaanse restaurant bij het hotel. Na het eten (pizza) blijkt de cocktailbar geen cocktails te verkopen en dus gaan we met een deel van de groep wat drinken bij een surftentje in de buurt.
cahuitaamerikaanseoeverloper_small.jpg cahuitaleguaan_small.jpg cahuitawasbeer2_small.jpg parquenacionalcahuita2_small.jpg cahuitagroenepapegaai_small.jpg

Maandagochtend 29 oktober: Manzanillo

We kunnen vandaag verschillende activiteiten doen. Met Monique, Daniëlle, Danitza, Remco, Bas en Derk ga ik wandelen in het Gandoca-Manzanillo Wildlife natuurreservaat. Om 8 uur vertrekken we met de bus van Jose. Onderweg stoppen we even voor een groep brulapen langs de weg. Hoewel het mooi weer was toen we wegreden, begint het te regenen als we bij Manzanillo zijn en al snel gaat het zo hard dat we eerst een cafeetje opzoeken om koffie te drinken en te kijken of het minder wordt. Het zal echter de hele ochtend blijven regenen. We gaan dus toch op pad het reservaat in. Dit ligt ook weer mooi aan het strand. Het pad is soms wat glibberig, maar we redden ons.
bloem_small.jpg brulaapmetjong_small.jpg brulaap_small.jpg refugionacionalmanzanillo_small.jpg heliconiasvlinder_small.jpg
De natuur is mooi, maar door de regen beperken de dieren die wij zien zich tot een eekhoorn, wat kikkertjes en vlinders. Tot we bijna terug zijn en Monique een luiaard ziet die zich op slechts enkele meters van ons uit een boom laat zakken. Luiaards komen slechts één keer per week naar beneden, namelijk als zij hun behoefte doen, dus het is best apart dat wij dit zien. En dan zo dichtbij! Luiaards doen hun wekelijkse behoefte trouwens altijd onder hun favoriete boom, zodat ze die tegelijk bemesten. Merkwaardige dieren! Deze ontmoeting maakt het lopen in de regen weer goed. Overigens zal blijken dit de enige wandeling van de reis was dat we in de regen liepen.
bloem2_small.jpg gifkikkertje_small.jpg luiaard_small.jpg luiaard2_small.jpg vlinder_small.jpg

Maandagmiddag 29 oktober: Puerto Viejo de Talamanca

Als we het park weer uit zijn wordt het droog. Mooi is dat! Voor de lunch gaan we naar een restaurantje in Puerto Viejo de Talamanca om "Rice and beans" te eten, wat het lokale gerecht is hier. Het bestaat uiteraard uit rijst en bonen (gallo pinto) met wat kokos, maar verder uit groenten en vis of vlees. Na de lunch gaan mijn mede-wandelaars terug naar het Totem Hotel, maar ik wil nog wat zien en besluit naar de botanische tuin Finca La Isla's te lopen. Daar kom ik ook Mieke en Jeanette tegen. We lopen door de botanische tuin, waar veel kleine rode pijlgifkikkertjes zitten, en bewonderen de bloemen. Er is een bromeliatuin en ik leer dat een ananas ook een bromelia is, een grondbromelia. Ook zijn er alle lokale vruchten te zien en pepers, vanille, colanoot, cacao, rubber en dergelijke. Interessant.
bloem3_small.jpg bloem4_small.jpg heliconia_small.jpg gifkikkertje2_small.jpg bloem5_small.jpg
Terug bij de ingang van de botanische tuin krijgen we sap van vruchten uit de tuin. Een dame laat ons allerlei vreemde soorten vruchten zien en proeven en laat ons ook zien hoe zij chocolade maakt en ook die mogen wij proeven. Van de botanische tuin loop ik deels langs de weg en via het dorp, deels over het strand terug naar het hotel. 's Avonds willen we met een deel van de groep gaan eten, maar blijkt dat op maandag bijna alles gesloten is. Jose weet raad en brengt ons met de bus naar Soda Johanna. Een soda is een goedkoop eettentje, die je vaak langs de weg ziet in Costa Rica. Ik neem de vis in "caribbean style" en die is best lekker.
bloem6_small.jpg bloem7_small.jpg bloem8_small.jpg bamboe_small.jpg playacocles_small.jpg