REISVERSLAG COSTA RICA 2012

Verslag van een rondreis door Costa Rica, deel 6

Zaterdagmiddag 10 november: Corcovado

Na de landing moeten we nog een stuk langs het prachtige strand lopen voordat we bij Poor Man's Paradise komen waar we drie nachten zullen blijven. We gaan bij aankomst direct lunchen in het restaurant van het resort. Daarna kunnen we onze huisjes opzoeken. De huisjes liggen tegen een helling. Twee huisjes, nummer 11 en 12 liggen helemaal bovenop en zijn te bereiken door 10 minuten te klimmen. Wie zouden daar zitten? Ja hoor, Bas en Gerard en onze buurvrouwen in huisje 11 zijn Daniëlle en Danitza. Toegegeven, het is een klim, maar het zijn ook de mooiste huisjes en de tuin, de omgeving en het fantastische uitzicht maken alles goed. Vanuit de hangmat kijken we over de oceaan tot Isla del Caño. Iemand van de lodge vertelt dat hij hier vandaan de vorige dag nog een walvis heeft gezien! We blijven hier met z'n vieren genieten en kletsen totdat we op weg gaan voor een avondwandeling.
corcovadolandingincorcovado_small.jpg corcovadouitzicht_small.jpg corcovadohangmat_small.jpg corcovadoorchidee_small.jpg corcovadohuisje12_small.jpg
Derk, Bas, Daniëlle, Jacobien, Danitza en ik maken een avondwandeling onder leiding van gids Samuel naar een vleermuisgrot, waar bij zonsondergang de vleermuizen uitvliegen. Het is een mooie tocht eerst over het strand, daarna door het bos, waar we apen tegenkomen. Het laatste stukje is steil en glad en het is goed dat er een touw hangt om aan vast te houden. We zijn bij zonsondergang bij de grot en met het verdwijnen van het licht komen eerst enkele maar dan steeds meer vleermuizen uit de grot om voedsel te gaan zoeken. Het uitvliegen van de vleermuizen is leuk om te zien. Het is inmiddels donker als we teruggaan.
corcovadobloem_small.jpg corcovadoplayacorcovado_small.jpg corcovadoleguaan_small.jpg corcovadobloem2_small.jpg corcovadoplayacorcovado2_small.jpg
Met te weinig zaklantaarns moeten we ons een weg terug zoeken over de rotsen, via soms steile klimmen en balkjes over het water. Met wat hulp van elkaar valt het toch reuze mee. Het maakt de tocht tot een echt avontuur dat ik (achteraf) niet had willen missen. Helaas verzwikt Daniëlle haar knie, zodat ze de volgende dag rust moet houden. Enorm bezweet van de vochtige warmte en de inspanning komen we rond 7 uur aan bij het restaurant. Daar komt Daniëlle erachter dat ze toch ook een zaklantaarn bij zich had! Bas en ik nemen een verdiend biertje voordat we gaan eten in het restaurant. Er is een bar waar ik ook na het eten nog wat drink met Bas, Annemarie, Remco, Daniëlle en Danitza, al gaat de bar natuurlijk weer veel te vroeg dicht. Als we om 10 uur door het donker naar ons huisje klimmen, blijkt de elektriciteit al uit: ik douche dus (koud) bij het licht van een zaklantaarn. Gelukkig is er kaarslicht om ons pak wijn bij op te maken.
corcovadozonsondergang_small.jpg corcovadozonsondergangbijvleermuisgrot_small.jpg corcovadovleermuizen_small.jpg corcovadovleermuizen2_small.jpg corcovadovleermuizen3_small.jpg

Zondag 11 november: Corcovado NP, La Sirena

Parque Nacional Corcovado behoort tot de mooiste tropische gebieden van Midden-Amerika. Het park beslaat met 545 km2 ongeveer de helft van het oppervlak van het Peninsula de Osa, het Osa-schiereiland. Dit schiereiland ligt vrij geïsoleerd (wij konden er alleen per boot met een natte landing komen) en daarom zijn er niet de grote massa's toeristen. Het kan er het hele jaar regenen, per jaar totaal zo'n 4 meter, en alles wat je van tropisch regenwoud verwacht is hier. In dit park leeft de meest gevarieerde fauna van Costa Rica en ook de kans om jaguars en tapirs te zien is hier het hoogst. Er zijn vier parkwachterstations in Corcovado, waaronder La Sirena. La Sirena is een goede uitvalsbasis om het national park te verkennen en is ons doel voor vandaag. Om half zes (!) ontbijten we en om 6 uur lopen we over het strand naar de plaats waar de boot ons kan oppikken. Het is ongeveer vijf kwartier varen over de oceaan voor we landen. Er hangt onderweg een mooie maar dreigende lucht, maar gelukkig niet de kant op die wij gaan.
corcovadodreigendelucht_small.jpg corcovadobootnaarlasirena_small.jpg corcovadolandinglasirena_small.jpg corcovadobairdtrogon_small.jpg corcovadobrulaap_small.jpg
Met Samuel als gids zullen we twee wandelingen maken door Corcovado bij La Sirena. We zien al direct brulapen zitten en een trogon. Trogons is een familie tropische vogels met prachtige kleuren. We hebben ze al eerder gezien in Caño Negro en Monteverde. Even later ontdekken we witlippekkari's met jongen. Dit is een soort wild zwijn. Ze kunnen agressief zijn, dus we kunnen ze alleen van een afstandje door de bomen bewonderen. We zien ook slingerapen en kapucijnerapen en even later zelfs een hert. Voor Derk die zijn 7e Costa Rica reis maakt, is dat de 1e keer, dus blijkbaar is dat best bijzonder. Helaas gaat het hert deels verscholen achter groen. We zullen er later nog één zien. We zien ook onze eerste doodshoofdaapjes, die hun naam danken aan de witte rand om hun ogen. Deze aapjes leven in grote groepen en zijn vrij actief. We hebben daarmee vandaag alle 4 soorten apen gezien van Costa Rica.
corcovadowitlippekari_small.jpg corcovadoslingeraap_small.jpg corcovado_small.jpg corcovadodoodshoofdsaapje_small.jpg corcovadobekerzwam_small.jpg
Bij het rangerstation La Sirena hebben we de gelegenheid om ons lunchpakket op te eten en water bij te tanken. Bij het station zien we een leguaan en enkele ara's. Na een pauze maken we een tweede wandeling. Ook hier zien we van alles, natuurlijk weer veel mooi groen en bloemen zoals wilde ananas, maar omdat het later op de dag wordt iets minder dieren. We zien wel weer apen, een drietal guans (soort hoen) en wanneer we bij een riviermonding komen, zien we een vin heen en weer zwemmen: een stierhaai weet Samuel. Om half twee zijn we terug bij de boot en vijf kwartier later landen we weer op het mooie Playa Corcovado bij Poor Man's Paradise. Veel meer dan bier drinken doen we daarna niet, want er valt een flinke stortbui vanaf vier uur. 's Avonds bij het eten wordt gevierd dat René jarig is en hij trakteert na het eten in de bar op een lokaal drankje dat erg veel op tequila lijkt. Met z'n allen drinken we nog wat na.
corcovadolasirena_small.jpg corcovadohagedis_small.jpg corcovadoguan_small.jpg corcovadostierhaai_small.jpg corcovadoplayacorcovado3_small.jpg

Maandag 12 november: Corcovado NP, Isla del Cano

Samuel is gevallen gisteravond en zijn zus Consuela is vandaag de gids voor een excursie naar Reserve Biológica Isla del Caño. We gaan met 10 man. De boot gaat nu de oceaan op recht tegen de golven in en dat blijkt een stukje ruiger te zijn. Isla del Caño is van historisch belang, het werd door de indianen in de tijd voor Columbus gebruikt als kerkhof, maar ook als natuurreservaat en er is ook een permanent ranger station. Het is tegenwoordig onderdeel van nationaal park Corcovado en trekt veel toeristen. De meeste bezoekers komen waarschijnlijk voor het onderwaterleven. We landen bij het rangerstation en maken dan een wandeling van ongeveer anderhalf uur over dit mooie eiland. Consuela laat ons kikkertjes zien van nog geen centimeter en brengt ons naar een mooi uitzichtpunt.
corcovadoopwegnaarisladelcano_small.jpg corcovadoisladelcano_small.jpg corcovadoisladelcano2_small.jpg corcovadoisladelcano3_small.jpg corcovadokikkertje_small.jpg
Na de wandeling is er de mogelijkheid te snorkelen met de spullen die we van het resort hebben meegebracht. Er zijn onder andere clownsvisjes te zien. Helaas is er aardig wat golfslag en de een na de ander wordt een beetje zeeziek van het snorkelen. Op de stilliggende boot wordt dat alleen maar erger. Binnen het uur vertrekken we daarom al weer en varen naar Playa San Josecito waar we nog even in de hoge golven duiken terwijl Consuela de lunch klaarmaakt. Ze is al om 3 uur opgestaan om samen met haar moeder rijst met tonijnsalade voor ons klaar te maken. Na de lunch is er de mogelijkheid met de boot terug te gaan, maar ik kies, net als de meeste van mijn reisgenoten, er voor langs het mooie strand terug te lopen en misschien nog wat te zien.
corcovadowildeananas_small.jpg corcovadomirador_small.jpg corcovadosnorkelen_small.jpg corcovadoplayasanjosecito_small.jpg corcovadorodeara_small.jpg
Al vrijwel direct nadat we beginnen te lopen, zien we drie geelvleugelara's zitten in een boom. Ze zijn aan het eten en hebben geen tijd om te poseren, maar wat zijn ze mooi, zeker als ze vliegen. Onder dezelfde boom zit een groep kapucijnerapen. Ze trekken zich niets van ons aan en doen van alles: aan lianen slingeren, eten zoeken, springen en spelen. We zien van dichtbij hoe een aap een kokosnoot uit een palmboom haalt, deze probeert kapot te slaan op een schuine boomstam en vervolgens samen met een andere aap opeet. Dit alles is echt heel grappig om te zien, we hebben misschien wel een uur gestaan bij de ara's en de apen. Te lang blijkbaar voor sommigen, want uiteindelijk loop ik alleen met Danitza ver achter de groep langs het strand, maar het is hier te mooi om gewoon aan voorbij te rennen. Later wacht ik met een aantal reisgenoten op het strand op de zonsondergang, maar die is nauwelijks te zien vandaag. Het wordt bewolkt en inderdaad, er valt weer een stortbui in de avond. Zolang het hier alleen aan het eind van de dag regent, vind ik het al lang goed.
corcovadovliegendeara_small.jpg corcovadocapucijneraap_small.jpg corcovadocapucijneraap2_small.jpg corcovadokokosnoot_small.jpg corcovadokokosnoot2_small.jpg
corcovadokokosnoot3_small.jpg corcovadogerard_small.jpg corcovadobuurvrouw_small.jpg corcovadolangshetstrand_small.jpg corcovadogolven_small.jpg