REISVERSLAG COSTA RICA 2012

Verslag van een rondreis door Costa Rica, deel 7

Dinsdag 13 november, Van Corcovado naar Manuel Antonio

Aan onze mooie dagen in Corcovado komt helaas al weer een einde en we moeten weer weg. De jongens van de lodge brengen onze bagage al weg en wij lopen rond half acht naar het landingspunt van de boot. We hebben een mooie boottocht, eerst in volle vaart over een merkwaardig rustige zee, daarna over Rio Sierpe. Door het getij kunnen we dit keer niets afsnijden door de mangrove, dus de tocht duurt met ruim anderhalf uur langer dan op de heenweg. Om 10 uur zijn we weer in Sierpe waar Jose ons om half elf komt ophalen. We rijden naar Manuel Antonio. In de bus doet Derk dan eindelijk zijn herhaaldelijk aangekondigde quiz. De winnaar is Bas met Annemarie als goede tweede. Bas wint een diner, Annemarie een cocktail. We stoppen in Quepos om te pinnen en naar de supermarkt te gaan. Als we zijn aangekomen bij hotel Los Almendros hebben we de rest van de middag voor ons zelf.
corcovadobagage_small.jpg corcovadoterugreis_small.jpg riosierpe2_small.jpg sierpe_small.jpg quiz_small.jpg
We lunchen eerst bij Los Almendros en daarna gaan Bas, Daniëlle, Danitza en ik het dorp in om souvenirs te bekijken. Tjonge, wat is het hier toeristisch. Zo opdringerig zijn we het nog niet tegengekomen in Costa Rica. Om half vier gaan we wat fruitshakes drinken bij een restaurantje. Net op tijd, want er komt weer zo'n tropische bui aan. Twee fruitshakes verder als de bui over is, gaan we terug naar Los Almendros. Met nog 9 reisgenoten eet ik 's avonds bij restaurant Marlin. Onderweg daar naar toe zien we opeens een luiaard met jong aan een kabel over de weg bewegen. [Filmpje] Zo apart! Als we terugkomen van het eten hangt hij slechts 15 meter verder. Lekker opgeschoten! Bas en ik gaan nog wat drinken bij een hostel in de buurt. De vakantie vliegt voorbij in deze laatste dagen.

Woensdag 14 november, Manuel Antonio NP

Parque Nacional Manuel Antonio is een klein park met zo'n 682 ha midden in een agrarisch gebied. Hoewel klein, heeft het een grote diversiteit aan dieren. Het park trekt veel toeristen, die vaak met name komen voor de drie prachtige stranden in dit park. Niet altijd gedragen die toeristen zich even verantwoord, zo voeren ze de dieren en hebben we zelfs gezien dat cola gegeven werd aan wasberen. Zelf vond ik dit park mooi, maar door het massatoerisme een afknapper na het rustige en bijna ongerepte Corcovado.
manuelantoniobasilisk_small.jpg manuelantonioinsecten_small.jpg manuelantoniospin_small.jpg manuelantoniomirador_small.jpg manuelantoniowandelendetak_small.jpg
Met alle reisgenoten exclusief de "kaartclub" lopen we even na acht uur naar het park Manuel Antonio. De ingang ligt vlak bij het hotel. We zijn niet de enigen. Grote groepen toeristen lopen hier met hun gids, niet eerder zagen we in de parken zo'n drukte. We zien doodshoofdaapjes, enkele luiaards, wasberen, leguanen op het hoofdpad van het park, waar alle groepen blijven. Hoewel de aanwezigheid van zoveel gidsen natuurlijk ook betekent dat je meer ziet, geven we er toch de voorkeur aan wat meer over de kleine paden te lopen. We lopen over de sendero mirador in drie kwartier naar een mooi uitzichtpunt (mirador) en dan over de sendero escondido naar één van de stranden in het park: Playa Puerto Escondido, waar we even pauzeren.
manuelantonioplayapuertoescondido_small.jpg manuelantoniowandelclub_small.jpg manuelantonioctenosaur_small.jpg manuelantonioslingeraap_small.jpg manuelantonioplayamanuelantonio_small.jpg
Het is inmiddels rond twaalf uur als we richting Playa Manuel Antonio lopen. Dit is het meest populaire strand en je ziet hier ook de hele tijd slingerapen en wasberen die helemaal gewend lijken aan mensen. Uitkijken met de tas dus. Hier splitst onze groep zich en ik loop verder met Bas, Remco en Danitza: wij hebben iets meer tijd nodig om alles te zien en foto's te maken. Dan maar later lunchen.
manuelantoniowasberen_small.jpg manuelantoniolangstaarttroepiaal_small.jpg manuelantoniowasbeermetkokosnoot_small.jpg manuelantoniowasberenmetkokosnoot_small.jpg manuelantonioplayamanuelantonio2_small.jpg
We lopen verder over de sendero punta catedral dat over een rotskaap loopt en mooi uitzicht geeft over het strand en de zee. We zien een klimmende luiaard van dichtbij en kijken een tijdje naar een groep kapucijneraapjes. Ook zien we een agouti zitten. Op veel plaatsen langs het strand zitten leguanen, de groene leguaan maar ook de ctenosaur die we nog niet eerder hadden gezien. We volgen het pad langs Playa Espadilla Sur naar de andere uitgang van het park. Aan het eind blijkt een riviertje te lopen en we kunnen waden of met een bootje over. We betalen 1 dollar om misschien 10 meter te varen. Dat is snel verdiend voor de roeier!
manuelantoniomirador2_small.jpg manuelantonioluiaard_small.jpg manuelantoniostilleoceaan_small.jpg manuelantonioagouti_small.jpg manuelantoniocapucijneraapjeinpalm_small.jpg
Om ongeveer drie uur komen we uit het park en eten dan bij een restaurantje waar de rest van onze groep net klaar is met de lunch. Danitza probeert de sopa negra en dat blijkt zowel visueel als wat betreft smaak geen aanrader. Gelukkig heb ik de hamburger gekozen. Via diverse kraampjes met onder andere sarongs lopen we terug naar ons hotel. Hier duiken we even in het zwembad in. 's Avonds is ons afscheidsdiner en dat wordt gehouden bij El Avion. Zoals de naam al een beetje aangeeft staat er een groot vliegtuig in deze zaak. Het eten is er heel goed en het is heel gezellig. Aan het einde worden chauffeur Jose en reisleider Derk bedankt voor hun uitstekende werk. Terug bij het hotel gaan we met zijn allen drinken bij de bar van Costa Linda. Dat duurt tot middernacht, want met zoveel goede klanten blijft de bar wel open.
manuelantonioctenosaur2_small.jpg manuelantonioluiaard2_small.jpg bloem10_small.jpg afscheidsdiner_small.jpg afscheidsborrel_small.jpg

Donderdag 15 november, Van Manuel Antonio naar San Jose

Onze laatste dag. Na een rustige start van de dag ga ik nog even met Bas, Daniëlle en Danitza naar het dorp om voor de laatste keer souvenirs te kopen en nog even over het strand te lopen. Om twaalf uur, nadat we een groepsfoto gemaakt hebben, verlaten we Manuel Antonio en rijden richting San José. We stoppen bij een brug over de Rio Grande de Tárcoles. Hier liggen tientallen Amerikaanse krokodillen langs de kant in de zon. Deze krokodillen komen met name in Amerika voor (de naam zegt het al) en kunnen tot 5 meter lang worden. Ze hebben de grootste bijtkracht van alle dieren. Rond half vier komen we aan bij El Sesteo in San José.
manuelantonioplayaespadillanorte_small.jpg bloem11_small.jpg hotellosalmendros_small.jpg mondopen_small.jpg spitssnuitkrokodil_small.jpg
amerikaansekrokodil_small.jpg nationaalparkcarate_small.jpg krokodillen_small.jpg zwemmendekrokodil_small.jpg rograndedetarcoles_small.jpg

Terug in San Jose

Terug in San José besluiten Bas en ik nog even het centrum te gaan bekijken. We spreken af met enkele reisgenoten voor het diner en nemen de taxi naar het centrum. Daar lopen we rond langs enkele van de bekende gebouwen, zoals het Nationale Theater, het Parque Central, de kathedraal en de kerk La Merced. Het centrum is enorm druk en levendig. Opvallend is de grote hoeveelheid straatverkoop: de ene verkoopt aardappelen, de ander appels, een derde weer een andere groente. Na nog een bezoek aan een boekhandel is het tijd voor diner. Met Annemarie, Remco, Bas, Daniëlle, Danitza eet ik bij El Patio, een mooi restaurant midden in het centrum met lekker eten. Met twee taxi's rijden we terug naar El Sesteo.
sanjosecatedralmetropolitana_small.jpg sanjoseparquecentral_small.jpg sanjoseiglesialamerced_small.jpg sanjoseinterieuriglesialamerced_small.jpg
De volgende ochtend moeten we om vier uur al weer opstaan, want om kwart voor vijf brengt Jose ons naar het vliegveld. Op tijd vertrekken we richting Houston, waar we nog enkele uren rondhangen in het Food Court met Starbucks koffie en fruitshakes. De vlucht naar Nederland gaat zonder problemen en komt voor de geplande tijd op Schiphol aan. Het is daar zo'n 30 graden kouder dan in Costa Rica. Dan moeten we afscheid nemen. Het is het eind van één van mijn mooiste reizen, een reis met een heel leuke groep waarin we veel gezien hebben.

27 april 2013: Reünie

Op zaterdag 27 april komen we nog een keer bij elkaar om in Utrecht samen wat te drinken, te eten en vooral na te praten over de vakantie. In de eerste maanden na onze reis zijn al heel wat foto's uitgewisseld. We halen nu met name herinneringen op aan onze Costa Rica-reis en wisselen plannen uit voor volgende reizen. Het is ook nu weer gezellig en het wordt een leuke middag en avond.