REISVERSLAG COSTA RICA 2012

Verslag van een rondreis door Costa Rica, deel 5

Woensdag 7 november: Van Monteverde naar San Gerardo de Dota

Om half acht gaan we met zijn vijven ontbijten bij de panaderia. Een half uur later verlaten we Monteverde over dezelfde (slechte) weg als waarover we gekomen zijn. Tijdens de afdaling begint de bus wel erg te stinken naar diesel en blijkt een brandstoffilter kapot te zijn. De eerste stop wordt dus een garage en daar blijkt de diesel in een straaltje onder de bus vandaan te komen. Het is gelukkig in een half uur gemaakt. We maken een korte stop in San José om te pinnen (het geld vliegt hier weg) en lunchen daarna bij El Tejano, een wegrestaurantje. Daarna rijden we de bergen in naar San Gerardo de Dota, dat op 2200 meter hoogte in het nevelwoud ligt. We stoppen we bij een restaurantje met de naam Miss Miriam. Hier zijn namelijk regelmatig quetzals te zien. Die zijn er nu niet, maar er zijn wel allerlei andere vogels te zien. Na een uitgebreide fotosessie rijden we naar de Trogon Lodge in San Gerardo de Dota. Deze ligt in het Parque Nacional Los Quetzales, dat zijn naam dankt aan de aanwezigheid van quetzals. Bas en ik proberen er nog te spotten in een wandeling na aankomst, maar dat lukt niet. Na het eten gaan we naar de bar, waar we wat drinken met Daniëlle en Danitza. Bij de bar staat de open haard aan! Het is hier door de hoogte inderdaad niet warm (10°C?), maar toch. Het wordt nog gekker als 's avonds blijkt dat er warme kruiken in ons bed zijn gelegd!
buspech_small.jpg zwartwangspecht2_small.jpg roodkraaggors_small.jpg vogeltje_small.jpg rodeeekhoorn_small.jpg

Donderdag 8 november: Van San Gerardo de Dota naar Vergel de Punta Mala

We vertrekken pas om kwart over tien en het is mooi weer, dus we gaan nog maar een keer proberen om quetzals te zien. Bij de pulperia zouden ze moeten zitten. Uiteindelijk vindt Johanna ze en kunnen we er drie zien vliegen. Mooie vogels zijn het. Na vertrek rijden we nog een tijdje door de bergen en lunchen op een helling met fantastisch uitzicht over het landschap van Costa Rica. Daarna dalen we af en rijden heel lang langs de kust van de Stille Oceaan tot bij Ojochal, waar we afslaan naar de Rio Tico lodge.
citroenzanger_small.jpg trogonlodge_small.jpg trogonlodge2_small.jpg lunchmetuitzicht_small.jpg lunchmetuitzicht2_small.jpg
Bij de Rio Tico Safari lodge, die gerund wordt door het Nederlandse echtpaar Cees en Miranda, slapen we in Afrikaanse sferen: in grote safari-tenten. De tenten staan aan een snel stromend riviertje. In dat riviertje zit ook een mooie waterval waar ik met Bas even heen loop. Daarna gaan we aan het water wat zitten drinken met Hans, René, Monique, Willy, Annemarie en Danitza. Sommige andere reisgenoten wagen het zelfs hier te gaan zwemmen, maar daarvoor staat het water mij te laag. We zien in de twee dagen dat we hier zitten regelmatig toekans in de bomen boven onze tenten, dat is wel leuk. We eten 's avonds bij een tilapia-restaurant vlakbij.
safarilodges_small.jpg riopuntamala_small.jpg toekan_small.jpg

Vrijdag 9 november: Marino Ballena

Vergel de Punta Mala zit in de reis vanwege de mogelijkheid walvisexcursies te maken in Marino Ballena, alleen is het daar in november de periode niet voor. In plaats daarvan ga ik met 10 van de 14 reisgenoten kajakken in de mangroves. Mangrovebossen zijn ecosystemen in de tropische gebieden, waar de bomen en struiken zich hebben aangepast aan brak water en het getij. Bij vloed worden deze bossen overstroomd met zout water. Mangroves hebben vaak karakteristieke hoge wortels, waarmee zij ademhalen. Een heel mooie manier om die mangroves goed te zien is natuurlijk er met een kajak door te varen. Na een ontbijt met lekkere Hollandse pannenkoeken vertrekken we met de bus en rijden dan naar het plaatsje Coronado waar we in de kajak stappen voor een 7 kilometer lange tocht door de mangroves. Het is even wennen, maar het is vooral leuk en mooi. Na het kajakken eten we iets in een wegrestaurantje en gaan dan zwemmen bij het strand Playa Ballena in de buurt van Ojochal. Het is een mooi strand met hoge golven, waarop je je lekker kunt laten meespoelen. Om drie uur rijden we terug naar de lodges. 's Avonds eten we bij Villa Leonor, op dezelfde plaats waar we gezwommen hebben. De Amerikaanse eigenaar serveert vissoep, een "red snapper" in bananenbladeren en passievruchttaart. Het is allemaal bijzonder lekker.
kayaktocht_small.jpg kayakken_small.jpg mangroves_small.jpg bocacoronado_small.jpg playaballena_small.jpg
playaballena2_small.jpg heliconia2_small.jpg swainsonstoekans_small.jpg

Zaterdag 10 november: Van Vergel de Punta Mala naar Corcovado

Er is weer ontbijt met Hollandse pannenkoeken en daarna is er nog wat tijd over om wat anders te doen, zoals nog even naar de waterval lopen. Om kwart over negen vertrekken we en rijden dan naar Sierpe. Onderweg passeren we een park met aantal stenen ballen, las Bolas. Van dit soort ballen zijn er wel 300 te vinden in Costa Rica. Deze ballen zijn 500 tot 1500 jaar oud, uit de tijd voordat Columbus in 1502 op zijn vierde reis Costa Rica ontdekte, en hun betekenis is onbekend. De belangstelling uit onze groep voor de ballen is minimaal tot teleurstelling van Derk, maar de ballen waar we stoppen liggen ook wel heel kunstmatig in een park. Door naar Sierpe dus.
anartiafatima_small.jpg waterval_small.jpg jose_small.jpg bootvansierpenaarcorcovado_small.jpg natuurgebied_small.jpg
In Sierpe is niet zo veel te beleven, maar er zijn supermarkten, er is weer eens gsm-netwerk en het is de plaats waar we op de boot naar Corcovado stappen. Een deel van de bagage laten we achter in de bus, die zal Jose vast naar Manuel Antonio brengen, de rest zit in grote plastic zakken tegen spatwater. We stappen op een bootje voor een mooie tocht in hoog tempo over de Rio Sierpe door het natuurreservaat Terraba-Sierpe. Dit is een groot mangrove-reservaat en we krijgen nog een kans het mangrove van dichterbij te bekijken als de boot een stuk afsnijdt van de Rio Sierpe door vijf minuten door de mangrove te varen. Na een half uur komen we bij de monding van de Rio Sierpe en moeten de reddingsvesten aan, want we gaan de oceaan op. Het wordt nu wat hobbeliger, maar de oceaan lijkt vrij rustig vandaag. We zouden hier walvissen kunnen zien. Die zien we niet, maar wel zien we opeens dolfijnen voor onze boot springen. Dat is ook heel leuk om te zien. Na een half uur op de oceaan zijn we in Corcovado. Het landen is blijkbaar niet zo eenvoudig met de golven, want het gaat vrij voorzichtig, op ruim 200 meter van het resort. Het laatste stukje moeten we door het water waden. De bemanning zorgt voor de bagage.
riosierpe_small.jpg reservaforestaldelhumedadnacionalterrabasierpe_small.jpg corcovadomangrove_small.jpg corcovadomangrove2_small.jpg corcovadodolfijn_small.jpg