REISVERSLAG COSTA RICA 2012

Verslag van een rondreis door Costa Rica, deel 2

Dinsdag 30 oktober: Op weg naar Tortuguero

Om half acht verlaten we het Totem Hotel en Puerto Viejo de Talamanca en rijden via dezelfde weg als waarover wij twee dagen geleden kwamen. We stoppen zelfs bij hetzelfde koffietentje als op de heenweg. We gaan natuurlijk niet de hele weg naar San José terug, maar rijden richting Pavona, het laatste uur over een hobbelige en onverharde weg. We rijden tussen de bananenplantages door en moeten halverwege zelfs nog stoppen voor een rij overstekende bananentrossen. In Pavona wordt alles uitgeladen en gaat Jose met de bus terug naar San José, maar wij stappen met tassen op de boot. De boot brengt ons in een uur over de Rio Suerto en het Canal de Tortuguero naar Tortuguero. Ook al regent het een beetje, het is een mooie tocht, waarbij we ook nog een kaaiman aan de kant zien liggen. Het beetje regen wordt helaas stortregen als we rond lunchtijd bij het Rana Roja (Rode kikker) resort aankomen. We zitten hier in huisjes boven vlonders boven een soort van moerasgebied waar het als het donker is een enorme herrie is van de padden en kikkers, maar de kikkers zelf zijn heel lastig te vinden. Apen zie ik wel als ik met Bas wat rondwandel, en ook een waarschuwing voor kaaimannen, niet zwemmen dus.
playacocles2_small.jpg bananenplantage_small.jpg tortuguerokaaiman_small.jpg tortugueropeligro_small.jpg tortugueroopwegnaartortuguerostrand_small.jpg
Om drie uur nemen we een watertaxi naar het centrum van Tortuguero en we lopen naar het strand. Dit strand is het beroemde strand van Tortuguero waar jaarlijks duizenden schildpadden aan land komen om eieren te leggen. Tijdens onze strandwandeling zien we ook nog enkele sporen van schildpadden over het strand van en naar de nesten. We lopen een heel eind over het strand en hebben nog het geluk een klein schildpadje te zien. Heel leuk, maar volgens een ranger is hij nog niet op sterkte en hoort hij eigenlijk nog met zijn kameraden onder het zand te zitten om 's avonds met het hele nest (80-100 schildpadjes) in één keer naar zee te gaan. Hij vertelt dat een schildpadje alleen eigenlijk niet de halve meter zand op kan tillen, dit gebeurt door de druk van de groep. Even later ziet Johanna een ander nest waar beweging in zit en waar al een schildpadje te zien is. Toch leuk. Na afloop van onze strandwandeling drinken we wat bij het Buddha Café, waar we ook heel lekker eten. Rond half negen gaan we met de boot terug. Dan stortregent het inmiddels en dit zal de hele nacht niet meer ophouden.
tortuguerostrandvantortuguero_small.jpg tortugueronesten_small.jpg tortugueroschildpadje_small.jpg

Woensdag 31 oktober: Parque Nacional Tortuguero

Eigenlijk zouden we vanochtend om 6 uur vertrekken voor een boottocht met gids, maar als het zou regenen ging het niet door. Om 6 uur is er geen twijfelen aan: Het heeft de hele nacht werkelijk gigantisch hard geregend en het stortregent nog steeds. Omdat de ramen van gaas zijn in plaats van glas en we onder het dak liggen, hebben we dat heel goed kunnen horen. Wat wil je dan ook als je op een plaats zit waar het hele jaar regen valt tot een totaal van meer dan 6000 mm, 8x zoveel als in Nederland. Gelukkig wordt het toch droog en we zullen ook verder nauwelijks regen meer hebben in Tortuguero. Om 9 uur gaan we de boot in, met poncho's dat wel.
tortuguerokwak_small.jpg tortugueromexicaansetijgerroerdomp_small.jpg tortugueroboottochttortuguero_small.jpg tortugueronoordelijkeboommiereneter_small.jpg tortuguerokleineblauwereiger_small.jpg
Met een gids varen we door de kanalen en waterlopen van Parque Nacional Tortuguero. Dit 190 km2 grote nationale park werd met name opgericht om de zeeschildpadden te beschermen, maar er is veel meer fauna te zien. We zien diverse soorten reigers, jacana's, een visarend, een kleine toekan, ibis, een aantal kleinere vogeltjes. Af en toe zien we de Jezus Christushagedis over het water schieten. Natuurlijk zien we ook apen, brulapen en slingerapen, maar het hoogtepunt is toch als we hoog in een boom een boommiereneter zien lopen. Na ruim twee uur vindt onze gids het voldoende en gaan we terug naar Rana Roja.
tortugueromontezumaoropendola_small.jpg tortuguerotoekan_small.jpg tortuguerojacana_small.jpg tortuguerokanalen_small.jpg tortuguerovisarend_small.jpg
Rond 12 uur vertrekken we naar het dorp om bij het Buddha Café te lunchen. Daarna ga ik met Jacobien, Hans, Bas en Derk op stap om de Cerro Tortuguero te beklimmen. Dat is weer eerst een stukje varen en dan lopen we via een dorpje en beginnen aan de beklimming, die redelijk steil en glibberig is. Cerro Tortuguero is een oude vulkaan en met 119 meter niet heel hoog, maar hij geeft wel een heel mooi uitzicht. Aan één kant hebben we mooi uitzicht over de eilanden waar Tortuguero op ligt en de Caribische zee, aan de andere kant kijken we tot aan Nicaragua over de prachtig groene jungle en de Rio Suerte die daar stroomt. Rond kwart over vier zijn we weer terug bij de Rana Roja lodge. Met Mieke en Johanna duik ik dan nog even het zwembad in totdat het donker wordt.
tortugueroboottochttortuguero2_small.jpg tortuguerogroeneibis_small.jpg tortuguerouitzichtcerrotortuguero_small.jpg tortuguerouitzichtcerrotortuguero2_small.jpg tortugueromexicaansetijgerroerdomp2_small.jpg
Om tien over negen, na het dinerbuffet, nemen we de boot om naar het strand van Tortuguero te gaan. We hebben ons allemaal ingeschreven voor een excursie om het eieren leggen van de schildpadden te zien. Na een flink stuk lopen, krijgen uitleg we over de zeeschildpadden en zullen door een ranger gehaald worden als een schildpad bezig is. Het is helemaal aan het eind van het schildpaddenseizoen, dus de kansen waren niet groot en inderdaad zitten we twee uur voor niets in het donker te wachten. Wanneer we over het strand terug lopen, zien we nog wel een reuzenpad of zeepad van zeker 25 cm zitten, de grootste kikkersoort ter wereld, maar daar kwamen we eigenlijk niet voor.

Donderdag 1 november: Van Tortuguero naar La Fortuna

Ons verblijf in Tortuguero zit er alweer op en met zonneschijn vertrekken we weer met de boot voor de mooie tocht over Canal de Tortuguero en de Rio Suerte naar Pavona. In Pavona komt Jose ons weer ophalen met zijn bus en rijden we weer een uur over de hobbelweg. Met onderweg een lunchstop en een keer stoppen om te pinnen, valt er verder weinig te melden over deze redelijk sombere reisdag. Rond half vier, inmiddels regent het, komen we aan in La Fortuna. In La Fortuna stoppen we bij de supermarkt (Bas en ik slaan wijn in voor de avonduren, want de bar gaat overal wel heel vroeg dicht). Daarna rijden we naar de Catarata Eco-lodge even buiten La Fortuna, waar we huisjes hebben in een tuin met veel bloemen en vogels en waar we twee nachten zullen blijven. We hadden hier heel mooi uitzicht kunnen hebben op de 1650 meter hoge volmaakte kegel van de Arenal-vulkaan. Het uitzicht op de tot 2010 actieve vulkaan zou één van de mooiste panorama's van Costa Rica zijn. Helaas, we hebben hem alleen maar in de wolken gezien. Zo ziet hij er anders uit.
tortuguerocanaldetortuguero_small.jpg riosuerte_small.jpg

Vrijdag 2 november: Op weg naar Caño Negro

Bij het ontbijt is er een verrassing: de mensen van de lodge hebben wat vruchten opgehangen en al die vogeltjes die we normaal heel even zien en onmogelijk te fotograferen zijn, zitten nu vlak voor onze neus. En wat zitten er mooie vogeltjes bij! Snel eten en foto's maken dus. Om half acht vertrekken we met gids Douren voor een excursie naar Caño Negro. We maken op weg daar naar toe een stop bij de brug over de Rio las Iguanas bij het plaatsje Muelle San Carlos. Hier zijn van dichtbij tientallen leguanen te zien. Het gaat om groene leguanen die wel twee meter kunnen worden. Het zijn planteneters die het grootste deel van de tijd in een boom liggen. Ook nu zit er weinig leven in. Even later zien we onderweg ook nog enkele apen en toekans. Daar gaan we altijd wel even de bus voor uit ...
ontbijt_small.jpg blauwesuikervogels_small.jpg zwartwangspecht_small.jpg roodrugtangare_small.jpg suikervogel_small.jpg
muellesancarlos_small.jpg groeneleguaan_small.jpg groeneleguaan2_small.jpg leguaan_small.jpg zwavelborsttoekan_small.jpg