REISVERSLAG ECUADOR EN GALAPAGOS 2018

Verslag van een rondreis door Ecuador, deel 5: Van Cuenca naar Guayaquil

dinsdag 24 juli 2018

Om 7 uur in de ochtend vertrekken we voor onze laatste volledige dag op het vaste land van Ecuador, een vrij volle dag. We gaan nog een laatste keer de hoogte in, passeren daarbij El Cajas op 4300 meter hoogte en rijden door de bergen richting de kust. Enkele uren rijden we boven de wolken: het dal beneden ons is bedekt met witte wolken, wat bijzondere uitzichten geeft, totdat we uiteindelijk zelf de wolken in rijden op weg naar zeeniveau. Ons doel vandaag is Guayaquil, maar we zullen onderweg een excursie maken bij Reserva Ecologica Maglar Churute. Dit 500 km2 grote natuurreservaat beschermt een mangrovegebied aan de kust bij Guayaquil. Het is een van de weinig overgebleven mangrove-gebieden in Ecuador. Hier stappen we eerst in pick-up-trucks om de mangroves dieper in te trekken en gaan dan te voet verder over vlonders om uiteindelijk in een kano te stappen om met de gids via het water de mangrove te verkennen.
parquenacionalcajas_small.jpg parquenacionalcajas2_small.jpg parquenacionalcajas3_small.jpg reserveecologicamanglarchurute_small.jpg reserveecologicamanglarchurute2_small.jpg
reserveecologicamanglarchurute3_small.jpg reserveecologicamanglarchurute4_small.jpg reserveecologicamanglarchurute5_small.jpg reserveecologicamanglarchurute6_small.jpg reserveecologicamanglarchurute7_small.jpg
Tijdens de wandeling hadden we al krabben zien lopen, maar tijdens de kanotocht zien we krabbenvangers bezig die deze krabben vangen en naar de markt brengen, iets wat goed geld schijnt op te leveren. De mangrove blijkt ook een paradijs voor vogelliefhebbers. De voelliefhebbers in onze groep gaan helemaal uit hun dak van de vele en verschillende vogels die we zien, bijvoorbeeld verschillende soorten ijsvogels (te snel voor de foto), diverse soorten reigers en lepelaars, maar ook een visarend. We zien ook een grote leguaan en ergens zou een alligator moeten zitten, maar die laatste krijgen we niet te zien. Het is een erg mooie tocht, niet alleen vanwege de vogels maar ook omdat de natuur zo mooi is. Na de boottocht maken we een wandeling op zoek naar apen. Die horen we wel, maar we zien ze niet. (Ze blijken net voor de pick-up-trucks voorbij te zijn gekomen, terwijl wij aan het wandelen waren.) Wat we wel zien: een python. En heel erg veel muggen die dwars door mijn broek heen steken.
reserveecologicamanglarchurute8_small.jpg reserveecologicamanglarchurute9_small.jpg reserveecologicamanglarchurute10_small.jpg reserveecologicamanglarchurute11_small.jpg reserveecologicamanglarchurute12_small.jpg
reserveecologicamanglarchurute13_small.jpg reserveecologicamanglarchurute14_small.jpg reserveecologicamanglarchurute15_small.jpg reserveecologicamanglarchurute16_small.jpg reserveecologicamanglarchurute17_small.jpg
Na een late lunch even buiten het natuurreservaat, rijden we verder naar Guayaquil. Guayaquil is met 2,4 miljoen inwoners de grootste stad van Ecuador. De stad is vrij modern en vooral een belangrijke havenstad dichtbij de oceaan aan de Rio Guayas. We overnachten daar midden in het centrum. Er is niet zoveel te zien in Guayaquil, maar we hebben ook maar een paar uur om iets van de stad te zien. Met een paar reisgenoten ga ik op stap. Eerste stop is het park voor ons hotel, het Parque de la Iguanas, waar zeker honderd leguanen zitten, mooi van lelijkheid. Daarna lopen we over de levendige Boulevard Malecon Simon Bolivar richting de wijk Las Peñas.
guayaquilparquedelasiguanas_small.jpg guayaquilparquedelasiguanas2_small.jpg guayaquilboulevard_small.jpg guayaquilboulevard2_small.jpg guayaquillaspenas_small.jpg
De wijk Las Peñas is een heel kleurrijke wijk op de heuvel Cerro Santa Ana aan de Rio Guayas met oorspronkelijke houten huizen in felle kleuren waar vooral veel kunstenaars lijken te wonen gezien alle galeries. Er gaat een trap met 444 genummerde treden door de mooie straatjes naar boven naar de top van de Cerro Santa Ana. Bovenop staat een kerk, de Iglesia del Cerro Santa Ana, en een vuurtoren. De vuurtoren geeft een fantastisch uitzicht over Guayaquil en de Rio Guayas.
guayaquillaspenas2_small.jpg guayaquillaspenas3_small.jpg guayaquillaspenas4_small.jpg guayaquillaspenas5_small.jpg guayaquillaspenas6_small.jpg
We dalen de 444 treden weer af en lopen weer over de boulevard terug naar ons hotel en bezoeken nog snel de Iglesia El Sagrario. We moeten echter op tijd terug zijn voor het afscheidsdiner. Het is weliswaar niet de laatste avond, maar chauffeur Nico en reisbegeleider Vicky gaan helaas niet mee naar de Galapagos-eilanden, dus we nemen in Guayaquil afscheid van hen. Beiden en zeker Vicky hebben het erg goed gedaan vind ik en dat komt ook naar voren uit de afscheidspeeches van Nils en Daan.
guayaquillaspenas7_small.jpg guayaquillaspenas8_small.jpg guayaquilrioguayas_small.jpg guayaquiliglesiaelsagrario_small.jpg guayaquiliglesiaelsagrario2_small.jpg