REISVERSLAG ECUADOR EN GALAPAGOS 2018

Verslag van een rondreis door Ecuador, deel 6: Galapagos-eilanden

woensdag 25 juli 2018

Om 9 uur zijn we klaar voor vertrek naar het vliegveld van Guayaquil. Op het vliegveld nemen we afscheid van Vicky en Nico. We hadden al een lange lijst gehad van dingen die niet mee mogen naar de Galapagos-eilanden, dus de koffercontrole gaat goed. Om 11:10 u vertrekt onze Avianca-vlucht op tijd van Guayaquil naar San Cristobal, een vlucht van ongeveer anderhalf uur. Bij aankomst moeten we de entree van het park betalen en dan zijn we op de Galapagos-eilanden. We hebben allemaal een opgewonden gevoel: we zijn nu echt op deze heel bijzondere eilanden! Bij de bagage staat onze (lokale) gids voor de komende zes dagen ons op te wachten. Martin neemt ons mee naar hotel Mar Azul waar we de komende dagen zullen verblijven. Om 1 uur lunch ik met een aantal reisgenoten bij een erg goed sushi-restaurantje Midori aan Shipwreck Bay met zicht op de zeeleeuwen die langs het water spelen. Daarna lopen we met de gids naar het Centro de Interpretacion waar we uitleg krijgen over de geschiedenis en natuur van de Galapagos-eilanden.
sancristobalwelkom_small.jpg sancristobalzeeleeuwen_small.jpg sancristobalkrabben_small.jpg sancristobalcentrodeinterpretacion_small.jpg sancristobalvinken_small.jpg
Vanaf het interpretatiecentrum lopen we in ongeveer 2 kilometer langs blokken lava naar de Cerro de las Tijeretas waar we fregatvogels kunnen zien vliegen. Tijdens de wandeling er naar toe zien we al diverse gekleurde vogeltjes, vooral geel, maar ook een spotvogel. Eenmaal boven op de heuvel zien we inderdaad de fregatvogels met hun opvallende rode keel vliegen, maar hebben we ook mooi uitzicht. Beneden de heuvel ligt een strandje waar we gaan zwemmen. Er liggen ook zeeleeuwen die zich totaal niets van onze aantrekken, mee willen zwemmen of er met de flippers van mijn reisgenoten vandoor willen. Grappig hoe ze totaal niet bang voor mensen zijn! Dat geldt trouwens ook voor wat krabbetjes.
sancristobalmiradorcerrotijeretas_small.jpg sancristobalmiradorcerrotijeretas2_small.jpg sancristobalfregatvogels_small.jpg sancristobalmuelletijeretas_small.jpg

donderdag 26 juli 2018

Een klein deel van de groep gaat vandaag naar Kickers Rock om daar te snorkelen met een kans haaien te zijn. Ik ga met de meesten van ons met Martin op stap. We rijden eerst naar de andere kant van het eiland naar het Centro de Crianza de Tortugas Terrestres David Rodriguez ofwel een reservaat voor landschildpadden. De meeste schildpadden lopen rond in een afgezet stuk land en het is indrukwekkend de grote logge dieren te zien. Opvallend is dat elk eiland van de Galapagos zijn eigen ondersoort heeft van de landschildpadden. Vanaf het schildpaddencentrum rijden we naar de Laguna El Junco, een meer in de ingestorte krater van een vulkaan. Helaas is het inmiddels mistig en regenachtig dus we zien eigenlijk helemaal niets en moeten uitkijken niet weg te glibberen tijdens de klim naar boven. Ach ja, je kan niet altijd geluk hebben...
isladesancristobalgalapaguera_small.jpg isladesancristobalgalapaguera2_small.jpg isladesancristobalgalapaguera3_small.jpg isladesancristobalgalapaguera4_small.jpg isladesancristoballagunaeljunco_small.jpg
Terug bij het hotel hebben we even tijd voor een lekkere koffie, dan is het tijd om snorkelspullen op te halen en de boot in te gaan. Met een jacht varen we langs de kust om er de vogels te zien zoals pelikanen. Bij Isla Lobos blijven we dobberen voor een picknick-lunch op de boot, een rijstmaaltijd. Na de lunch gaan we aan land op Isla Lobos. We hebben toestemming gekregen om op Isla Lobos aan land te gaan binnen een bepaald tijdslot van een paar uur. Op het eiland vallen de grote aantallen fregatvogels en blauwvoetgenten (jan-van-genten met blauwe voeten, ook wel boobies genoemd). Ze laten ons vrij dichtbij komen al let Martin er wel op dat we afstand bewaren. Als je niet uitkijkt zou je er over struikelen.
isladesancristobalzeeleguanen_small.jpg isladesancristobalhaven_small.jpg islalobosfregatvogel_small.jpg islalobosfregatvogel2_small.jpg islalobosblauwvoetgent_small.jpg
islalobosblauwvoetgent2_small.jpg islalobosblauwvoetgent3_small.jpg islalobosblauwvoetgent4_small.jpg islalobosblauwvoetgent5_small.jpg islalobosfregatvogel3_small.jpg
Het is laat in het broedseizoen, maar we zien nog verschillende fregatvogels op het nest en blauwvoetgenten met jongen. Het is echt geweldig om mee te maken! Na onze wandeling over Isla Lobos kunnen we nog zwemmen of snorkelen, weer met de zeeleeuwen om ons heen. Tegen zonsondergang varen we terug naar de pier van San Cristobal en lopen we terug naar ons hotel. 's Avonds ga ik met Chris, Arnold en Paulien op stap en we gaan eten bij Midori waar ze heerlijk teriyaki tonijn hebben. Zo lekker!
islalobos_small.jpg islalobosblauwvoetgent6_small.jpg islalobosblauwvoetgent7_small.jpg islaloboszeeleeuwen_small.jpg isladesancristobalkust_small.jpg

vrijdag 27 juli 2018

Om acht uur staan we aan de pier om met een bootje naar de speedboot gebracht te worden waarmee we vandaag van Isla San Cristobal via Isla Floreana naar Isla Isabela zullen varen. De speedboot heeft 3 buitenboordmotoren dus we hebben flink wat pk's voor de overtocht. Met een behoorlijke vaart varen we in ongeveer 3 uur naar Isla Floreana. De zee is niet heel onrustig, maar toch worden sommigen flink zeeziek en hebben diverse zakjes nodig, maar anderen kunnen gewoon slapen. Op Isla Floreana maken we een stop om het eiland te verkennen. Bij de haven stappen we over op chiva's, trucks met banken erop, om zo omhoog te rijden naar de Asilo del Paz, een heuvel van 450 meter. Hier wandelen we naar een opvangcentrum voor reuzenlandschildpadden en naar de grotten waar de eerste emigranten op Floreana woonden. Na de mooie wandeling rijden we naar een restaurant, El Oasis de la Baronesa, bij Puerto Velasca Ibarra voor de lunch. Na de lunch varen vanaf ongeveer half vier in ongeveer 2 uur naar Puerto Villamil op Isla Isabela, waar we overnachten bij Hotel Insular.
isladesancristobalhaven2_small.jpg islafloreanazeeleguaan_small.jpg islafloreanalandschildpad_small.jpg islafloreana_small.jpg islafloreanaleguanen_small.jpg
islafloreanahaven_small.jpg islafloreanazeeleeuw_small.jpg islaisabelahaven_small.jpg