REISVERSLAG ECUADOR EN GALAPAGOS 2018

Verslag van een rondreis door Ecuador, deel 7: Galapagos-eilanden

zaterdag 28 juli 2018

Isla Isabela (4588 km2) is het grootste eiland van de Galapagos-eilanden. Er liggen 6 schildvulkanen op het eiland, de hoogste is 1707 meter, en een daarvan gaan we vandaag bezoeken. Om 8 uur worden we met een busje opgehaald voor een excursie naar de hooglanden van Isla Isabela. We rijden naar de Sierra Negra (zwarte berg) en wandelen in een uurtje naar de rand van de krater, De Sierra Negra is een vulkaan met een hoogte van 1124 meter. Zijn krater met een diameter van 11 kilometer wordt beschouwd als de op een na grootste krater ter wereld, na de Ngorongoro-krater in Tanzania. De vulkaan is op het moment licht actief. Daarom mogen we niet overal heen, hebben we mondkapjes bij ons en dragen we lange mouwen en lange broeken. De krater is enorm indrukwekkend en mooi: een grote zwarte vlakte van lava die op het moment dat wij op de rand van de krater staan wolkenvrij is, maar als we er staan zien we de wolken over de krater trekken.
islaisabelagalapagoshavik_small.jpg islaisabelasierranegra_small.jpg islaisabelasierranegra2_small.jpg islaisabelasierranegra3_small.jpg islaisabelavogel_small.jpg
Terug van de krater hebben we wat tijd in het centrum van Puerto Villamil om te winkelen of te eten. Met Irene, Chris, Paulien en Arnold loop ik naar het strand waar we een tijdje zitten kijken naar zeeleguanen op de rotsen en naar de pelikanen die zich regelmatig in zee storten om met vis boven te komen. We lunchen bij een heel leuk restaurantje: La Choza. Het is er gezellig en het eten is goed.
islaisabelastrand_small.jpg islaisabelazeeleguanen_small.jpg islaisabelapelikaan_small.jpg islaisabelastrand2_small.jpg islaisabelarestaurant_small.jpg
Om ongeveer 3 uur vertrekken we vanaf ons hotel voor een boottocht. Met een soort watertaxi varen we langs de kust langs grote groepen blauwvoetgenten, een aantal zeeleeuwen en pinguïns. We kunnen ze echt heel mooi zien en fotograferen. We gaan aan land bij een eilandje Islote de las Tintoreras. Dit eilandje is volgens Martin een kraamkamer voor leguanen en daarom een deel van het jaar verboden gebied, maar net weer opengesteld. We struikelen er inderdaad over de grote aantallen zwarte jonge zeeleguanen. Ze vallen niet eens altijd op tegen de zwarte lava.
islaisabelablauwvoetgenten_small.jpg islaisabelablauwvoetgenten2_small.jpg islaisabelapenguins_small.jpg islotelastintoreraszeeleguanen_small.jpg islotelastintoreraslava_small.jpg
Over Islote de las Tintoreras maken we een mooie wandeling op een pad door de lavablokken langs de grote aantallen zeeleguanen. We zien wat zeeleeuwen spelen. Bij een soort van rif zien we haaien, ongeveer twee meter lang. Als we het eiland weer verlaten, gaan we naar een rustig plekje om te zwemmen of te snorkelen. Nog voor we in het water kunnen komen zien we een grote zeeschildpad omhoog komen en zijn kop boven water steken. Zo mooi! Wanneer het tijd is om terug te varen gaat de zon net onder. Een mooie afsluiting van een mooie dag...
islotelastintoreraslava2_small.jpg islotelastintoreraszeeleeuw_small.jpg islotelastintorerashaai_small.jpg islotelastintorerashaai2_small.jpg islotelastintoreraszeeleguanen2_small.jpg
islotelastintoreraszeeschildpad_small.jpg islotelastintoreraszeeschildpad2_small.jpg islotelastintoreraszonsondergang_small.jpg

zondag 29 juli 2018

We hebben 's ochtends nog een paar uur voordat we met de boot naar Isla Santa Cruz vertrekken en in die uren gaan we het strand van Puerto Villamil. Van dit strand kun je lopen naar de wetlands van Isla Isabela, Humedales, en de lagune Pozas Salinas. Er loopt een vlonder door dit gebied en langs het bijbehorende meer waar vanaf je verschillende roze flamingo's en wat steltlopers en andere (trek)vogels kunt zien. Dit is een paargebied voor flamingo's. Iets verderop ligt een kweekcentrum voor reuze landschildpadden, waar we ook even snel kijken, maar waar de vorige centra meer een reservaat waren waar de dieren vrij konden rond lopen, is dit meer een soort van dierentuin. Om 11 uur nemen we de boot voor een overtocht van ongeveer twee uur naar het eiland Santa-Cruz.
islaisabelastrand3_small.jpg islaisabelaiguanocrossing_small.jpg islaisabelapozosalinas_small.jpg islaisabelapozosalinas2_small.jpg islaisabelapozosalinas3_small.jpg
islaisabelapozosalinas4_small.jpg islaisabelapozosalinas5_small.jpg islaisabelaschildpaddenopvang_small.jpg
Op Santa Cruz gaan we eerst naar het hotel en vervolgens wat lunchen bij de onderburen, de Galapagos Deli. Na de lunch lopen we naar het Charles Darwin instituut. Hier krijgen we nog meer informatie over de flora en fauna op de Galapagos-eilanden. We kunnen ook de beroemdste oud-inwoner van de Galapagos-eilanden zien: Lonesome George. Lonesome George was de laatste vertegenwoordiger van de grootste bekende soort landschildpadden en stond symbool voor de bedreigde natuur van de Galapagos-eilanden. Hij overleed in 2012 en werd opgezet en is nu achter glas te zien. In het parkje bij het Darwin-instituut zijn nog een aantal andere schildpadden te zien en enkele typen leguanen, meer rood dan die wij eerder zagen. Na ons bezoek aan het instituut bezoek ik met Chris de winkel bij het instituut en we rusten wat op het Playa de la Estacion (strand). Voor 's avonds hebben Arnold en Paulien Chris en mij uitgenodigd voor een restaurant met een geweldig uitzicht op het water waar we de haaien kunnen zien zwemmen. We gaan er met de watertaxi heen. New Angermeyer Point is chique en relatief duur maar heel goed en het is heel gezellig, deze laatste avond met de mensen waar ik het meest mee heb opgetrokken deze reis.
islasantacruzhaven_small.jpg islasantacruzcharlesdarwinresearchstation_small.jpg islasantacruzlonelygeorge_small.jpg islasantacruzleguaan_small.jpg islasantacruzplayadelaestacion_small.jpg

maandag 30 juli & dinsdag 31 juli 2018

Helaas, maar vandaag begint de thuisreis. Martin heeft een vroeg ontbijt geregeld en al om 7 uur vertrekken we op weg naar het schiereiland Baltra aan de andere zijde van Santa-Cruz. De bedoeling is dat we nog stoppen bij een enkele grote zinkgaten op het eiland, Los Gemelos. We stoppen daar ook, maar het is regenachtig vandaag en zo bewolkt dat we eigenlijk niets zien en snel verder gaan. Dat geeft niet zo, want we zitten best krap in de tijd. Rond half negen worden we afgezet bij de ferry naar Baltra. Aangekomen op Baltra moeten we een tijdje wachten op de bus die ons naar het internationale vliegveld brengt van Baltra. Het is haasten, maar om tien uur vertrekt onze Avianca-vlucht naar Guayaquil. In Guayaquil komen we om 1 uur aan en dan hebben we nog ruim de tijd, want onze KLM-vlucht naar Nederland vertrekt pas om 18:40u. Een dag later om 1 uur komen we dan aan op Schiphol en daarmee komt deze bijzondere reis ten einde.