REISVERSLAG ECUADOR EN GALAPAGOS 2018

Verslag van een rondreis door Ecuador, deel 2: Jungle

zondag 15 juli 2018

Om half zes gaat de wekker na een nacht met redelijk veel herrie op straat. De elektriciteit is uitgevallen dus er is geen stroom en geen water, dus douchen lukt niet en ook het ontbijt is wat kariger. Het mag de pret niet drukken want ook dat hoort bij een reis als deze. Om zeven uur vertrekken we op weg naar de Amazone. Onderweg hebben we regelmatig zicht op de witte hoed van de Cotapaxi-vulkaan, met 5897 meter het tweede hoogste punt van Ecuador. Ons hoogste punt vandaag is een pas op 4100 meter hoogte waar het helaas koud en mistig is. Daarna gaat het alleen maar naar beneden aan de oostkant van de Andes. We gaan richting Amazone-regenwoud en heel mooi is om te zien hoe het landschap en de begroeiing steeds verandert en we verschillende klimaatzones passeren. Voor de lunch maken we een ruime stop bij bar Gina in Tena, want een deel van de groep en ook chauffeur Nico wil graag de tweede helft van Frankrijk-Kroatië zien. Twee uur lang rijden we vervolgens door steeds dichter regenwoud. Het laatste stukje vanaf het dorpje Santa Rosa doen we met kano's. Na een uurtje varen komen we aan bij de eco-lodge waar we drie nachten zullen verblijven: de Yacuma-ecolodge, een geweldige accommodatie midden in het Amazone-regenwoud bij de Napo-rivier.
cotopaxi_small.jpg tresmarias_small.jpg santarosa_small.jpg santarosa2_small.jpg yacumalodge_small.jpg

maandag 16 juli 2018

Na een nacht vol leven door alle insecten in het regenwoud gaat de herrie van de krekels rond 5 uur vrij abrupt over in het geluid van vogels. Omdat ik te vroeg wakker ben, loop ik naar het vogeluitkijkpunt op de heuvel bij onze lodge waar ik nog enkele reisgenoten tref. We zien van afstand diverse vogels, zoals enkele toekans. Om acht uur is het tijd voor ontbijt en daarna kunnen we laarzen passen voor en toch door het regenwoud, gelukkig hebben ze ook maat 46. Met gids Leonidas krijgen we een wandeling door de jungle met uitleg over alle planten en dieren.
yacumalodge2_small.jpg yacumalodge3_small.jpg yacumalodge4_small.jpg yacumalodge5_small.jpg yacumalodge6_small.jpg
Het is flink zweten (er werden lange mouwen en broeken aangeraden). We maken waarschijnlijk niet veel kilometers want het pad is niet altijd even makkelijk, maar het is een geweldige wandeling, zo dwars door het regenwoud met alle uitleg erbij. Maar liefst de helft van de oppervlakte van Ecuador wordt gevormd door La Selva, het Amazonegebied, en toch bevat Ecuador slechts 1.5% van het totale Amazone-regenwoud. Indrukwekkend toch! Overigens stroomt de Amazone-rivier zelf niet in Ecuador, maar zijn rivieren komen er wel in uit.
yacumalodge7_small.jpg yacumalodge8_small.jpg yacumalodge9_small.jpg yacumalodge10_small.jpg yacumalodge11_small.jpg
Veel te snel zijn we weer terug bij de lodge al is het dan al na twee uur in de middag! Boven het kampvuur wordt vervolgens tilapia gebakken in bananenblad voor onze lunch. Na die lunch neemt gids Bartolo ons mee naar zijn dorpje. De leuke wandeling met veel uitleg brengt ons langs diverse gewassen die voor lokale inwoners van belang zijn, zoals papaja, koffie, bananen, cacao. In het dorpje laat Bartolo zien waar hij leeft, hoe zijn vrouw potten bakt, hoe ze sterke drank maken van yuca en bakken ze wat palm-larven voor ons. Ook die laatste mogen we proeven, maar dat laat ik aan mij voorbijgaan al vinden de dochters van Bartolo het een enorme delicatesse.
yacumalodge12_small.jpg yacumalodge13_small.jpg amazone_small.jpg koffie_small.jpg heliconia_small.jpg
amazone2_small.jpg cacao_small.jpg jackfruit_small.jpg woning_small.jpg keuken_small.jpg
Na de rondleiding wandelen we weer terug naar de lodge. Leonidas neemt de liefhebbers daarna nog mee met de boot voor een boa constrictor die hij heeft gezien net boven de rivier bij onze lodge. Daarna is het eindelijk tijd voor bier (ja, zelfs hier). Na het diner in de lodge biedt Leonidas een avondwandeling aan en natuurlijk ga ik mee. We zien kikkertjes, diverse insecten zoals wandelende takken, enkele waterslangen en meer. Tot slot laat hij ons twee tarantula's zien in het electriciteitskastje voor de zonnecellen, nota bene net voor de lodge waar Chris en ik slapen!
amazone3_small.jpg boaconstrictor_small.jpg tarantula_small.jpg

dinsdag 17 juli 2018

In een regenwoud kan het natuurlijk niet steeds droog zijn, dus vandaag is het flink bewolkt en af en toe vallen er druppels. We vertrekken vanochtend met de boten naar AmaZOOnico. Tijdens een wandeling in de jungle is het erg moeilijk dieren te spotten, maar in AmaZOOnico zijn de meesten te zien in een min of meer natuurlijke habitat. Hier worden dieren opgevangen die meestal in beslag zijn genomen omdat ze illegaal verhandeld werden of als huisdier werden gehouden, of verweesd zijn geraakt omdat hun ouders bij de jacht werden gedood. In AmaZOOnico worden we rondgeleid in ongeveer anderhalf uur door een vrijwilligster die ons uitleg geeft.
amazone4_small.jpg amazone5_small.jpg amazoonico_small.jpg amazoonico2_small.jpg amazoonico3_small.jpg
Na het bezoek aan AmaZOOnico varen we naar een strandje waar we een heerlijke picknicklunch krijgen bestaande uit gebakken rijst met kip verpakt in bananenblad. Na de lunch krijgen we de kans om te "tuben". Hierbij krijgen we grote banden waarin we ons de rivier stroomafwaarts kunnen laten afdrijven. We doen het ongeveer een uur en ik vind het erg leuk en relaxed. Daarna krijgen we een cursus goudzoeken, nemen een kijkje bij enkele goudzoekers en keren we terug naar de lodge. Omdat het alweer de laatste avond bij de lodge is, is er na het avondeten een kampvuur waarbij onze gidsen muziek maken en voor ons zingen. Het is erg gezellig!
amazoonico4_small.jpg amazoonico5_small.jpg amazoonico6_small.jpg amazone6_small.jpg goudzoekers_small.jpg