EGYPTE MEI 2006

Rondreis met Djoser van 12 tot 26 mei 2006

Reisverslag deel 4: Luxor, Hurghada, Cairo

Zondag 21 mei

Luxor, Ballonvaart: Voor een bedrag van 80 euro is het mogelijk in Luxor een ballonvaart te maken. Bijna de hele groep had daar wel zin in en zo vertrokken wij 's ochtends om zes uur naar de westelijke Nijloever voor de ballonvaart. Arbel had geregeld dat wij ook konden zien hoe de ballon wordt opgepompt en zo'n aparte belevenis vraagt om het maken van veel foto's. Met in totaal 19 man en een kapitein stegen we op en kregen een bijzonder uitzicht over de westelijke oever van de Nijl. Vanuit de lucht was heel goed het verschil te zien tussen het gedeelte dat nog wordt geirrigeerd en waar de woestijn begint. Ook Deir al-Bahari, de Graftempel van Hatsepsoet was op deze manier heel mooi te zien. We waren ongeveer drie kwartier de lucht. Daarna daalden we weer langzaam en werd de ballon weer opgevouwen door een groep van zeker 15 man op de grond. Dit was mijn eerste ballonvaart en ik had de ervaring niet willen missen.

Opblazen
Opblazen van de ballon
Ballonmand voor 20 personen
Opstijgen van ballon, start ballonvaart
Ballonvaart
Dalen van de ballon
Opvouwen van de ballon

Luxor
: We hadden al heel veel felucca's op de Nijl zien zeilen en daarom leek ook dit een ervaring om niet te missen. Halverwege de ochtend stapten we daarom aan boord van zo'n felucca, een zeilboot. We maakten een tocht over de NIjl van enkele uren, waarvan wij een gedeelte van de tijd slechts een beetje dobberden, gewoon omdat het zo lekker was op het water. We maakten een stop op "Banana Island". In de Nijl ligt een eiland waar een grote fruitplantage ligt met heel veel soorten fruitbomen, waar we uitleg over kregen. Met name groeiden hier bananenbomen en dus stopten we ook om bananen te eten. Deze bananen zijn kleiner dan wij gewend zijn en veel zoeter. De middag brachten wij weer aan ons prachtige zwembad door waar het bijzonder goed uit te houden was en bovendien was het heel gezellig met de groep. Aan het einde van de middag, ging een aantal van ons kameelrijden, maar dat trok mij niet zo. In de avond aten wij op een dakterras op de westoever waar behalve lekker eten, live muziek was en Egytisch buikdansen. Na het eten namen we de ferry naar het centrum van Luxor voor een bezoek aan de avondbazaar, waar de verkopers weer hun uiterste best deden ons dingen veel te duur te verkopen.
Zeiltocht met een felucca op de Nijl
Zeiltocht
Boot meert aan bij Banana Island
Aan wal
Banana Island
Bananenboom
Bananen
Weer terug naar de felucca
Felucca
Hotel Isis in Luxor
Hotel
Zwembad van het Isis Hotel in Luxor
Zwembad
Wanda illustreert Egyptisch buikdansen
Buikdansen

Maandag 22 en dinsdag 23 mei

Hurghada: Al weer redelijk vroeg verzamelde de groep zich bij de bus om ons bij het konvooi te voegen op weg naar de badplaats Hurghada aan de Rode Zee. Hurghada is een belangrijke plaats voor strandtoerisme, maar de plaats zelf is volkomen oninteressant. Het zit vol Russische toeristen met all-in arrangementen die nooit lachen, zelfs chagrijnig zijn en zich onbeleefd gedragen. Er is echter ook een mooi strand, waar we op maandag gezwommen hebben in het zoute en warme water van de Rode Zee. Op dinsdag vertrokken we met een boot waarop we de hele dag zouden blijven om te zonnen, te duiken, te zwemmen, te snorkelen en te relaxen. Door iets meer te betalen hadden we de hele boot voor onze groep en daardoor werd het een fantastische dag, waarop heerlijk werd uitgerust. De boot bracht ons naar de plaatsen met de mooiste koralen en vissen. Opvallend en ook op de foto's te zien, zijn de verschillende kleuren die het water van de Rode Zee heeft.

Halteplaats voor het konvooi van Luxor naar Hurghada
Sanitaire stop
Gezicht op Hurghada vanaf de Rode Zee
Hurghada
De Rode Zee is verschillende kleuren blauw
Rode Zee
Let op de kleuren in het water!
Snorkelen

Woensdag 24 mei

Hurghada-Cairo: Halverwege de ochtend voegden wij ons bij het konvooi dat  onder politiebegeleiding naar Cairo zou vertrekken. De tocht voerde langs de kust met links de woestijn en rechts de Rode Zee. Wat heel leuk was, was dat we onderweg verschillende keren groepen dolfijnen uit het water zagen springen in redelijk grote aantallen. Voor de rest valt eigenlijk niet zoveel te vertellen over deze reisdag. In de avond aten we weer bij het restaurant aan de Nijl waar we de eerste dag in Cairo gegeten hadden, zodat de cirkel rond was en het duidelijk werd dat het einde van de vakantie er nu echt aan kwam. Na het diner vertrokken we naar Khan el Khali, een enorm gebied in het centrum van Cairo dat één grote bazaar of markt is, vol met winkeltjes en kraampjes. Op straat wordt hier echt van alles verkocht. Het leuke van een bezoek in de avond is dat op dat tijdstip de Egyptenaren zelf boodschappen komen doen en de bazaar minder toeristisch is. De Egyptenaren zijn erg aardig en het is heel gezellig op deze markt.

Weg door de woestijn
Woestijn
Verzamelplaats in Hurghada voor het konvooi
Verzamelplaats
Rustplaats voor het konvooi naar Cairo
Stopplaats konvooi
Khan el-Khali bij avond
Avondbazaar

Donderdag 25 en vrijdag 26 mei

Cairo: Met een groepje namen we 's ochtends de metro naar het koptische gedeelte van Cairo. Hier is onder andere de El-Muallaka kerk te vinden, ook wel de "hangende kerk" genoemd omdat de kerk is gebouwd boven  de poort van een Romeins fort. Deze aan Maria gewijde kerk heeft hele mooie panelen en een mooie kansel van ivoor. Buiten de kerk zijn 10e-eeuwse iconen te zien. Achter de kerk ligt een grote begraafplaats voor niet-moslims met prachtige praalgraven. Langs de Sint-Joris klooster komt men ook nog bij de St.Sergiuskerk met een crypte achterin waar Jozef en Maria heen gevlucht zouden zijn voor Herodus, en de Sitt Barbarakerk. Na het bezoek aan de koptische wijk namen we de metro en gingen naar Khan el Khali om nu overdag de sfeer nog eens op te pakken, wat laatste souvenirs te kopen en te genieten van de laatste middag in Egypte. In het begin van de avond vertrokken we met de hele groep voor het afscheidsdiner dat plaats vond op een terras vlak voor de piramides van Giza, met prachtig uitzicht op de lichtshows die bij de Sfinx en de piramides werden gehouden. Na een korte rust, vertrokken we om 1 uur 's nachts naar het vliegveld voor onze vlucht terug naar het koude Amsterdam. Een bijzonder interessant, leuke, mooie, gezellige en fantastische vakantie zat er op.

El-Muallaka kerk of Hangende Kerk in koptisch Cairo
Straatleven in Cairo
Khan el-Khali 3

Zaterdag 15 juli

Reunie: Op 15 juli kwamen we nog eens bij elkaar voor een reunie in Baarn. Het is altijd leuk als iemand dit wil organiseren en het komt niet altijd voor. Het was echter super gezellig. Het is daarnaast zeer fascinerend om aan de hand van de foto's te zien hoe iedereen tijdens een zelfde vakantie andere details ziet, maar nog veel meer, hoe iedereen toch weer zijn eigen kijk op de vakantie heeft: soms met meer aandacht voor mensen of de sfeer, soms met meer aandacht voor de cultuur of voor de geschiedenis, dan weer met een eigen verhaal.

Zaterdag 5 augustus

Op zaterdag 5 augustus bezocht ik het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, wat mij betreft het leukste museum van Nederland. Naast de permanente tentoonstelling over Egypte, die al de moeite van een bezoek meer dan waard is, liep er op dat moment een tijdelijke tentoonstelling over "Anchor, de mummie" over het onderzoek naar de mummie van een hogepriester van de Montoe-tempel (Karnak, Luxor) en waren hiervan de sarcofagen te zien. Het RMO doet ook opgravingen in Sakkara, waar een video van te zien is.