Reisverslag Griekenland - 1. Athene
REISVERSLAG GRIEKENLAND 2011

Verslag van een klassieke rondreis door Griekenland, deel 1

Aankomst in Athene - Griekenland

Zondag 8 mei: Met alle onrust in het Midden Oosten was het dit jaar tijd voor Europa, voor een land dat al een tijd op mijn lijstje stond: Griekenland. Ik had al gehoord dat het binnenland van Griekenland prachtige natuur had, maar wat mij nog meer trok zijn die bekende plaatsen uit de Griekse Oudheid, zoals Olympia, Delphi en de Akropolis. Zodoende vertrok ik met nog 15 reisgenoten in een groep van Djoser op zondagochtend 8 mei rond twaalf uur vanaf Schiphol naar Athene. Bij aankomst in Athene worden we opgewacht door de Griekse agent van Djoser: onze reisleidster blijkt ziek in Nederland te zitten. Dinsdag komt een vervanger en tot zolang worden we opgevangen door Laura, de Griekse dochter van een Nederlandse reisleidster in Athene. We verblijven in het Golden City Hotel. Voor we met de groep gaan eten, loop ik nog even met mijn nieuwe kamergenoot door de omgeving (foto's onder). We zien het Parthenon al van ver liggen. Om zeven uur vertrekken we met de hele groep voor een soort van kennismakingsdiner naar een leuk traditioneel restaurantje. Laura bestelt hier voor iedereen "mezedes": kleine gerechten (vergelijkbaar met tapas). Er komen heel veel schalen op tafel met allerlei traditionele gerechten en dat smaakt echt geweldig. Dat kost met wijn slechts 10 euro. Het is een mooi begin van de reis.
plateiakotzia_small.jpg alalou_small.jpg

Athene

Maandag 9 mei: Lopend vertrekken we 's ochtends onder leiding van Laura voor een rondwandeling door de stad. We steken het Monastiriki plein (foto 1) over en lopen langs de bibliotheek van Hadrianus en de Romeinse agora naar de Akropolis. Op de Areopagus hebben we al prachtig uitzicht over de Griekse agora en over de stad Athene (foto 3,4). De Areopagus was vroeger de plaats van het hoogste gerechtshof. Op deze plaats zou volgens de mythologie de rechtszaak geweest zijn van de god Ares over de moord op Posseidon. De Areopagus is ook bekend vanwege een rede die de apostel Paulus hier zou hebben gehouden. Van de Areopagus lopen we richting de Akropolis. Het eerste wat we zien als we door de kaartcontrole zijn, is het Odeon (theater) van Herodes Atticus (foto 5). Dit was een overdekt theater voor muziekuitvoeringen, dat in de 2e eeuw door Herodes Atticus aan de stad Athene werd geschonken, ter nagedachtenis aan zijn vrouw.
plateiamonastiraki_small.jpg areos_small.jpg areopagus_small.jpg uitzichtareopagus_small.jpg theatervanherodesatticus_small.jpg
Als ik naar het Parthenon loop, blijk ik niet de enige te zijn (foto 6). Veel andere toeristen beklimmen de trap die naar de Propyleeën leidt. De Propyleeën bestaan uit een rechthoekig gebouw met rijen Ionische en Dorische zuilen en had vijf deuren die toegang gaven tot de Akropolis. Het werd gebouwd in 432 v. Chr. Naast de Propyleeën staat de Tempel van Athene en Nike (foto 7), maar die is bijna verdwenen in de bouwsteigers. De makkelijk te verdedigen Akropolisrots was het hart van Athene in de Griekse Oudheid en veel belangrijke gebouwen stonden hier om heen: Vanaf de Akropolis heb je goed zicht op de twee theaters die op de helling van de Akropolisrots liggen: het Theater van Herodes Atticus (foto 8) en het Dionysustheater (foto 9). Wat natuurlijk het meest opvalt is het Parthenon (foto 10).
propyleeeen_small.jpg tempelvanatheneennike_small.jpg filopappusheuvel_small.jpg dionysustheater_small.jpg acropolis_small.jpg
De Parthenon tempel is het beroemdste gebouw van Griekenland (foto 11-13). De tempel werd in 438 v. Chr. gewijd aan de godin Athina, van wie een 12 meter hoog beeld in de tempel stond. Parthenon betekent ook: hal voor de maagd Athina. Het Parthenon staat bekend als een architectonisch hoogtepunt, het beste voorbeeld van de bouwkunst van de oude Grieken. De tempel is perfect symmetrisch, waarbij de beeldhouwers optisch bedrog en allerlei foefjes hebben toegepast om het gebouw zo levendig en sprekend mogelijk te maken. Het Parthenon wordt al jaren gerestaureerd en staat dus deels in de steigers. Slechts weinig van de beelden zijn hier bewaard gebleven. Een groot deel bevindt zich in het Nieuw Akropolismuseum en in het British Museum in Londen. Die sculpturen in het British Museum, de Elgin Marbles, zag ik bij mijn bezoeken aan Londen. Naast het Parthenon staat het Erechtion (foto 15).
voorgevelparthenon_small.jpg parthenon_small.jpg parthenon2_small.jpg uitzichtacropolis_small.jpg erechtheion_small.jpg
Het Erechtion is genoemd naar de held Erechtheus. Deze tempel is gewijd aan meerdere goden, zoals Gaia, Hefaistos, Athina en Poseidon. Het meest bijzondere aan de mooie tempel is de portiek aan de zuidkant. De zuilen hier worden gevormd door zes beelden van maagden, die de Karyatiden worden genoemd (foto 16). De naam komt vermoedelijk van de plaats Karyai. Wat hier te zien is, zijn overigens niet de originelen, die staan in het museum van de Akropolis. We verlaten de Akropolis via de Propyleeën en gaan dan langs het Theater van Herodes Atticus (foto 18) op weg naar de Tempel van de Olympische Zeus. Dit is een kwartiertje lopen. Voor de Tempel van Zeus staat een poort gebouwd door keizer Hadrianus in 131 (foto 19). Het was de poort van de oude stad naar de nieuwe stad. De Tempel van de Olympische Zeus (foto 20-22) werd rond dezelfde tijd als de Poort van Hadrianus gebouwd werd, voltooid door de Romeinen, maar met de bouw werd al in de 6e eeuw v. Chr. begonnen door de Grieken. Deze tempel is de grootste van Griekenland met afmetingen van 96x40 meter. Er staan nog slechts 15 van de 104 zuilen, maar deze laten al goed zien hoe enorm groot de tempel is geweest.
karyatiden_small.jpg propyleeeen2_small.jpg theatervanherodesatticus2_small.jpg poortvanhadrianus_small.jpg tempelvandeolympischezeus_small.jpg
Van de Tempel van Zeus lopen we naar het Kallimarmaro-stadion (of: Panathenaikos-stadion, foto 23). Op deze plaats stond al een stadion in 330 v. Chr., maar de marmeren bekleding komt uit 144. Bij de Olympische Spelen in 2004 werd dit stadion gebruikt. Bij een leuk restaurantje bij Zappion in de buurt van het Nationale Park nemen we een rustpauze voor een lekkere lunch. Daarna gaat mijn ontdekkingstocht verder door het Nationale Park, waarna ik bij de Syntagma uitkom. Dit plein is in 2011 heel veel in het nieuws te zien geweest, want hier zetelt het Griekse parlement. Ook is hier het Graf van de Onbekende Soldaat te zien dat wordt bewaakt door de Nationale Garde (foto 24). Ik blijf even wachten tot om vier uur de wacht wordt gewisseld (foto 25), want dat is wel apart om te zien.
tempelvandeolympischezeus2_small.jpg tempelvandeolympischezeus3_small.jpg kallimarmarostadion_small.jpg plateiasyntagmatos_small.jpg syntagmaplein_small.jpg
Over het Plateia Syntagmato loop ik de drukke winkelstraat Ermou in. Halverwege deze straat staat nog een klein kerkje, de Kapnikarea (foto 26). Door de wijk Plaka loop ik langs de achterzijde van het bibliotheekcomplex van Hadrianus (foto 27) naar de Romeinse agora. Omdat door de bezuinigingen alle archeologische vindplaatsen al om drie uur sluiten, kan ik er niet meer in, maar ik kan de Toren der Winden wel zien. Deze achtkantige toren werd gebouwd als windwijzer en wateruurwerk in de 2e eeuw v. Chr. Op alle acht kanten van de toren is een windrichting verbeeld (foto 28,29). De resterende tijd slenter ik nog wat door de wijk Monastiraki en de vlooienmarkt met een reisgenoot die ik hier tegenkom. 's Avonds eten we met de groep bij een restaurantje waar we met veel spijt afscheid nemen van onze tijdelijke gids Laura.
ermou_small.jpg bibliotheekvanhadrianus_small.jpg torenderwinden_small.jpg torenderwinden2_small.jpg pantanassakerk_small.jpg

Van Athene naar Delphi

Dinsdagochtend 10 mei: Rond 9 uur, met een kleine vertraging door wat demonstraties, vertrekken we richting Delphi. Het weer is vandaag wat minder goed dan we in gedachten hadden en bij een koffiestop zitten we zelfs deels in de wolken (foto 1). We laten ons humeur echter niet bederven, want het landschap is bijzonder mooi. De bermen waar we langs rijden staan vol bloemen, want het voorjaar is dit jaar wat laat in Griekenland (foto 9,10). We zullen een stop maken bij het mooie klooster Osios Loukas. Dit klooster in het Parnassusgebergte werd rond 1011 gebouwd als uitbreiding van een kerk uit 944. De kerk en het klooster zijn een mooi voorbeeld van (laat-)Byzantijnse architectuur. De kerk is genoemd naar de kluizenaar en genezer de Heilige Lukas, die zich hier rond 940 vestigde met enkele discipelen. In de crypte van de kerk zien we zijn sarcofaag. In de kerk zelf zijn onder andere enkele mooi mozaïeken te zien.
koffiestop_small.jpg kloosterosiosloukas_small.jpg kloosterosiosloukas2_small.jpg kloosterosiosloukas3_small.jpg voetwassingvandeapostelen_small.jpg
osiosloukas_small.jpg kloosterosiosloukas4_small.jpg kloosterosiosloukas5_small.jpg lunchstop_small.jpg parnasusgebergte2_small.jpg