REISVERSLAG GRIEKENLAND 2011

Verslag van een klassieke rondreis door Griekenland, deel 2

Modern Delphi

Dinsdagmiddag 10 mei: Als we in Delphi zijn aangekomen, klaart het weer zowaar helemaal op. Ook hier gaat de archeologische site vanwege bezuinigingen vroeg dicht en dus gaan we pas de volgende ochtend naar Antiek Delphi. Vanuit ons hotel hebben we al mooi uitzicht op de vallei waarin Delphi ligt, maar om dat nog beter te zien ga ik met enkele anderen nog een stukje wandelen door het stadje en naar de rand daarvan. Het is echt een prachtige omgeving met de bergen en de voorjaarsbloemen. Na zo'n anderhalf uur te hebben gelopen, beland ik met een aantal reisgenoten bij cafeetje en gaan we wat drinken. 's Avonds krijgen we van Djoser een diner aangeboden vanwege het ontbreken van een Nederlandse reisbegeleider op de eerste dagen. Daarvoor heeft onze nieuwe reisbegeleider Theo een restaurantje in de bovenstad uitgezocht, waar we tijdens het lekkere eten een spectaculair uitzicht over de omgeving hebben.
parnasusgebergte2_small.jpg delphi_small.jpg parnasusgebergte3_small.jpg kerkvandelphi_small.jpg delphi2_small.jpg

Antiek Delphi

Woensdag 11 mei: Om half negen staat lokale gids Penny op ons te wachten bij de archeologische site van Delphi. Penny geeft ons een rondleiding door Delphi en doet dat heel enthousiast met leuke anekdotes. Delphi was volgens de oude Grieken het middelpunt van de aarde en hier zetelde Apollo en hier versloeg hij de draak Python. Hier in het prachtige Parnassosgebergte werd Apollo vereerd en werd het heiligdom van Apollo gebouwd. Van de 8e tot de 4e eeuw v. Chr. werd in de Tempel van Apollo het orakel geraadpleegd. Het orakel was een priesteres die als medium diende om de woorden van de god Apollo te horen. De priesteres, de Pythia, was waarschijnlijk in trance door dampen met ethyleen uit de bodem. Voor de ingang naar het heiligdom lag een winkelgalerij (stoa) waar religieuze voorwerpen gekocht konden worden. Hier betreden wij het terrein van Delphi (foto 1,2). Over de Heilige Weg lopen we dan naar het Schathuis van Athene (foto 3). Dit was één van diverse schathuizen in de vorm van tempels waar kostbare wijgeschenken werden bewaard.
delphiagora_small.jpg delphiagora2_small.jpg delphischathuisvanathene_small.jpg delphitempelvanapollo_small.jpg delphitempelvanapollo2_small.jpg
De resten van de Tempel van Apollo die te zien zijn (foto 4-6), zijn niet van de eerste tempel die hier in de 7e eeuw v. Chr. stond, maar van een nieuwere tempel uit de 4e eeuw v. Chr. De tempel had 6x15 Dorische zuilen, waarvan er nog enkele staan. Van de tempel leidt een trap naar het Theater uit de 4e eeuw v. Chr.(foto 7). Het theater bood plaats aan 5000 toeschouwers. Zij hadden prachtig uitzicht, want de ligging van het theater is echt geweldig. Achter het theater loopt een pad naar het stadion met een lange baan van 178 meter. Dit dateert uit de 5e eeuw v. Chr. en had plaats voor 7000 toeschouwers. Buiten het heiligdom van Apollo, ligt verder ook nog het heiligdom van Athene. Hier staat de Tholos (foto 10) uit de 4e eeuw die op zoveel foto's van Delphi te zien is. Het museum van Delphi is één van de belangrijkste van Griekenland. Te zien is een heel mooie collectie met archeologische vondsten uit Delphi. Zo is bijvoorbeeld de Sfinx van Naxos (foto 11) te zien van maar liefst 2.3 meter hoogte en het beroemdste stuk van het museum: een groot bronzen beeld van de Wagenmenner (foto 13).
delphitempelvanapollo3_small.jpg delphitheater_small.jpg klassiekdelphi_small.jpg delphistadion_small.jpg delphitholos_small.jpg
delphimuseum_small.jpg delphimuseum2_small.jpg delphimuseum3_small.jpg

Delphi - Kalambaka

Om 11 uur vertrekken we weer en rijden eerst nog een heel stuk door de prachtige Griekse bergen (foto 1) en vervolgens door een grote laagvlakte (foto 2), waar we bij een wegrestaurant stoppen voor de lunch. Daarna komen we weer in bergachtig gebied en rijden we door naar Kalambaka, aan de voet van de beroemde rotsen van Meteora met hun kloosters (foto 3). De rotsen beginnen bijna voor ons hotel! Helaas lukt het niet meer om volgens plan nog naar een klooster te gaan, want het wordt echt noodweer. Het onweert zo hard dat de bliksem echt door de lucht knettert en het stortregent. Dus gaan we maar wat drinken bij een (overdekt) terras. 's Avonds eten we bij onze overbuurman. Taverna Paramythi is een klein restaurantje met ontzettend aardige bediening, bijzonder lekker eten en live muziek.
thermopilae_small.jpg lunchstop2_small.jpg kalambaka_small.jpg

Meteora

Donderdag 12 mei: Als we 's ochtend om half negen vertrekken is het gelukkig prachtig weer. Dat komt goed uit, want we gaan naar de kloosters van Meteora en al op weg er naar toe hebben we prachtig uitzicht over de rotsen en de omgeving (foto 1-4). De rotsen hier zijn natuurlijke zandstenen torens die door aardverschuivingen omhoog zijn gekomen en door erosie in de tijd dat de omliggende vlakte nog een binnenzee was werden deze "Hangende rotsen" (=Meteora) gevormd. Rond het jaar 985 trokken zich voor het eerst kluizenaars terug op de moeilijk toegankelijke rotsen. Het is niet bekend hoe ze de steile rotswanden beklommen, mogelijk gebruikten ze vliegers om haken en touwladders aan te brengen! Rond 1350 verrees het eerste kerkje en aan het eind van de 14e eeuw bouwde de monnik Athanasios het eerste klooster op de rotspilaren en dat was het klooster Megalo Meteoro ofwel het Groot Meteoron en dat is ons eerste doel vandaag (foto 5).
meteora_small.jpg meteora2_small.jpg meteora3_small.jpg meteora4_small.jpg megalometeoro_small.jpg
Het Groot Meteoron klooster is het oudste, grootste en hoogste klooster, liggend op een 623 meter hoge rotspunt. Het is dan ook nog redelijk wat treden lopen voor we van de bus bij het klooster zijn. Het klooster dient gelijk als een soort van museum voor de kloosters van Meteora en daarom zijn hier diverse dingen te zien uit het leven van de monniken (foto 7,12), zoals het maken van wijn. De kerk van het klooster (foto 10) werd net als het klooster in de 14e eeuw gebouwd en is opgedragen aan de transfiguratie (gedaanteverandering) van Christus op de berg Tabor. Het is een kerk met veel mooie fresco's, maar wat ons nogal verwondert is dat alle afgebeelde scènes nogal wreed en luguber zijn. Het gaat daarbij om afbeeldingen van het martelen en ombrengen van ongelovigen. Wat ook schitterend is: het uitzicht vanaf het klooster (foto 11,13) over de vlakte waar Kalambaka ligt en op enkele andere kloosters, zoals het klooster Varlaam (foto 6,15).
meteora5_small.jpg grootmeteoron_small.jpg megalometeoro2_small.jpg hetgrootmeteoron_small.jpg kerkgrootmeteoron_small.jpg
meteora6_small.jpg keukengrootmeteoron_small.jpg megalometeoro3_small.jpg grootmeteoron2_small.jpg varlaam_small.jpg
Van het Megala Meteoro rijden we naar het klooster Agios Stefanos of het klooster van de heilige Stefanos (foto 16,17). Dit klooster werd gebouwd in de 16e eeuw en ligt eigenlijk niet op een rotspilaar, maar op een klif en is het enige klooster dat zichtbaar is vanuit Kalambaka. Vanaf 1961 is dit klooster een nonnenklooster en ook nu nog wonen er 28 nonnen. Ook hier is weer een kerk te zien met prachtige fresco's. Op de weg terug richting Kalambaka maken we nog enkele fotostops want dit gebied is bijzonder mooi. We zien daarbij het klooster Agios Triada (foto 21), dat we door het slechte weer de vorige dag niet meer konden bezoeken. Daarna rijden we terug naar Kalambaka voor een koffiestop in het centrum (foto 22) voordat we verder rijden naar Ioannina.
agiosstefanos_small.jpg agiosstefanos2_small.jpg meteora7_small.jpg meteora8_small.jpg meteora9_small.jpg