Reisverslag Griekenland - 7. Korinthe en Athene
REISVERSLAG GRIEKENLAND 2011

Verslag van een klassieke rondreis door Griekenland, deel 7

Antiek Korinthe

Zaterdag 21 mei: Op weg van Nafplion naar Athene, het begin- en eindpunt van onze rondreis, bezoeken we Antiek Korinthe. Korinthe was vroeger een belangrijk kruispunt tussen het vasteland en de Peloponnesos en tussen de Egeïsche en Ionische Zee en kent daarom een rijke prehistorie. De stad werd in 146 v. Chr. verwoest door de Romeinen, maar in 44 v. Chr. door de Romeinen ook weer opgebouwd. Het was ook één van de eerste christelijke gemeenschappen in Europa. De ruïnes van Korinthe vormen het grootste Romeinse stadsgebied in Griekenland. Het opvallendste gebouw na binnenkomst is de Apollotempel. De tempel uit de 6e eeuw v. Chr. had 6x15 Dorische waarvan er nu nog 7 staan. Daarnaast lag de agora met diverse winkels. Mooi vind ik de overblijfselen van de Fontein van Peirene (foto 7) uit de 6e eeuw v. Chr. De Lechaionweg (foto 8) verbond de haven van Lechaion met Korinthe en is ook mooi bewaard gebleven. In het museum zien we een aantal mooie vondsten van het terrein (foto 2-5). Even buiten de site zien we tenslotte de overblijfselen van een odeon, een klein theater.
korinthe_small.jpg korinthemuseum_small.jpg korinthemuseum2_small.jpg korinthemuseum3_small.jpg korinthemuseum4_small.jpg
korinthe2_small.jpg korinthe3_small.jpg korinthe4_small.jpg korinthe5_small.jpg korinthe6_small.jpg
We stoppen even na Antiek Korinthe bij het Kanaal van Korinthe. Voordat het Kanaal van Korinthe werd aangelegd werden schepen op wagens over de 6 km smalle landengte bij Korinthe getrokken van de Golf van Korinthe naar de Egeïsche Zee, omdat de route om de Peloponnesos te gevaarlijk werd gevonden. Keizer Nero begon daarom met het graven van een kanaal, maar dit werd pas in 1893 voltooid. Het kanaal is 23 meter breed, 8 meter diep en uitgehouwen in de rotsen. Het wordt nu enkel nog door kleine vrachtschepen gebruikt. Je kunt er ook bungyjumpen van de onderzijde van de brug, maar in onze groep heeft niemand belangstelling.
kanaalvankorinthe_small.jpg kanaalvankorinthe2_small.jpg kanaalvankorinthe3_small.jpg

Athene

Zaterdag 21 mei/ zondag 22 mei: Rond het middaguur komen we aan in Athene. Snel nemen we een broodje en gaan dan de stad in. Met Jan-Joris en Marion ga ik naar het Dionysustheater en het Nieuw Akropolismuseum. Het Dionysus theater is het eerste stenen theater van Griekenland. Het theater werd uitgehouwen in de helling van de Akropolis. Het Nieuw Akropolismuseum blijkt bijzonder de moeite waard en is heel erg aan te bevelen. In dit nieuwe en moderne museum is een grote hoeveelheid voorwerpen te vinden die gevonden zijn op en rond de Akropolis. Het gaat hier dan om de meest prachtige schatten, zoals beeldhouwwerken en panelen uit het Parthenon.
theatervandionysus_small.jpg theatervandionysus2_small.jpg theatervandionysus3_small.jpg nieuwakropolismuseum_small.jpg nieuwakropolismuseum2_small.jpg
Na ons bezoek aan het Nieuw Akropolismuseum willen we eigenlijk nog naar het Archeologisch Museum, maar dat blijkt al om drie uur dicht te gaan. We lopen in plaats daarvan nog wat rond bij Keramaikos (foto 6). 's Avonds hebben we ons afscheidsdiner in hetzelfde restaurantje waar we de eerste avond aten. Een nieuwe Djoser-groep Griekse Eilanden is er ook. We eten ook nu metzedes en het eten is weer net zo geweldig als die eerste avond. De volgende ochtend bezoeken we het beroemde Nationaal Archeologisch Museum van Athene (foto 7). Helaas is door de bezuinigingen van de Griekse overheid in het weekend slechts een deel van het museum open. Hadden we dat maandag 9 mei maar geweten, net als het feit dat het museum op maandag tot 's avonds open is! De mooiste schatten zijn echter nog steeds te zien. Het gaat dan in het bijzonder om een belangrijke collectie schatten uit Mycene (foto 8-10), waar we drie dagen eerder waren. Er zijn ook verschillende andere mooie voorwerpen te zien (foto 11-15). Ook gedeeltelijk is dit museum bijzonder interessant.
kerameikos_small.jpg archeologischmuseum_small.jpg archeologischmuseum2_small.jpg archeologischmuseum3_small.jpg archeologischmuseum4_small.jpg
archeologischmuseum5_small.jpg archeologischmuseum6_small.jpg archeologischmuseum7_small.jpg archeologischmuseum8_small.jpg archeologischmuseum9_small.jpg
Na het bezoek aan het Archeologisch Museum is er nog wat tijd over voor we naar het vliegveld gaan, daarom reis ik snel naar de antieke agora. De agora was het politieke hart van het oude Athene, met raadskamers, rechtbanken, theaters scholen en stoa's (agora = verzamelpunt). De agora wordt gedomineerd door de Tempel van Hefaistos uit de 5e eeuw v. Chr., die nog vrijwel geheel intact is. Het is een Dorische tempel met 6x13 zuilen. In de Stoa van Attalus die is gerestaureerd is nu het museum van de antieke agora gevestigd, met een aantal interessante archeologische vondsten die een beeld geven van het leven in de oudheid. De stoa zelf bestaat uit een indrukwekkende overdekte zuilengang waar een aantal mooie beelden staan opgesteld.
agora_small.jpg agora2_small.jpg tempelvanhephaistos_small.jpg tempelvanhephaistos2_small.jpg tempelvanhephaistos3_small.jpg
stoavanattalus_small.jpg museumvanoudeagora_small.jpg museumvanoudeagora2_small.jpg agora3_small.jpg beeldvanhadrianus_small.jpg
Na de agora bezoek ik het bibliotheekcomplex van Hadrianus uit het jaar 132. Dit was een enorm uitgestrekte bibliotheek en het complex is wel 118 bij 78 meter groot. Rond 1 uur ben ik terug bij het Golden City Hotel waar de bus ons ophaalt om ons naar het vliegveld te brengen. Eerst stoppen we echter in de haven van Piraeus. Zes reisgenoten nemen hier de ferryboot naar Aegina, waar ze nog een aantal dagen zullen verblijven. De bus brengt mij met de rest van de groep naar het vliegveld, waar vandaan we met KLM terugvliegen naar Schiphol.
bibliotheekvanhadrianus2_small.jpg bibliotheekvanhadrianus3_small.jpg vlooienmarkt_small.jpg piraeus_small.jpg