Reisverslag Griekenland - 6. Nafplion en Epidaurus
REISVERSLAG GRIEKENLAND 2011

Verslag van een klassieke rondreis door Griekenland, deel 6

Nafplion

Donderdagmiddag 19 mei: Rond het middaguur komen we aan in het plaatsje Nafplion, waar we twee dagen zullen blijven. We nemen een snelle lunch in het centrum en gaan dan de stad verkennen. Nafplion is een leuk stadje aan de Golf van Argolis met diverse kastelen hoog boven de haven. Het oude centrum ligt op een helling en is leuk om doorheen te lopen. Met een aantal reisgenoten loop ik naar het Akronafplia-complex. Hier lag de Byzantijnse stad en liggen nu de overblijfselen van wel vier kastelen. We hebben hier een heel mooi uitzicht over de omgeving. Nadat we weer afgedaald zijn naar het oude centrum lopen we daar nog wat rond en drinken wat op de vele terrasjes. In een straatje in het centrum onder een bloeiende bougainvillea dineren we 's avonds in een "Byzantijns" restaurantje met een deel van de groep. Door een levendige en interessante discussie (en doordat we wijn van het huis krijgen aangeboden) wordt het vrij laat.
nafplion_small.jpg nafplion2_small.jpg nafplion3_small.jpg nafplion4_small.jpg nafplion5_small.jpg
nafplionakronafplia2_small.jpg nafplionakronafplia_small.jpg nafplionakronafplia3_small.jpg nafplion6_small.jpg nafplion7_small.jpg

Epidaurus, Nafplion

Vrijdag 20 mei: 's Ochtends maken we met onze bus een excursie naar Epidaurus. In Epidaurus bevond zich in het oude Griekenland het heiligdom van Aesculapius of Asklepion, de god van de geneeskunde, waar ernstig zieken heen gingen voor genezing. Hiervoor baadden zij zich in een heilige bron, kregen advies van de priesters en brachten offers aan Aesculapius. Epidaurus was mede hierdoor een belangrijk centrum van geneeskunde. Nu wordt Epidaurus met name bezocht vanwege het grote theater uit de 4e eeuw v. Chr. met zijn beroemde en geweldige akoestiek (foto 1-5). Tijdens ons bezoek laat een gids op het podium een muntje vallen en wij kunnen dit vanaf de bovenste tribunes horen. Het theater van Epidaurus is het enige theater uit de oudheid met een rond podium en bood plaats aan 12300 toeschouwers. De ligging van het theater is spectaculair. Vanaf de tribunes heb je heel mooi uitzicht over het prachtige landschap waarin dit theater ligt.
theatervanepidaurus_small.jpg theatervanepidaurus2_small.jpg theatervanepidaurus3_small.jpg theatervanepidaurus4_small.jpg theatervanepidaurus5_small.jpg
We krijgen ruim de tijd om het theater en de bijhorende archeologische terrein te bezoeken. Het Asklepeion, het heiligdom van Aesculapius, werd tijdens ons bezoek opnieuw uitgegraven en gerestaureerd en bijvoorbeeld de Tempel van Aesculapius konden we dus niet van dichtbij bekijken. Behalve van de tempel zijn er nog overblijfselen te zien van de Tempel van Artemis, van een herberg, van de tholos, van de Abato of Slaaptempel (waar mensen wachten op de god), en van het stadion voor het festival ter ere van Aesculapius. In het museum zijn een aantal archeologische voorwerpen te zien die op het terrein werden gevonden (foto 11,12). Nadat we dit alles bekeken hebben, verzamelen we ons als groep bij het theater om hier een groepsfoto te maken. Daarna rijden we terug naar Nafplion.
epidaurus_small.jpg epidaurus2_small.jpg epidaurus3_small.jpg epidaurus4_small.jpg epidaurus5_small.jpg
Terug in Nafplion zet de bus ons af boven bij het Palamidifort en wie wil mag hier vandaan de bijna 1000 treden omlaag lopen. Dat doe ik natuurlijk, maar eerst bezoek ik met Ineke, Heleen, Jan-Joris en Marion het Palamidifort. Dit is een enorme Venetiaanse vesting uit ongeveer 1714. Het is het grootste vestingcomplex van Griekenland. Het ligt hoog op de rotsen en aan alle kanten heb je mooi uitzicht. Na de vesting bekeken te hebben gaan we de uitdaging aan van de 999 treden naar beneden. Het blijkt erg mee te vallen, want het zijn makkelijke treden en eerder dan verwacht zijn we beneden. Daar lunchen we en voegen ons bij een aantal reisgenoten die aan het water hebben gegeten.
epidaurus6_small.jpg epidaurus7_small.jpg nafplionpalamidi_small.jpg nafplionpalamidi2_small.jpg nafplionpalamidi3_small.jpg
nafplionpalamidi4_small.jpg nafplionpalamidi5_small.jpg nafplionpalamidi6_small.jpg nafplionpalamidi7_small.jpg nafplion8_small.jpg
Even later nemen we een bootje naar Bourtzi. Bourtzi is een klein vestingeiland in de baai voor Nafplion. Het verdedigde ooit de vaargeul en deed dienst als huis van de beul. Er heeft een restaurant gezeten, maar nu is het onbewoond en eigendom van de staat. Met een bootje kun je erheen varen en een half uurtje rondkijken. Dan heb je een leuk gezicht op Nafplion. Terug op het vasteland lopen we wat langs winkels en bezoeken een bijzondere ijssalon. Er lijkt aardig politie op de been en plotseling zien we waarom: op een meter afstand loopt de Griekse premier Papandreou, die door de crisis zo vaak in het nieuws is geweest dat we hem allemaal herkennen. Hij blijkt een bezoek te hebben afgerond bij het regioparlement. 's Avonds eten we met bijna de hele groep bij een leuk restaurantje. Ik heb verse zeebaars en dat smaakt goed. We krijgen weer wijn van het huis. Zoals steeds is het opmerkelijk hoe verheugd de Grieken reageren als we met een groep een restaurant bezoeken, het toerisme heeft hier duidelijk een terugval (gehad) in 2011, dat merken we overal.
nafplionbourtzi_small.jpg nafplionbourtzi2_small.jpg nafplionbourtzi3_small.jpg nafplion9_small.jpg nafplion10_small.jpg