Reisverslag Griekenland - 4. Olympia en Pylos
REISVERSLAG GRIEKENLAND 2011

Verslag van een klassieke rondreis door Griekenland, deel 4

Olympia

Zondag 15 mei: We worden deze zondagmorgen tijdig gewekt door de klokken en het gezang vanuit de kerk (foto 1) naast ons hotel, dus we zijn op tijd voor één van de hoogtepunten van de reis: Olympia. Het is een kwartiertje lopen. Olympia ligt in een mooi groen landschap bij twee rivieren: de Alfios en de Kladeos. Olympia was meer dan 1000 jaar lang een heel belangrijk religieus en sportief centrum. Hier werden om de 4 jaar spelen gehouden ter ere van de god Zeus. Aan de god Zeus die zetelt op de berg Olympia in het noordoosten van Griekenland dankt de plaats zijn naam. Een lokale gids, Angel, leidt ons rond over het terrein en geeft ons veel, heel veel achtergronden. We beginnen bij het Palaestra en het gymnasium waar de deelnemers aan de spelen konden trainen (foto 2). Vlak daarbij ligt het Philipeion (foto 3), gebouwd door Filippos II van Macedonië in 338 v. Chr. De Heratempel die daarnaast stond (foto 4), werd gebouwd in de 7e eeuw v. Chr. en is daarmee één van de oudste tempels van Griekenland. Naast de tempel liggen de ruïnes van de monumentale Nymphaion-fontein uit de 2e eeuw (foto 5).
kerkvanolympia_small.jpg olympiagymnasium_small.jpg olympiaphilipeion_small.jpg olympiaheratempel_small.jpg olympianymfaion_small.jpg
Via de "Verborgen Galerij" (foto 6) kom je het Stadion (foto 7) binnen. In het stadion was plaats voor 45000 toeschouwers die op de hellingen op de grond zaten. Die toeschouwers waren overigens, op de priesteres van Demeter na, alleen mannen, want vrouwen mochten niet naar de naakte atleten kijken. Het belangrijkste gebouw in Olympia was de grote Dorische Tempel van Zeus. Deze werd voltooid in 456 v. Chr. en had 6x13 zuilen. In de tempel stond een reusachtig goud en ivoren beeld van Zeus, één van de wereldwonderen uit de oudheid. De reliëfs in de gevel (frontons) van de voor- en achterzijde van de Tempel van Zeus zijn bewaard gebleven en te zien in het Archeologisch Museum van Olympia (foto 11). Daar staat ook een bijzonder mooi beeld van Hermes (foto 10).
olympiastadion_small.jpg olympiastadion2_small.jpg olympiatempelvanzeus_small.jpg olympiagymnasium2_small.jpg olympiahermes_small.jpg
Nadat we zijn uitgekeken in Olympia hebben, kunnen we de rest van de dag in Olympia doorbrengen. Daar is echter niet zoveel te zien, want het moderne Olympia bestaat uit een winkelstraat, restaurantjes en hotels. Om eens wat anders te doen, neem ik met Grietje en Jan-Joris op het station van Olympia (foto 12) de trein naar het plaatsje Pyrgos. Het is een leuke rit, maar Pyrgos blijkt niet erg interessant. Daarom nemen we de bus terug en met een busrit door een heel mooi landschap komen we weer in Olympia. Daar kijk ik nog wat rond bij de souvenirwinkels en zit met enkele andere reisgenoten bij de Kladeos rivier in Olympia van het mooie weer te genieten tot het tijd wordt voor het avondeten.
olympiamuseum_small.jpg olympiastation_small.jpg pyrgos_small.jpg olympia_small.jpg olympia2_small.jpg

Pylos

Maandag 16 mei: Deze dag rijden we naar Pylos, een redelijk korte rit. Vlak voor Pylos maken we een stop bij de opgravingen van het paleis van de Myceense koning Nestor (foto 1,2). Dit werd pas in 1939 ontdekt. Er zijn nog olijfoliekruiken te zien en een badkuip. Het Paleis van Nestor zou het meest karakteristieke paleis zijn dat is bewaard gebleven uit de Myceense tijd. Het paleis ligt nu op een heuvel midden tussen olijfboomgaarden (foto 4). Van het paleis rijden we door naar Pylos, maar net voor het stadje stoppen we bij een mooi uitzichtspunt (foto 5-7) waar je uitkijkt op Pylos en de baai van Navarino. (De stad heette vroeger Navarino en hier werd in 1827 de voor Griekenland belangrijke Slag van Navarino uitgevochten. Na aankomst in Pylos gaan we lunchen bij één van visrestaurantjes aan de haven.
paleisvannestor_small.jpg paleisvannestor2_small.jpg kevers_small.jpg olijfboomgaard_small.jpg navarinobaai_small.jpg
pylos_small.jpg koningspage_small.jpg tsichlibaba_small.jpg tsichlibaba2_small.jpg tsichlibaba3_small.jpg
Vanuit Pylos maken we 's middags een boottocht over de Navarinobaai rond het schiereiland Sfaktiria. De boot is een beetje oud, maar dat mag de pret niet drukken, want: we varen, het is prachtig weer en de omgeving is mooi. De boot brengt ons langs het kasteel van Pylos naar de rots Tsichli-baba (foto 8,9) die daar heel mooi ligt te liggen. De rots kan beklommen worden voor een mooi uitzicht (foto 10,11). Op de rots staat een monument dat in 1890 werd opgericht voor Franse soldaten die omkwamen in de Slag van Navarino. Onderaan de rots zijn door het zeewater grotten uitgesleten. Een ander monument waar we stoppen is het Russisch monument op Sfaktiria , voor Russen die vielen in de Slag van Navarino. Er liggen graven en er staat een kerkje (foto 13). Het valt op hoe mooi het hier is en helder het water is (foto 14). Een laatste stop maken we bij het British Memorial op het eilandje Helonaki. Na 3.5 uur komen we weer terug in Pylos (foto 15), waar we 's avonds verse vis eten in wat volgens Stellios, onze chauffeur, het beste visrestaurant van Pylos is.
tsichlibaba4_small.jpg tsichlibaba5_small.jpg sfaktira2_small.jpg sfaktira_small.jpg pylos2_small.jpg

Pylos, Methoni

Dinsdag 17 mei: We bezoeken vanochtend Methoni met de bus, maar eerst gaan we aan de rand van Pylos naar het Niokastro (foto 1-6), één van de twee kastelen in Pylos. Het fort werd gebouwd in 173 door de Turken en later verder uitgebouwd in de Venetiaanse tijd en later door de Fransen. In de Tweede Wereld Oorlog waren hier Italiaanse en later Duitse troepen gelegerd. Het is een vrij grote fort, met de kerk Sotiras (foto 1) als het enige overgebleven gebouw uit de Middeleeuwen binnen de vesting. Het ziet er een beetje vervallen uit. Een deel van de borstwering is nog in heel goede staat en hier kun je over heen lopen met fraai uitzicht op de baai, met name vanaf het bastion (foto 2).
kasteelvanpylos_small.jpg kasteelvanpylos2_small.jpg kasteelvanpylos3_small.jpg kasteelvanpylos4_small.jpg kasteelvanpylos5_small.jpg
kasteelvanpylos6_small.jpg methoni_small.jpg kasteelvanmethoni_small.jpg kasteelvanmethoni2_small.jpg kasteelvanmethoni3_small.jpg
Van Pylos rijden we naar Methoni (foto 7), dat 11 kilometer verder ligt. Methoni was een Venetiaanse haven met een groot Venetiaans fort. In de 12e eeuw werd door de Venetianen begonnen met het versterken van de stad, resulterend in het huidige fort. De vesting wordt aan drie kanten door de zee omgeven en aan de 4e zijde door een gracht (foto 8). Om binnen te komen moeten we maar liefst drie poorten door. De afmetingen van de vesting zijn enorm. Er bevinden zich nog resten van een Venetiaanse kerk, Turkse hamams en diverse andere gebouwen. Een grote poort aan de zeezijde gaat naar het mooie versterkte eilandje Bourtzi, dat ooit dienst deed als gevangenis. Het is een heel mooi en indrukwekkend geheel en alles wordt tijdens ons bezoek nog mooier door alle wilde bloemen. We brengen hier redelijk wat tijd door en gaan dan wat drinken aan het strand. Terug in Pylos doe ik 's middags niet zoveel. We zitten aan het strand, lopen door de bovenstad en eten ijs bij een wel heel speciale winkel aan het plein met de meest bijzondere soorten huisgemaakt ijs. 's Avonds besluit ik met een groepje dat het nu eens tijd is voor Italiaans en voor een lekkere pizza, met daarna natuurlijk weer ijs.
kasteelvanmethoni4_small.jpg bourtzi_small.jpg bourtzi2_small.jpg methoni2_small.jpg methoni3_small.jpg