Reisverslag IJsland

Deel 5: Verslag 1 juli tot 3 juli

VorigeStartVolgende

Zondag 1 juli:

Vandaag was het een reisdag, maar wel een reis langs een heel mooie route. Allereerst reden we vanuit Höfn verder langs de uitlopers van de Vatnajökull-gletsjer. Daarna kwamen we meer in het fjordengebied van IJsland, weer een volkomen ander landschap dan we tot nu toe gezien hadden. Via Egilsstadir en over de öxi-pas rijden we verder. Even na Egelsstadir, waar we lunchten, hebben we het geluk rendieren tegen te komen. Eerst zien we er één (foto 2), maar later blijkt er een grote groep rendieren op enige afstand van de weg te staan met enorme geweien (foto 4). Door een geweldig mooi berglandschap (foto 8,9) rijden we verder om in het fjordenlandschap (foto 10) in de buurt van het vissersplaatsje Borgarfjördur uit te komen. Daar zullen we overnachten, maar eerst rijden we verder naar de vogelrots Hafnarhólmar. Op deze rots zitten grote hoeveelheden meeuwen en papegaaiduikers (foto 11-13). Bovendien is het hier bij het haventje heel lekker in de zon te zitten.

Aan het einde van de middag vertrekken we naar ons huis in Borgarfjördur. In Borgarfjördur maak ik in mijn eentje nog twee wandelingen door de omgeving (voor en na de bijzonder lekkere IJslandse vleessoep). Ik zie het turfhuisje Lindarbakkien (foto 14) en het kerkje van Borgarfjördur dat staat bij een prachtig veld met lupines. Vlakbij de visafslag is te zien hoe vissenkoppen worden gedroogd voor transport naar Afrika (foto 17). Vanaf de Alfaborg, de Elfenburcht (foto 15), heb je bij deze laagstaande zon een heel mooi uitzicht over de omgeving (foto 18). Hier zou de elfenkoningin wonen. Overigens gaat de zon hier pas midden in de nacht rond drie uur onder (en weer op). (Eén van de reisgenoten, Ina, heeft prachtige foto's van de zonsondergang gemaakt om half drie 's nachts.)

Natuurlandschap
Visafslag
Uitzicht vanaf Elfenburcht

Maandag 2 juli:

Ook deze dag moesten we aardig wat kilometers maken, dat hoort er nu eenmaal af en toe bij als je veel wilt zien. Zowel het uitzicht als het weer waren iets minder dan de dag ervoor, dus we hebben rustig aan gedaan in de bus. Onderweg maakten we een fotostop bij de Glusarfoss (foto 1) en een uitgebreide stop bij de turfboerderij Bustarfell, dat is ingericht als museum en heel leuk was om te zien. Voordat we bij onze bestemming Raufarhöfn, helemaal in het noorden van IJsland, aankwamen, stopten we nog in Vopnafjördur en bij het oudste kerkje van Oost-IJsland in Skeggjastadir, dat nog in oorspronkelijke staat is. In onze plaats van bestemming, Raufarhöfn, maakte ik een wandeling door dit bijna uitgestorven plaatsje dat niet eens in de reisgids wordt genoemd en wandelde hier door de harde gure wind naar de vuurtoren (foto 5). Terug in het hotel was de keuze deze keer eens niet: vis, lam of vegetarisch, maar er was een visbuffet. Door de frisse wind tijdens het wandelen smaakte dit nog beter.

Glusarfoss
Bustarfell
Skeggjastadir
Raufarhöfn
Vuurtoren Raufarhöfn
IJslandse paarden

Dinsdagochtend 3 juli:

Deze dinsdag zou een volle dag worden en het was daarom goed om te merken dat het ook een dag met heel goed weer zou worden. We vertrokken vrij vroeg om er zo veel mogelijk van te kunnen genieten. Ons eerste doel was Asbyrgi (of Godenburcht) in het Jökulsargljufur nationaal park. Dit is een grote kloof of canyon en we stopten helemaal aan het einde van deze canyon. Hier eindigt de kloof in een soort van hoefijzer (foto 2,3), die duizenden jaren geleden zou zijn uitgesleten door vloedgolven ten gevolge van uitbarstingen onder de Vatnajökull gletsjer. Een andere verklaring is overigens dat dit de hoefafdruk is van het paard van vikinggod Odin dat hier struikelde. Helemaal aan het einde van de kloof ligt een meertje, Botnstjörn (foto 1). We wandelden in Asbyrgi ongeveer een uur. Daarna reden we verder naar Hljodakletter, ook in het Jökulsarglufur park.

In het gebied bij Hljodaklettar zijn hele mooie structuren in het basalt te zien en mooie basaltkernen (kraterpijpen) die overbleven na een enorme vloedgolf die de rest van de kraters wegspoelde en alleen deze kraterpijpen, zoals Tröllid (de trollenrots, foto 5) liet staan. Hljodaklettar betekent echorotsen omdat in het basalt ook grotten zijn gevormd. Soms lijken die grotten wel op een kerk, Kirkjan in het IJslands (foto 7). De Jökulsa-rivier (foto 8) die hier stroomt, bestaat uit smeltwater afkomstig van de Vatnajökull-gletsjer. Ik wandelde hier in goed gezelschap (foto 11) voor ongeveer anderhalf uur in dit prachtige gebied.

Botnstjörn
Jökulsargljufur nationaal park
Jökulsa-rivier
Linda en Ina

Nog steeds in hetzelfde nationale park ligt ook IJslands meest indrukwekkende waterval, de 44 meter hoge Dettifoss. Gigantische hoeveelheden water van de Jökulsa-rivier komen hier naar beneden storten (foto 1,2). De zon die overvloedig scheen, zorgde voor een schitterende regenboog die het plaatje helemaal compleet maakte. Het was een mooie plaats om te zitten en van het uitzicht te genieten (foto 2-4). De waterval wordt helemaal indrukwekkend als je helemaal naar beneden loopt en direct bij het bulderende water staat (foto 6). Spectaculair! Ongeveer 20 minuten wandelen vanaf de Dettifoss ligt nog een waterval, de Selfoss (foto 7,9). Deze is met 12 hoogteverschil niet zo indrukwekkend als de Dettifoss, maar misschien wel mooier.
Dettifoss
Lunch
Gerard en Dettifoss
Regenboog
Dettifoss
Selfoss
Jokulsa rivier

Vorige Pagina 5 van 7 Volgende

Ga naar de startpagina van het reisverslag IJsland