Reisverslag IJsland

Deel 7: Verslag 6 juli tot 8 juli

VorigeStartVolgende

Vrijdag 6 juli:

Al vroeg in de ochtend werd ik wakker van het prachtige weer en omdat mijn kamergenoten ook wakker waren, wandelde ik met Fokke al vroeg in de ochtend (7 uur is best vroeg) naar de het strand vlakbij de jeugdherberg Osar (foto 9). Het uitzicht was nu schitterend en grote aantallen zeehonden lagen nu op de zandbanken (foto 6.7). Langs de kust zaten grote hoeveelheden Noordse sternen te broeden die ons aanvielen als we te dichtbij kwamen (foto 5). Het werd een prachtige wandeling en pas na een uur keerden we terug naar de jeugdherberg om snel de heerlijke wafels op te eten die de moeder van de eigenaar van de jeugdherberg voor ons ontbijt had gebakken. Daarna liepen vanaf we met de hele groep naar Hvitserkur (foto 10-12).  Dit is een 15 meter hoge rotsformatie in zee. Volgens de reisgids lijkt de rots op een prehistorisch dier, maar wij waren het er over eens dat de rots meer leek op een neushoorn. Vanaf Hvitserkur reden we even later verder. Afgezien van diverse fotostops (foto 13-15) was de eerste stop het plaatsje Stykkisholmur, een visserplaatsje. Bij de vuurtoren heb je hier een mooi uitzicht over de haven en de plaats zelf (foto 16). De moderne nieuwe kerk (foto 17) is ook apart om te zien en reisgenoot Chris liet hier horen dat hij best goed overweg kan met een piano. Eindbestemming was Grundarfjördur, ook al een vissersplaats. Met een groepje van zo'n man of zes maakten we hier een korte wandeling, onder andere naar de kust met de karakteristieke berg Kirkjufell (foto 18). Al snel kwamen we echter op een leuk terrasje terecht, waar de eigenaar, blij geworden door de grote bierverkoop, ons trakteerde op diverse glaasjes Brennivin's van het huis. Daarbij speelde mee wel mee dat we hier een reservering bleken te hebben om met de hele groep 's avonds te gaan eten. Het werd in elk geval heel gezellig en ook de maaltijd hier was uitstekend!

Vatnsnes
  Stykkisholmur
Kirkjufell

Zaterdagochtend 7 juli:

Van Grundarfjördur volgden we tot Olafsvik de ringweg. Na Olafsvik verlieten we de ringweg om over een pas naar Arnarstapi te rijden. De weg die we volgden kwam vlak langs de gletsjer op de vulkaan Snaefellsjökull. De pas was pas op 1 juli opengegaan en het was nog goed te zien dat ze op dat tijdstip met sneeuwschuivers sommige gedeelten van de weg vrij hadden moeten maken (foto 1-3). Het werd dan ook een mooie rit door een landschap dat een combinatie was van veel sneeuw en lava, wat natuurlijk weer prachtige uitzichten op leverde en dus een aantal foto-stops (foto 1-5). Bij het plaatsje Hellnar stapten we uit voor een wandeling in dit mooie gebied, het schiereiland Snaefellsnes, dat bestaat uit een lange bergrug met de vulkaan Snaefellsjökull als hoogste punt (1446 m). Dit gebied bestaat weer voor een belangrijk deel uit lavavelden. Bij Hellnar vielen als eerste de vogelrotsen met krijsende meeuwen op, maar ook de mooie basaltrotsen (foto 6). Vanaf Hellnar liepen we over een bijzonder mooi voetpad via het lavaveld Hellnahraun naar Arnarstapi. Door de vele zeevogels en prachtige basaltformaties was dit één van de mooiste wandelingen van deze vakantie (foto 7-17). Vanaf Arnarstapi (foto 18) vervolgden we tenslotte per bus onze weg naar ons eindpunt Reykjavik.

Gerard
Schiereiland Snaefellsnes
Arnarstapi

Zaterdagmiddag 7 juli:

Aan het begin van de middag kwamen we na een reis van 3120 km op onze laatste bestemming: Reykjavik. We zouden hier overnachten in het voor ons vrij luxe hotel Cabin: slaapzak en handdoek konden dit keer ingepakt blijven. Direct na aankomst vertrokken weer richting oude centrum om Reykjavik te verkennen. Reykjavik is de hoofdstad van IJsland en daarmee de noordelijkste en meest westelijke hoofdstad van Europa. Reykjavik is geen stad waar je uren kunt doorbrengen. Eigenlijk bestaat het centrum uit twee grote winkelstraten en zijn er een aantal bezienswaardigheden daar om heen. Ik verkende de stad in mijn eentje. Allereerst wandelde ik naar de haven, waar een aantal boten voor de walvisjacht lagen (foto 1) en waar een vissershaven (foto 2) was. Vanuit de haven liep ik naar de katholieke kathedraal (foto 3). Net als in alle kerken die ik zou zien, was hier een komen en gaan van bruiloften want ook hier was 07-07-07 een magische datum. Door het centrum lopend, ondertussen boekhandels en souvenirswinkels bezoekend, zag ik verder het hele centrum. Ook in de bekende Hallgrims-kerk (Hallgrimskirkja, foto 11) was een bruiloft bezig, maar ik mocht wel in de 73 meter hoge toren om van het geweldige uitzicht over Reykjavik te genieten. Het was wel enorm schrikken toen vlak boven mij het carillon begon te luiden. Vlakbij de kerk was ook de Listasafn Einars Jónsonnar beeldentuin met interessante beelden (foto 10). 's Avonds na het afscheidsdiner, terwijl alle andere reisgenoten al naar bed gingen, trok ik met Fokke de binnenstad in om wat te drinken en ons laatste geld op te maken. Op zaterdagavond gaat namelijk de IJslandse jeugd uit en laat het centrum een heel ander beeld zien dan met alle toeristen overdag. Omdat alcohol redelijk duur is in IJsland, drinkt men in IJsland thuis al in en bijna iedereen op straat was al prettig aangeschoten,wat goed te zien was en heel vermakelijk was om te zien. Omdat we een vroege vlucht hadden, zorgden we ervoor om ongeveer half twee terug te zijn. Achteraf bezien was dat niet nodig geweest.....

Walvisjacht
Beeldentuin
Hallgrimmskirkja

Zondag 8 juli:

Al om vijf uur vertrokken we met de bus naar het vliegveld Keflavik voor onze vlucht die stond gepland om zeven uur. Bij het inchecken bleek echter al snel dat er iets mis was: volgens Iceland Air hadden we de vorige dag al moeten vertrekken! Na wat gedoe bleek gelukkig dat we nog met de middagvlucht om vijf uur meekonden. Dat betekende echter wel dat we nog een hele dag hadden. Na een tijdje rondhangen op het vliegveld (foto 1,2), bleek nog eens wat een uitstekende reisbegeleidster we hadden. Edine regelde op deze zondagmorgen (!) een bus en bracht ons naar Reykjavik. Met ongeveer de helft van de groep gingen we naar The Volcano show, een serie mooie amateurfilms over IJslandse vulkaanuitbarstingen. Absoluut de moeite waard. De rest van de groep ging naar het Nationaal Museum, waar wij later ook naar toe gingen. Al met al was deze dag zeker niet verloren en persoonlijk vind ik het niet zo erg dat we nog wat extra tijd met de groep en in IJsland hadden. 's Avonds vertrokken we echter wel en zat de vakantie er helaas echt op: het einde van een fantastische vakantie in een geweldig mooi land met schitterende natuur en fascinerende natuurverschijnselen, met mooi weer en met een hele leuke groep.

Djoser groep Djoser groep

?

Vorige Pagina 7 van 7 Volgende

Ga naar de startpagina van het reisverslag IJsland