REISVERSLAG SCANDINAVIË BOVEN DE POOLCIRKEL 2016

Verslag van een rondreis door het noorden van Finland, Noorwegen en Zweden (Lapland), deel 4

3 juli: Andenes - Abisko

Om 8 uur vertrekken we met een bus richting Zweeds Lapland. Niet met onze eigen bus, want die zien we pas in Abisko weer. Het was namelijk de bedoeling dat wij het grootste deel van de reis vandaag met de trein zouden afleggen: het traject tussen Narvik en Abisko, wat een heel mooie treinrit moet zijn. Helaas hebben wij enkele dagen geleden te horen gekregen dat door werkzaamheden de trein niet rijdt en dat wij met een bus zullen gaan. Een voordeel is wel dat de huidige Noorse chauffeur veel meer over het landschap vertelt dan onze vaste, Finse, chauffeur die nauwelijks een woord Engels spreekt. De rit gaat weer langs fjorden door vrij onbewoond en ruig landschap, zoals door Forfjordalen. Voor de koffie stoppen we daarom bij een tankstation en de lunch is bij een wegrestaurant bij de brug Tjellsundbrua bij Steinsland.
forfjordalen_small.jpg forfjordalen2_small.jpg forfjordalen3_small.jpg forfjordalen4_small.jpg sigerfjord_small.jpg
Na de lunch rijden we verder. We rijden langs de Ofotfjord en door de provincie Nordland. In de buurt van Narvik stoppen we bij een monument: In de Tweede Wereldoorlog is veel gevochten in dit gebied. Je hebt hier ook mooi uitzicht op de Ofotfjord. Vlak voor de grens met Zweden maken we ook nog een stop in een heel mooi, een beetje ruig gebied met enkele meren. Het is een mooi gebied en vanaf nu wordt het landschap steeds mooier. Door Zweden rijden we door prachtig natuurgebied door een rivierdal.
tjellsundbrua_small.jpg ofotfjorden_small.jpg ofotfjorden2_small.jpg nordland_small.jpg telegrafvatnet_small.jpg
Ook Abisko ligt in een mooie omgeving: Abisko ligt in het Nationale Park Abisko, een 77 vierkante kilometer groot nationaal park in Zweeds Lapland met heel mooie natuur. Abisko is de droogste plaats van Zweden, dus dat geeft hoop voor ons verblijf. Om ongeveer 3 uur komen we aan bij de Abisko Mountain Lodge waar we twee nachten zullen verblijven. Met Herman, en later sluiten Rina en Wilma aan, maak ik een wandeling in het gebied achter de lodge. Op een uitzichtpunt kijken we 360 graden in het rond naar de beboste omgeving met de bergen en het grote Tornetrask meer, een van de grootste en diepste meren van Zweden. Na de mooie wandeling van ongeveer twee uur gaan we terug de lodge voor een biertje en het diner.
grensgebiednoorwegenzweden_small.jpg abiskonationaalpark_small.jpg tornetrask_small.jpg abiskonationaalpark2_small.jpg abiskonationaalpark3_small.jpg
We hebben besloten in de lodge te eten en het eten is er ook heel erg goed. Alles, ook het brood, wordt in de lodge zelf gemaakt. Na het diner zitten we in de grote huiskamer. Een deel van de groep wil weer eens naar het EK Voetbal kijken. Ik maak in plaats daarvan met Mieke nog een wandeling. Het licht is heel mooi laag zo rond half tien. We zien de overblijfselen van stenen schuilhutten die in de Tweede Wereldoorlog zijn gebruikt. Helaas zitten er 's avonds veel muggen, zodat we het na een uurtje voor gezien houden en ons met een Zweeds biertje bij de groep in huiskamer voegen.
abiskonationaalpark4_small.jpg abiskonationaalpark5_small.jpg

4 juli: Abisko Nationaal park

Om 9 uur lopen we met een lunchpakket op zak vanaf de lodge naar het Abisko Turiststation, een half uur wandelen. Bij het Turiststation vragen we informatie over welke wandelingen op dit moment mogelijk zijn boven bij het Aurora Sky Station. Aurora Sky Station is het bergstation van een kabelbaan uit Abisko naar de 1169 meter hoge berg Nuolja. Het Aurora Sky Station zou een van de beste plaatsen in Lapland zijn om in de winter het noorderlicht te zien. De wandeling die we in gedachten hadden blijkt nog erg nat te zijn, dus het wordt een andere wandeling. We nemen daarvoor de stoeltjeslift naar boven. Bij elke meter die we stijgen, wordt het uitzicht over de U-vormige vallei met het grote Tornetrask-meer beter en bovenop hebben we het meest fantastische uitzicht.
abisko_small.jpg abiskoostra_small.jpg auroraskystation_small.jpg abiskonationaalpark6_small.jpg abiskonationaalpark7_small.jpg
We drinken koffie bij het café bij het bergstation van de stoeltjeslift voordat we met ongeveer twee derde van de Djoser groep beginnen aan een wandeling vanaf het bergstation met een grote lus terug naar het Abisko voert. Het pad is zeker in het begin nog wat drassig van regen en smeltwater, maar het is goed te doen en soms lopen we ook over vlonders. We hebben nog de mogelijkheid in de sneeuw te staan, want nog niet alles is verdwenen.
abiskonationaalpark8_small.jpg abiskonationaalpark9_small.jpg abiskonationaalpark10_small.jpg abiskonationaalpark11_small.jpg abiskonationaalpark12_small.jpg
Van de boomloze top gaat de wandeling over in lage bomen en we lopen door een soort van brede kloof in een prachtige omgeving. Door laag bos lopen we terug naar Abisko, terwijl we onderweg stoppen om de lunch op te eten. De wandeling is echt bijzonder mooi: sneeuw, veel bloemen, groene bergen, het meer, witte toppen, blauwe lucht. Kortom, een hoogtepunt van de reis. Beneden bij Abisko breng ik nog een kort bezoek aan een verlaten Sami-dorp en om kwart over vier zijn we terug in de lodge.
abiskonationaalpark13_small.jpg abiskonationaalpark14_small.jpg abiskonationaalpark15_small.jpg abiskonationaalpark16_small.jpg samidorpabisko_small.jpg
Na weer een heel lekkere maaltijd in het restaurant bij de lodge, ga ik nog wat bijzonders doen. Samen met Danniele, Femke en Mieke ga ik een helikoptervlucht van 15 minuten maken boven Abisko Nationaal Park. Het is een geweldige ervaring! De helikopter pikt ons op vlakbij de lodge en dan krijgen we een spectaculaire vlucht boven Abisko Nationaal Park. We zien het meer, de bergen, het bos, een Sami-dorp. Het is opvallend hoeveel sneeuw er nog op de toppen ligt: veel meer dan je van beneden denkt. We maken de vlucht rond half tien en hebben dan heel mooi licht. Ook al gaat de zon niet onder, hij staat om die tijd wel lager en het licht is mooi warm.
tornetrask2_small.jpg helicoptervluchtabisko_small.jpg helicoptervluchtabisko2_small.jpg helicoptervluchtabisko3_small.jpg helicoptervluchtabisko4_small.jpg
helicoptervluchtabisko5_small.jpg helicoptervluchtabisko6_small.jpg helicoptervluchtabisko7_small.jpg