REISVERSLAG SCANDINAVIË BOVEN DE POOLCIRKEL 2016

Verslag van een rondreis door het noorden van Finland, Noorwegen en Zweden (Lapland), deel 3

1 juli: Tromso - Andenes

Vandaag verlaten we Tromso en rijden en varen naar Andenes. Het is alweer een heel mooie tocht. Dat geldt met name voor het tweede deel van de dag, want net als op elke reisdag deze reis, begint de dag weer somber en kil. Met de bus rijden we naar Brennsholmen, waar we wel erg ruim voor vertrek van de ferry Botnhamn - Brensholmen aankomen. We zijn een uur te vroeg omdat de ferry maar enkele keren per dag vertrekt en het ver omrijden is. Om half elf vertrekt de ferry en via een mooie tocht van drie kwartier over de Stonnesbotn fjord komen we in Botnhamn. Daar vandaan wordt de reis steeds spectaculairder. We rijden langs prachtige landschappen met mooie fjorden en bergen.
ferrybrensholmenbotnham_small.jpg ferrybrensholmenbotnham2_small.jpg ferrybrensholmenbotnham3_small.jpg ferrybrensholmenbotnham4_small.jpg ferrybrensholmenbotnham5_small.jpg
We maken onder andere een stop bij een uitzichtpunt over de Bergsbotn fjord en lunchen op een heel mooie locatie, namelijk bij een restaurant op Senja eiland (Hamn i Senja), een eilandje aan een fjord tussen hoge bergen. Het eilandje ligt een klein eindje rijden van het plaatsje Gryllefjord. Hier verlaten we de bus en gaan met onze bagage aan boord van de ferry Gryllefjord-Andenes. In een kleine twee uur brengt deze ferry ons van Gryllefjord naar het plaatsje Andenes. Het is inmiddels mooi weer, al waait het flink, en het is alweer een mooie overtocht. We passeren wat visvijvers, varen door groene fjorden en varen tenslotte over open zee totdat we de vuurtoren van Andenes in zicht krijgen.
bergsbotnutsiktsplattform_small.jpg bergsbotnutsiktsplattform2_small.jpg senjaeiland_small.jpg gryllefjord_small.jpg gryllefjord2_small.jpg
Na een heel mooie reis komen we rond vijf uur aan in Andenes. Andenes is een dorpje in het noorden van het eiland Andoya, een van de grootste eilanden van Noorwegen en onderdeel van de Vesteralen, een eilandengroep ten noorden van de Lofoten aan de Noorse Zee. In Andenes overnachten we in huisjes voor vier personen. Behalve met Loek, deel ik het huisje met Marcel en Leo. Vanavond moet België weer voetballen op het EK en dat wordt op groot scherm vertoond bij hotel Norlandia Andrikken, ook eigenaar van onze huisjes. Daar gaan we dus eerst drinken en eten en daarna voetbal kijken. Onze Belgische reisgenote Isabel heeft zelfs grote zakken chips gekocht om de sfeer te verhogen. Het mag niet helpen, want Portugal wint, maar we hebben een leuke avond.
ferrygryllefjordandenes_small.jpg ferrygryllefjordandenes2_small.jpg ferrygryllefjordandenes3_small.jpg ferrygryllefjordandenes4_small.jpg ferrygryllefjordandenes5_small.jpg

2 juli: Andenes

Andenes ligt dichtbij de plaats waar het continentale plat overgaat in de oceaan. Dit gaat gepaard met heel voedingsrijke wateren in de buurt waar walvissen op af komen. De belangrijkste reden om naar Andenes te komen is dan ook de mogelijkheid om op zoek te gaan naar walvissen. In Andenes bevindt zich een research centrum voor de walvissen en van waaruit tochten georganiseerd worden naar de walvissen. Met bijna de hele groep, alleen Mieke gaat fietsen, lopen we naar het Whale Centre. We krijgen hier eerst een rondleiding (met een Nederlandse bioloog) door het centrum. Aan de hand van tekeningen en grote modellen krijgen we uitgebreide informatie over de potvissen, hoe zij leven, wat zij eten en hun bescherming. Ik heb al verschillende keren walvissen gezien, maar niet eerder kreeg ik vooraf zo'n leerzame uitleg. Aan het einde van de rondleiding zien we een skelet van een potvis die hier is aangespoeld in 1996. Indrukwekkend: Wat is zo'n potvis toch enorm groot!
whalecenterandenes_small.jpg whalecenterandenes2_small.jpg whalecenterandenes3_small.jpg andenes_small.jpg walvissafariandenes_small.jpg
Om ongeveer kwart over elf vertrekt onze boot vanuit de haven van Andenes richting walvissen. We krijgen eerst een veiligheidsinstructie, maar al snel daarna zien we de eerste potvis. Het blazen van lucht is goed te zien. Op een gegeven moment maakt de potvis zich klaar om te duiken. De kapitein merkt dat en roept "Diving, diving". Iedereen staat klaar voor het magische moment dat de potvis zijn rug kromt en dan bijna loodrecht honderden meters naar beneden duikt. Op dat moment is zijn staart heel goed te zien en hoor je niets behalve het klikken van heel veel camera's in bursting mode. We hebben ontzettend veel geluk: De zee is nagenoeg vlak, het is mooi weer en maar liefst 7 keer zien we deze enorme dieren van redelijk dichtbij. Niet eerder zag ik ze zo goed. Het is een heel bijzondere ervaring!
walvissafariandenes2_small.jpg walvissafariandenes3_small.jpg walvissafariandenes4_small.jpg walvissafariandenes5_small.jpg walvissafariandenes6_small.jpg
walvissafariandenes7_small.jpg walvissafariandenes8_small.jpg walvissafariandenes9_small.jpg walvissafariandenes10_small.jpg andenes2_small.jpg
Terug in Andenes, zoek ik met Loek, Herman, Leo, Antoinette en Isabel een terrasje op waar we van de zon genieten en van een salade en een biertje. Daarna bekijken we Andenes nog wat beter. Het plaatsje is maar klein, dus dat duurt niet zo heel lang. Helaas is de vuurtoren gesloten, want daar zou je mooi uitzicht hebben. We gaan daarom terug naar het terras bij onze huisjes. Wat je echter ook heel goed in Andenes kunt doen, is een vogelsafari. Andenes is een goede plaats voor het spotten van papagaaienduikers, jan-van-genten en zeearenden. Even buiten Andenes ligt het eilandje Bleiksoya met onder andere meer dan 80000 papagaaienduikers. Met Leo boek ik een vogelsafari, niemand anders heeft zin. Om half zeven moeten we verzamelen bij Sea Safari Andenes en krijgen we eerst uitleg van een superenthousiaste bioloog over de vogels die we gaan zien. Daarna moeten we ons in waterdichte en warme pakken hijsen, want we gaan in zodiacs de open zee op. Dat varen alleen al is geweldig: Met zo'n RIB (zodiac) laag over het water racen is best spectaculair!
andenes3_small.jpg andenes4_small.jpg kerkandenes_small.jpg vogelsafariandenes_small.jpg vogelsafariandenes2_small.jpg
We varen eerst naar een kolonie Jan-van-Genten die hoog op een rots op het eilandje Foroy zitten te broeden. Ook aalscholvers zitten er tussen. We maken even een uitstapje omdat er een grote groep zeehonden is gezien. Even verderop zee is een groep zeehonden aan het vissen of spelen en op verschillende plaatsen zie je de kopjes boven het water uitkomen en naar ons lijken te kijken. Van de rots met Jan-van-Genten varen we naar Bleiksoya. Hier lijkt wel een enorme muggenkolonie te zitten: Duizenden vogels vliegen in zwermen rond het eiland. Het zijn de papagaaienduikers. Als ze op het water neer strijken is goed te zien wat een mooie vogels het zijn.
vogelsafariandenes3_small.jpg vogelsafariandenes4_small.jpg vogelsafariandenes5_small.jpg vogelsafariandenes6_small.jpg vogelsafariandenes7_small.jpg
De meeste van de papagaaienduikers bevinden zich in de lucht. De reden is dat er bij het eilandje meer dan twintig zeearenden zitten. Verschillende keren zien we ze vliegen of zitten op de rotsen. Behalve papagaaienduikers en zeearenden, zitten er ook aalscholvers en een speciaal soort zeemeeuw. De gids ziet ook Grote Jagers vliegen, maar die kan ik niet goed zien. We varen om het hele eilandje heen om alles goed te zien. Het is echt spectaculair hoeveel vogels en met name papagaaienduikers hier zitten en ik ben blij deze excursie gedaan te hebben.
vogelsafariandenes8_small.jpg vogelsafariandenes9_small.jpg vogelsafariandenes10_small.jpg vogelsafariandenes11_small.jpg vogelsafariandenes12_small.jpg
Na ruim een uur varen we terug naar de haven. We zijn net op tijd terug, want het begint te regenen. Als we het pak uit hebben, komen we net de anderen tegen die wat hebben gegeten. Met zijn zessen en Jeroen gaan we naar het Italiaanse restaurant Bella Italia V vlakbij ons huisje, waar Leo en ik pizza eten en de rest bier drinkt en voetbal kijkt.
vogelsafariandenes13_small.jpg vogelsafariandenes14_small.jpg vogelsafariandenes15_small.jpg vogelsafariandenes16_small.jpg vogelsafariandenes17_small.jpg