REISVERSLAG SCANDINAVIË BOVEN DE POOLCIRKEL 2016

Verslag van een rondreis door het noorden van Finland, Noorwegen en Zweden (Lapland), deel 2

27 juni: Honningsvag - Alta

Voor we vandaag verder reizen naar Alta, bezoeken we het stadje Honningsvag. Dit is de meest noordelijke "stad" van het vasteland Europa. Honningsvag wordt doorsneden door de 71ste breedtegraad en heeft ongeveer 2700 inwoners. Even buiten het dorpje maken we een stop bij een visdrogerij. Daarna lopen we even rond in de kleurige haven van Honningsvag. Meer dan 150 vissersboten hebben hun thuishaven in Honningsvag. Na het bezoek aan Honningsvag maken we een lange rit langs de kust richting het zuiden. Rond half twaalf stoppen we bij het restaurant in Oldersfjord waar we op de heenweg hebben geluncht. Om ongeveer 2 uur komen we aan in Alta.
honningsvag_small.jpg honningsvag2_small.jpg honningsvag3_small.jpg honningsvag4_small.jpg honningsvag5_small.jpg
Met Loek en Herman ga ik lunchen in Alta. Na de lunch biedt Jeroen de mogelijkheid naar een husky-fokker te gaan. Het grootste deel van de groep ziet daar wel wat in en dus bezoeken we Trasti & Trine. De fokker die al verschillende prijzen heeft gewonnen met wedstrijden met de hondenslee, vertelt hoe de wedstrijden met de hondenslee in zijn werk gaan en hoe de honden getraind worden. We mogen ook de kennel bezoeken en de puppies zien. Wat een mooie honden zijn dit. Terug in Alta kijken we wat rond, maar er is eigenlijk niets te zien in Alta. Het is echter prachtig weer en dus breng ik de tijd door met Loek, Leo en Herman op het terras van Barila Pub. Het bier kost hier 95 kronen per glas, ofwel 10 euro, maar daardoor laten we ons niet weerhouden. We eten 's avonds met de hele groep bij Du Verden Matbar. Het eten blijkt hier heel erg goed en het is er gezellig. Ik eet voor het eerst rendier en dat smaakt geweldig.
fjord_small.jpg altatrastiogtrine_small.jpg altatrastiogtrine2_small.jpg altatrastiogtrine3_small.jpg altatrastiogtrine4_small.jpg

28 juni: Alta

De belangrijkste reden dat we in Alta overnachten is het grootste oppervlak van noord Europa aan prehistorische rotstekeningen dat hier is te vinden. De rotstekeningen dateren van 6000 tot 2000 geleden en staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De tekeningen werd pas rond 1970 ontdekt. Ze werden ingekerfd in de rotsen aan de kust bij de Altafjord even buiten Alta zelf door de eerste bewoners van dit gebied. Hier staat nu het Alta-museum. Op het buitenterrein van dit museum zijn twee gebieden waar met houten vlonders paden zijn ingericht die langs de belangrijkste rotstekeningen voeren. Een aantal rotstekeningen zijn (opnieuw) rood ingekleurd om ze beter zichtbaar te maken. De tekeningen hebben als onderwerpen het jagen op rendieren en elanden, vogels vangen, vissen, boten, processies en meer dingen die de bewoners van destijds bezig hielden. Het is heel interessant en indrukwekkend om te zien. De tentoonstelling in het museum zelf is aardig maar niet bijzonder. Om 1 uur vertrekken we bij het museum op zoek naar een wandeling die een van de reisgenoten in haar reisgids heeft gevonden.
altamuseum_small.jpg altamuseum2_small.jpg altamuseum3_small.jpg altamuseum4_small.jpg altamuseum5_small.jpg
De wandeling begint bij het hostel Gargia Fjellstue waar we een riviertje oversteken en een pad ingaan dat leidt naar een waterval. Het pad wordt steeds minder duidelijk en er zitten veel muggen. Als we na drie kwartier wandelen bij een stroomversnelling uitkomen en helemaal geen pad meer zien, besluiten we dan ook maar om te keren. Terug bij het hostel proberen we wat te drinken. Jeroen had dit afgesproken met een dame van Gargia Fjellstue, maar haar vreselijk onaardige bazin ziet ons liever gaan en blijkt ook nog eens de buschauffeur te hebben weggestuurd zodat die ergens ver weg is. Uiteindelijk komen we wel weer terug bij ons hotel in Alta. Ik ga even naar de supermarkt voor de lunch van de volgende dag en met Leo, Herman en Loek drink ik nog wat bij de Barila Pub. Voor het diner besluiten we terug te gaan naar Du Verden, dat de vorige avond zo goed beviel. Ik heb een geweldig lekker drie gangen menu met vissoep en stokvis. Het kost wat, maar we zijn het er alle vier over eens dat we maar weinig zo lekker en bijzonder hebben gegeten als hier.
altagargia_small.jpg altagargia2_small.jpg altagargia3_small.jpg

29 juni: Alta - Tromso

Vandaag is weer een reisdag. We maken vandaag een mooie tocht over de E6 langs verschillende fjorden en bergen met witte toppen. Helaas is het wat bewolkt en somber en tijdens de koffiestop bij Gildetun zitten we zelfs in de wolken en bij de sneeuw, maar ook dan is het landschap de moeite waard. Twee keer steken we een fjord over met de ferry om zo de route flink in te korten. De eerste overtocht is van Olderdalen naar Lingseidet door de Lyngenfjord. De Lyngenfjord is een maar liefst 82 kilometer lange fjord met op de westkust de witte Lyngen-alpen. Tijdens de overtocht schijnt de zon door de wolken en belicht de sneeuw op de bergen wat een heel mooi gezicht is. De tweede overtocht is even later en gaat van Svensby naar Breivikeidet over de 75 kilometer lange Ullsfjord.
langfjord_small.jpg gildetun_small.jpg gildetun2_small.jpg rotsund_small.jpg ferryolderdalenlyngseldet_small.jpg
Rond half vier uur komen we aan bij ons hotel in Tromso. Met een deel van de groep ga ik even later naar Polaria museum, dat is gewijd aan de ongerepte natuur in het poolgebied. We zien er twee mooie panoramafilms. De eerste gaat over het noorderlicht en geeft uitleg en laat mooie beelden zien van dit bijzondere verschijnsel dat in de winter vanuit Tromso goed te zien is. De tweede panoramafilm geeft vooral veel natuurbeelden van Spitsbergen (Svalbard in het Noors) door de seizoenen heen en laat de dieren zien in het poolgebied. In het museum is verder een tentoonstelling, aquaria met de vissen en andere zeedieren in het gebied en er is een bassin met zeehonden.
ferryolderdalenlyngseldet2_small.jpg hundbergan_small.jpg tromso_small.jpg tromsopolaria_small.jpg tromso2_small.jpg
Buiten het Polaria museum staat het schip M/S Polstjerna waarmee van 1949 tot 1981 op zeehonden werd gejaagd en dat te bezichtigen is. Helaas zijn we net te laat, want het schip is maar tot 5 uur te bezoeken. Het is wel een beetje vreemd dit schip te zien naast een museum dat veel informatie brengt over de bescherming van de natuur. Met Loek, Herman, Leo, Antoinette en Isabel ga ik vervolgens het bier proberen in en uit de Mack brouwerij even verderop, die zich de meest noordelijke brouwerij ter wereld noemt. Na twee glazen, lopen we naar de haven en eten bij Kystens Mathus. Het is heel gezellig en pas na middernacht lopen we terug naar het hotel. Het is dan nog volop licht zoals te zien is op de foto rechtsboven.

30 juni: Tromso

Vandaag hebben we de hele dag om Tromso te verkennen. Tromso is een heel leuke levendige stad. Er wonen ongeveer 72000 mensen en daarmee is het de tweede grote stad van Lapland. Rond 9 uur vertrek ik bij het hotel met Loek, Herman, Leo, Antoinette, en Isabel, het gezellige groepje waar ik de rest van de reis met name mee zal optrekken. Via de Turist Info lopen we naar de botanische tuin (die zich, zoals alles hier, verkoopt als de meest noordelijke in zijn soort).De verwachting dat dit een mooie wandeling langs de waterkant zou zijn, blijkt niet helemaal uit te komen: de wandeling gaat het laatste deel voornamelijk langs een drukke weg. De botanische tuin van Tromso richt zich op de flora in het poolgebied en in berggebieden zoals de Himalaya. Het is een mooie tuin die op dit moment vol in bloei staat, zeker de moeite waard. Vanaf de botanische tuin lopen we naar het Planetarium er vlak bij, waar we, na even rond kijken, de bus nemen terug naar het centrum.
tromso3_small.jpg tromso4_small.jpg botanischetuintromso_small.jpg botanischetuintromso2_small.jpg botanischetuintromso3_small.jpg
botanischetuintromso4_small.jpg botanischetuintromso5_small.jpg botanischetuintromso6_small.jpg tromso5_small.jpg tromso6_small.jpg
Aan de haven lunchen we bij Kaia 21 en vervolgens bezoeken we het Polar Museet, het poolmuseum. Dit is een heel mooi museum met een tentoonstelling over het leven in de poolgebieden, de mensen, de flora en fauna en ook de jacht op walrussen en zeehonden, maar vooral ook over expedities naar Spitsbergen en de Noordpool. Vervolgens bekijken we de Domkirke, de kathedraal van Tromso en gebouwd in 1861, en de bibliotheek/stadhuis, een van de meest moderne gebouwen van Tromso. Om vier uur gaan we met de bus over bijzondere Tromsobrua brug naar de Fjellheisen kabelbaan aan de andere kant van Tromsoysundet.
tromso7_small.jpg polarmuseettromso_small.jpg domkirketromso_small.jpg domkirketromso2_small.jpg tromso8_small.jpg
De Fjellheisen kabelbaan brengt ons naar de top van de Storsteinen met een hoogte van 421 meter. Al tijdens het omhoog gaan, worden we beloond met echt een schitterend uitzicht over Tromso, de fjord waarin de stad ligt en de besneeuwde bergen rond de stad. Eenmaal bovenop is dat uitzicht nog veel mooier. We hebben ook erg veel geluk, want het is helemaal helder. Na een uurtje gaan we weer naar beneden en bezoeken dan de Ishavskatedralen, de IJszeekathedraal. Deze opvallende witte kerk is opgebouwd uit 11 grote driehoeken van wit beton, die verwijzen naar de 11 discipelen (na het verraad van Judas). In de kerk bevindt zich een van de grootste glas-in-lood ramen van Europa. Rond middernacht vinden in de kerk in de zomer concerten plaats waar tientallen bussen vanaf de enorme cruiseschepen in de haven op af komen, volgens reisgenoten die naar een concert zijn geweest. Terug in het centrum drinken we wat bij de Mack brouwerij en eten daarna bij Egon.
tromso9_small.jpg tromso10_small.jpg tromso11_small.jpg ishavskathedralentromso_small.jpg ishavskathedralentromso2_small.jpg