REISVERSLAG MYANMAR 2017

Verslag van een rondreis door Myanmar (Birma), deel 4: Inlemeer

11 november: Inlemeer

Om half acht vertrekken we naar de steiger waar we aan boord stappen van vijf boten op weg naar het Inlemeer. De tocht gaat eerst door een kanaal en daarna steken we het Inlemeer over. Onderweg passeren we enkele van de beenroeiende Intha-vissers waar het Inlemeer bekend om staat. Ze lijken het voornamelijk voor de foto te doen, maar dat mag de pret niet drukken. Na een klein uurtje varen komen we aan bij Phaung Daw Oo Paya. Het weer dat eerst erg somber leek begint dan ook op te klaren en het zal een mooie dag worden.
nyaungshwekanaal_small.jpg inlemeer_small.jpg inlemeerbeenroeier_small.jpg inlemeer2_small.jpg inlemeerphaungdawoopaya_small.jpg
Bij de Phaung Daw Oo Paya worden we losgelaten om deze tempel te bezichtigen. De Phaung Daw U pagode is het belangrijkste heiligdom bij het Inlemeer. Op de eerste verdieping bevat het heiligdom 5 meer dan 800 jaar oude Boeddha's die door (alleen mannen) beplakt worden met bladgoud. Daardoor lijken ze meer op hompjes goud dan op Boeddha's. Eens per jaar, tijdens het jaarlijkse Phaung Daw Oo festival in september, worden vier van de vijf Boeddha's in een prachtige boot over het Inlemeer gevaren. De Karaweik boot die hiervoor gebruikt wordt, is bij de tempel te zien.
inlemeerphaungdawoopaya2_small.jpg inlemeerphaungdawoopaya3_small.jpg inlemeerphaungdawoopaya4_small.jpg inlemeerphaungdawoopaya5_small.jpg inlemeerphaungdawoopaya6_small.jpg
We varen verder in onze lange en lage boten door de dorpjes in het Inlemeer met hun huizen op palen. Er is veel te zien en veel te fotograferen. De lokale bevolking gebruikt namelijk ook de boot om groente en fruit te kopen en te verkopen of om hun kinderen naar school te brengen. Bij een zijdeweverij maken we een stop, evenals bij een botenmakerij en een plaats waar sigaren gerold worden. Uiteraard is er altijd een winkel voor toeristen bij, maar toch krijg ik ook de indruk dat we een beeld krijgen van de dagelijkse werkzaamheden van de mensen die leven op en van het Inlemeer.
inlemeer3_small.jpg inlemeer4_small.jpg inlemeer5_small.jpg inlemeerzijdeweverij_small.jpg inlemeerzijdeweverij2_small.jpg
inlemeer6_small.jpg inlemeerbotenmaker_small.jpg inlemeer7_small.jpg inlemeersigaren_small.jpg inlemeerinthein_small.jpg
Het verste punt van onze tocht (en niet het hele jaar bereikbaar) is het dorp Inthein, waar we stoppen voor de lunch bij de Golden Kite. Daarna lopen we hier vandaan door een bamboebos richting de ruïnes van Nyaung Ohak en de stoepa's van Shwe Inn Thein. Hier staan maar liefst 1054 stoepa's uit de 17e en 18e eeuw, soms wat verweerd maar vaak nog vrij gaaf. Het is een mooie tempel en je hebt hier ook nog eens mooi uitzicht over de omgeving. Als we genoeg gezien hebben, lopen we terug richting het water en varen in zo'n drie kwartier van Inthein naar de bekende drijvende tuinen van het Inlemeer. Op soort matten van planten op bamboe die drijven in het water worden hier groenten verbouwd, die vanuit bootjes worden verzorgd en geoogst. Zo op het gezicht herken ik met name tomaten, maar er zitten vast ook andere groenten bij.
inlemeerinthein2_small.jpg inlemeernyaungohak_small.jpg inlemeershweinnthein_small.jpg inlemeershweinnthein2_small.jpg inlemeershweinnthein3_small.jpg
inlemeershweinnthein4_small.jpg inlemeershweinnthein5_small.jpg inlemeershweinnthein6_small.jpg inlemeer8_small.jpg inlemeerdrijvendetuinen_small.jpg
De laatste tempel die wij bezoeken op het Inlemeer is Nga Phe Kyaung, beter bekend als het klooster van de springende kat. Dit heeft te maken met het feit dat hier vroeger katten werden getraind om kunstjes te vertonen. Het Nga Phe Kyaung is het oudste houten klooster in het Inlemeer en werd gebouwd rond 1850. Er staat een grote hoeveelheid Boeddha's van allerlei herkomst. Vanaf Nga Phe Kyaung varen we met hoge snelheid terug naar Nyaungshwe, waar we rond half zes als het donker wordt aankomen. Rond zes uur ga ik met een groepje reisgenoten naar Chillax om te drinken, te eten en met andere toeristen mee te doen met de pubquiz. We doen als Djoser-groep mee met twee teams. Mijn team eindigt slechts ergens in het midden, want de vragen over bijvoorbeeld muziek zijn best pittig. Maar het is wel gezellig!
inlemeerdrijvendetuinen2_small.jpg inlemeerngaphekyaung_small.jpg inlemeerngaphekyaung2_small.jpg

12 november: Inlemeer

Om half tien stap ik met Cees, Petra, Tania en Frank op de mountain bike voor een tocht langs het Inlemeer. We hebben vlakbij het hotel een zaak gevonden met goede fietsen en een plattegrond meegekregen en zullen een deel van het meer omfietsen en halverwege het meer per boot oversteken. Het weer zit niet helemaal mee (bewolkt, beetje regen), maar we laten ons niet weerhouden. Bij het dorpje Khaung Daing bezoeken we vlakbij de hot springs een uitzichtpunt waar je over het Inlemeer kijkt. Even later krijg ik een lekke band, maar Cees en Frank waren zo handig geweest reparatiespullen mee te vragen en weten de band heel snel te maken. Na de overtocht per boot, zoeken we een restaurantje voor lunch en bijna allemaal bestellen we de noedelsoep. Het is lekker om een dag actief bezig te zijn en te fietsen en er is veel te zien onderweg, zoals buffels, monniken, een schooltje, oude waterpompen, leuke dorpjes en meer. Terug in Nyaungshwe bezoeken we de markt. We eten bij Pub Asiatico Inle.
inlemeerwaterbuffels_small.jpg inlemeerkhaungdaing_small.jpg inlemeerkhaungdaing2_small.jpg inlemeer9_small.jpg inlemeer10_small.jpg

13 november: Inlemeer - Yangon

Deze dag is vooral een heel lange dag waarover niet veel valt te vertellen. Om half tien stappen we in een redelijk luxe openbare bus van Nyaung Shwe naar Yangon. Onderweg passeren we Kalaw weer en rijden daarna uren over de snelweg van Mandalay naar Yangon, onderbroken door een pauze van een uur voor de lunch (noedelsoep) en de nodige toiletstops. Om half negen stappen we over op de bus die voor het tweede deel van de vakantie onze bus zal zijn en die ons naar ons hotel in Yangon brengt. Rond 10 uur zijn we in ons hotel en dan blijkt zelfs de KFC al dicht. Ach, een energiereep en een blikje cola volstaat voor een keer ook wel als diner.