REISVERSLAG MYANMAR 2017

Verslag van een rondreis door Myanmar (Birma), deel 3: Kalaw

8 november: Bagan - Mount Popa - Kalaw

Om half acht vertrekken we vanuit Bagan. Ons einddoel vandaag is Kalaw, maar onderweg stopen we nog een aantal keren. Onze eerste stop is bij een soort van boerderij. Hier zien we onder andere hoe toddy, een soort van palmbier, en sesamolie worden gemaakt. Daarna rijden we naar Mount Popa of Popa Taung Kalat. Hier komen we terecht op een markt met groente en fruit, maar hier is ook ingang naar de zaungdan, de overdekte trap die omhoog voert naar het klooster dat helemaal bovenop Mount Popa ligt, met steile kliffen aan alle kanten. De lokatie vind ik ook geologisch heel interessant. Mount Popa is een uitgedoofde stratovulkaan met bovenop of in de krater een soort plug of nek van gestold magma die tijdens een uitbarsting rond 443 BC gevormd is. De vulkaan eromheen is deels weggeërodeerd en de plug steekt nu meer dan 737 meter boven de top van de vulkaan uit tot een totale hoogte van 1518 meter en daarop ligt dus het klooster.
onderweg2_small.jpg mountpopa_small.jpg mountpopa2_small.jpg mountpopa3_small.jpg mountpopa4_small.jpg
We passeren een heiligdom voor de 37 nats en beklimmen dan de 777 treden naar boven naar het Taung Kalat klooster. Helaas wordt de trap onveilig gemaakt door makaken, dus het is uitkijken dat de apen niets stelen. Onderweg en zeker bovenop heb je heel mooi uitzicht over de bosrijke omgeving, al wordt dat een beetje moeilijk gemaakt door wolken. Maar toch: Wat is Myanmar toch nog mooi groen! In dit geval komt dat behalve door het klimaat vast ook de door vruchtbare lava uit de vulkaan. Behalve prachtig uitzicht over 360 graden, is er meer te zien boven bij Popa Taung Kalat, overigens ook weer een belangrijke bestemming voor boeddhistische pelgrims. Het klooster is wit met vijf gouden pagodes en er zijn diverse heiligdommen waar nats en Boeddha's door elkaar staan.
mountpopa5_small.jpg mountpopa6_small.jpg mountpopa7_small.jpg mountpopa8_small.jpg mountpopa9_small.jpg
Weer beneden hebben we nog wat tijd om de markt te bekijken en een stukje te lopen zodat we mooi uitzicht hebben op het klooster, dat nu de wolken wegtrekken prachtig in het zonlicht ligt. Daarna rijden we verder met de bus. De late lunch is in Meiktila en verloopt erg chaotisch doordat maaltijden door elkaar worden gehaald. Meiktila is verder niet zo interessant en na de lunch vervolgen we om kwart voor drie de reis de bergen in. Het laatste deel van de waarschijnlijk mooie rit door de bergen is het donker, want we zijn pas om 7 uur 's avonds in Kalaw. Een half uur later gaan we eten bij een restaurant dat onze lokale gids aanbeveelt voor echte Birmese curries. De curry is anders dan verwacht maar wel lekker en wordt geserveerd op speciale en typisch Birmese lacquerware borden met compartimenten. We sluiten af met enkele reisgenoten bij een bar aan de hoofdstraat.
mountpopa10_small.jpg mountpopa11_small.jpg mountpopa12_small.jpg

9 november: Kalaw

Voor vandaag staat een wandeling door de omgeving op het programma. Met een gids uit Kalaw trekken we langs enkele dorpen in de bergen en de gids zal ons meer uitleggen over alle gewassen die verbouwd worden en de manier van leven hier en dat is erg leuk om te horen allemaal. De eerste stop is bij een schooltje dat op het punt staat te beginnen. De kinderen spelen en beginnen de dag daarna door samen iets te zingen wat wij natuurlijk niet verstaan.
kalaw_small.jpg kalaw2_small.jpg kalawschooltje_small.jpg kalawschooltje2_small.jpg kalawschooltje3_small.jpg
Vanaf het schooltje lopen we door de rijstvelden verder en de gids vertelt ons wat wij zien. We zien onder andere diverse groenten, veel mandarijnenbomen en het oogsten van gemberwortels. De gids koopt een zak mandarijnen zodat we kunnen proeven. We zien een boer ploegen op traditionele manier met en ploeg getrokken door een os. Er zijn grote velden met thee. Myanmar heeft niet zo veel thee, maar het berggebied van Kalaw is het belangrijkste gebied waar thee wordt verbouwd. We zien vooral net als overal in Myanmar veel fotogenieke mensen en zeker kinderen. In een dorpje krijgen we thee te drinken en wat te eten. Het is kortom een leuke wandeling en het is jammer als het aan het einde begint te regenen.
kalawschooltje4_small.jpg kalawrijstvelden_small.jpg kalawrijstvelden2_small.jpg kalawgember_small.jpg kalawgember2_small.jpg
kalawmeisje_small.jpg kalawmeisje2_small.jpg kalawmandarijnen_small.jpg kalaw3_small.jpg kalawtheeoogst_small.jpg
Rond twee uur komen we aan bij een restaurantje en hier is een bijzondere Birmese lunch voor ons geregeld met allerlei schaaltjes met typische Birmese gerechten, zoals soep, avocado salade, waterkers met pinda's, kip en veel meer. Ik vind het heel leuk en lekker, ook omdat we nu dingen proberen die je misschien niet zo snel zelf van de kaart zou kiezen. Na de lunch is de wandeling over en brengt de bus ons naar het hotel. Vanaf het hotel loop ik met Cees via de markt door Kalaw met restanten van Brits kolonialisme en gaan richting de Shwe Oo Min Paya. Dit is een tempel in een natuurlijke grot van kalksteen, waarin honderden Boeddha beelden te vinden zijn. Terug in het centrum drinken we nog wat en we eten 's avonds heel erg lekker en gezellig bij restaurant 7 Sisters.
kalawtheevelden_small.jpg kalawbergdorpje_small.jpg kalaw4_small.jpg kalawmarkt_small.jpg kalawshweoominpaya_small.jpg
kalawshweoominpaya2_small.jpg kalawshweoominpaya3_small.jpg kalawshweoominpaya4_small.jpg

10 november: Kalaw - Pindaya - Inlemeer

Vandaag vertrekken we om half 8 om de bergen af te dalen richting het Inlemeer. Voordat we daar heen gaan, rijden we echter eerst naar Pindaya. Daar bezoeken we een werkplaats waar ze parasols maken van papier en we kijken hoe dat gaat. Vanaf de werkplaats hebben we al goed zicht op de Shwe U min tempel, waar we vervolgens heen gaan. De Shwe U min tempel in Pindaya is een stelsel van drie grote grotten waarin zich meer dan 8000 Boeddhabeelden bevinden in allerlei groottes en stijlen, de oudste daarvan komt uit 1773 en er komen nog steeds Boeddhabeelden bij. Een overdekte trap van 200 treden, maar ook een lift, voert naar de ingang van de grot. Vooral het eerste deel van de grot direct na de ingang is bijzonder en indrukwekkend: zoveel Boeddha's en zoveel goud.
pindaya_small.jpg pindayashweuminpagode_small.jpg pindayashweuminpagode2_small.jpg pindayashweuminpagode3_small.jpg pindayashweumingrot_small.jpg
De eerste grot van Shwe U min staat erg vol. Hier staan de meeste beelden. In de volgende grotten is meer ruimte. Deze grotten gaan diep de berg in. In de laatste grot vinden we ook het beeldje dat een reisleider van Djoser hier heeft laten neerzetten voor alle reisleiders en hun gasten. Het is allemaal heel bijzonder, alleen de belichting zou wel iets beter kunnen: felle witte lampen, die op de verkeerde plaatsen staan. Na ons bezoek aan de grotten, gaan we lunchen in een restaurant aan het Pone Ta Lote meer, een restaurant dat gewend is aan toeristen: dat blijkt altijd als het per persoon afrekenen van een hele groep efficiënt gaat.
pindayashweumingrot2_small.jpg pindayashweumingrot3_small.jpg pindayashweumingrot4_small.jpg pindayashweumingrot5_small.jpg pindayashweumingrot6_small.jpg
Even voor we bij Nyaung Shwe aan het Inlemeer aankomen, stoppen we bij het Shwe Yaunghwe Kyaung klooster, een teakhouten klooster waar jongens leren monnik te worden. We zien ze dan ook studeren in de tempel. Het jongensklooster is vooral bekend omdat de grote ovalen ramen een fotogeniek plaatje vormen als de novices ervoor gaan staan. Er ligt nog een tempel naast met vooral veel kleine beeldjes, waar ik weinig informatie over kon vinden. Rond 5 uur komen we aan bij Hotel 81 waar we verblijven. Met Cees, Petra en enkele anderen loop ik wat rond bij de markt in Nyaung Shwe en langs het kanaal dat naar het Inlemeer gaat, waarna we terecht komen in een soort koffie en cocktailbar met de veelzeggende naam Chillax Bistro. Hier drinken we wat en vanwege de goede sfeer besluiten we hier ook te eten en daarna nog verder te "chillaxen".
nyaungshweshweyaunghwekyaung_small.jpg nyaungshweshweyaunghwekyaung2_small.jpg nyaungshweshweyaunghwekyaung3_small.jpg nyaungshweshweyaunghwekyaung4_small.jpg nyaungshweshweyaunghwekyaung5_small.jpg