Reisverslag Zuid-Afrika, Namibië, Botswana & Victoria Falls - 7. Chobe Nationaal Park
REISVERSLAG ZUID-AFRIKA, NAMIBIË, BOTSWANA 2010

Verslag van een rondreis door de natuur van zuidwest Afrika, deel 7

Chobe Nationaal park (1)

Vrijdag 22 oktober: "De ochtendstond heeft goud in de mond" en dus vertrekken wij vandaag al om 5 uur 's ochtends. Dat is lekker vroeg en heeft ook een doel: we moeten om half vier bij de boot in Chobe Nationaal Park zijn. Over de reis naar Chobe valt niet veel te vertellen: we maken twee stops bij tankstations en het landschap is mooi maar niet bijzonder. Om ongeveer twee uur zijn we op de Thebe River camping bij Chobe National Park. We hebben dan even de tijd om de tenten op te zetten en moeten een beslissing nemen of we morgen wel of niet via Zimbabwe naar Livingstone reizen. Dat is een verandering van het reisschema, maar heeft als voordeel dat we problemen met de ferry omzeilen, korter rijden en, het meest belangrijk, de Victoria-watervallen van de mooiste kant zien. Doen dus! Dan rijden we naar de rivier, waar we een boot op ons wacht. De koelbox met dranken uit de bus gaat mee de boot op en we varen Chobe National Park binnen. Chobe is een 12000 vierkante kilometer groot park dat met name beroemd is om de grootste olifanten populatie ter wereld. Verder komen er ook bijna alle andere dieren voor uit Zuidelijk Afrika. Een boottocht tegen zonsondergang schijnt een goede manier te zijn om veel dieren te zien. Het is ook gelijk raak: we zijn net begonnen en zien gelijk buffels, nijlpaarden, krokodillen, elandantilopes, impala's, aardvarkens, olifanten, bavianen, arenden: zittend op de boot is het net alsof je naar een film kijkt waarin al deze diersoorten voorbijkomen, maar het is echt!
photo271_small.jpg photo272_small.jpg photo273_small.jpg photo274_small.jpg photo275_small.jpg
photo276_small.jpg photo277_small.jpg photo278_small.jpg photo279_small.jpg photo280_small.jpg
photo281_small.jpg photo282_small.jpg photo283_small.jpg photo284_small.jpg photo285_small.jpg
photo286_small.jpg photo287_small.jpg photo288_small.jpg photo289_small.jpg photo290_small.jpg
photo291_small.jpg photo292_small.jpg photo293_small.jpg

Chobe Nationaal park (2)

Zaterdag 23 oktober: Het grootste deel van de groep heeft geboekt voor een extra game drive door Chobe Park met een soort van jeep en een lokale gids. Om kwart voor zes worden we opgehaald en rijden direct naar de parkingang. Het eerste wat we zien (of eigenlijk ruiken) is een dode olifant. Er is alleen nog maar een maraboe (een groot uitgevallen ooievaar) bij. De gids krijgt dan een seintje dat er wilde honden zijn gezien een eindje terug. Willen we die zien vraagt hij. Natuurlijk willen we dat. Gelukkig zijn ze er nog als we aankomen, zo vaak worden deze dieren niet gezien. De wilde honden hebben net gegeten en zijn aan het spelen. Als we even later weer voorbij de dode olifant rijden, zien we dat inmiddels een krokodil zijn kaken in de olifant heeft gezet. Bij een andere dode olifant die al langer ligt, is het een drukte van belang. Spectaculair: meer dan honderd aasvogels zitten hier. Het gaat dan met name om twee soorten gieren.
photo294_small.jpg photo295_small.jpg photo296_small.jpg photo297_small.jpg photo298_small.jpg
photo299_small.jpg photo300_small.jpg photo301_small.jpg photo302_small.jpg photo303_small.jpg
De aasvogels bij de dode olifant zijn lang niet de enige dieren die we zien. Net als de vorige dag bij de boottocht lijkt het wel alsof na elke hoek weer een ander dier is neergezet. Tegelijk merken we wel de voordelen van een game drive met een speciaal voertuig en een lokale gids in plaats van met onze eigen truck. Je kunt op meer plaatsen komen en de gids krijgt bericht als iets speciaals wordt gezien. Zo hoort hij bijna aan het einde van onze game drive dat er leeuwen zijn gezien en vraagt of we daar toch nog heen willen. Het lijkt een retorische vraag. Rijden! Er blijken drie leeuwen te liggen die net een varken hebben gedood en dat nu opeten. Dat hadden we niet willen missen. Op de terugweg zien we onder andere nog wat olifanten en sabelantilopen, maar nu moeten we wel terug naar de camping. Op de camping krijgen we ontbijt en hebben we nog wat tijd voor we vertrekken we richting de grens met Zimbabwe en op weg gaan naar de Victoria-watervallen.
photo304_small.jpg photo305_small.jpg photo306_small.jpg photo307_small.jpg photo308_small.jpg