Reisverslag Zuid-Afrika, Namibië, Botswana & Victoria Falls - 8. Victoria watervallen
REISVERSLAG ZUID-AFRIKA, NAMIBIË, BOTSWANA 2010

Verslag van een rondreis door de natuur van zuidwest Afrika, deel 8

Victoria watervallen Zimbabwe

Na de game drive en het ontbijt in Chobe rijden we in een half uurtje naar de grens van Botswana met Zimbabwe. We krijgen weer wat stempels en een visum en zijn nu in Zimbabwe. We rijden door naar het plaatsje Victoria Falls om wat dollars te pinnen. Rond lunchtijd zijn we bij de Victoria Falls zelf, maar voor we daar naar toe gaan hebben we een lunch bij de grootste baobab-boom van het land met de bijnaam "The Big Tree". Na de lunch is het tijd voor de beroemde watervallen, die de mooiste watervallen van de wereld zouden zijn. Over een breedte van maar liefst 1708 meter stort de Zambezi-rivier zich in een 108 meter diepe kloof. Van die 1708 meter ligt meer dan driekwart in Zimbabwe en de rest in Zambia. De hoeveelheid water die naar beneden stort, varieert heel erg met het seizoen. In november is dit het laagste met zo'n 320 m3/seconde, in april het hoogste met wel 9200 m3/seconde. Wij zijn er eind oktober, dus de waterval is relatief klein. Echter, nu zijn ze wel te zien en als de waterval op zijn grootste is, schijn je alleen maar mist te zien en geen foto's te kunnen maken. Aan de kant van Zambia zou het nu niet de moeite waard zijn om de watervallen te bekijken. Het was dus een goede beslissing om via Zimbabwe te rijden.
photo313_small.jpg photo315_small.jpg photo314_small.jpg photo316_small.jpg photo317_small.jpg
In ongeveer twee uur lopen we langs bijna de hele breedte van de waterval. We beginnen aan de westkant bij de Devil's Cataract (foto 4, een soort van zijtak) en lopen dan langs de Main Falls (het grootste deel, foto 5-7), de Horseshoe Falls naar de Rainbow Falls (met prachtige kleuren in de damp, foto 8,9) tot de Armchair Falls. Daar achter ligt nog de Eastern Cataract (foto 10), maar dat ligt in Zambia en kunnen we eventueel een dag later doen. Ook al is de waterstand misschien laag, de watervallen zijn nog steeds prachtig. Op sommige plekken kun je ook nu nog flink nat worden. Niet voor niets ligt er een stuk tropisch regenwoud rondom de watervallen: er komt hier vier keer zoveel water(damp) uit de lucht als gemiddeld in Zimbabwe. Na onze wandeling bij de watervallen, rijden we verder en steken de Zambezi-brug over om in Zambia te komen. We slapen op de Zambezi Waterfront camping in vaste tenten met een bed erin, iets ruimer dan we gewend zijn dus.
photo318_small.jpg photo319_small.jpg photo320_small.jpg photo321_small.jpg photo322_small.jpg

Zambia

Zondag 24 oktober: Deze laatste volledige dag was een vrije dag. Via de camping is het mogelijk activiteiten te boeken als bungee-jumping, helicoptervluchten, koken in een dorpje en raften. Maar liefst zeven reisgenoten gaan bungee-jumpen. Ik vind raften op de Zambezi rivier al avontuurlijk genoeg en heb daar dus voor gekozen. Ik heb wel de middagexcursie genomen, want de ochtend is veel heftiger met alleen een zware categorie stroomversnellingen. Een truck brengt ons weg en via een veel te steile afdaling komen we bij de boten. Samen met Anke, Karel, Karin, Jaak, Arjen en Truus deel ik een boot onder leiding van Tim. In het begin vind ik het raften wel eng, maar later gaat dat beter en wordt het leuk. Als ik in de tweede stroomversnelling (Rapid 12B) overboord sla, blijk ik twee dames te hebben meegenomen. Dat was niet de bedoeling! Bij Rapid 16B slaat onze boot om en liggen wij er allemaal onder, maar dat is gelijk de laatste keer, want we worden steeds beter (of het water rustiger). Voor een indruk van dit raften, kun je de foto's bekijken van de foto-cd die ik op Picasa heb gezet. Na afloop van het raften wilde ik nog naar de plaats Livingstone, maar reisgenoten vertelden dat dit echt niet de moeite van een taxirit waard was en dus ben ik op de camping gebleven om deze laatste avond gezellig nog wat te drinken en te eten met reisgenoten.
photo323_small.jpg photo324_small.jpg photo325_small.jpg photo326_small.jpg photo327_small.jpg

Einde

Maandag 25 oktober: Om 1 uur gaat ons vliegtuig van Livingstone naar Johannesburg, dus kunnen we deze ochtend alleen maar uitslapen, inpakken en een beetje relaxen. Om 10 uur vertrekken we naar de luchthaven, waar bijna alles nog met de hand lijkt te gebeuren. Via Johannesburg en Frankfurt komen we dan de volgende ochtend aan op Schiphol. We gaan in een dag over van 42°C in ongeveer 8°C, dat is wel een verschil! Ik hou toch meer van die hoge temperaturen en droogte. En wat ook heel jammer was daar op Schiphol: deze bijzondere en mooie reis door het zuidwesten van dat prachtige continent Afrika met een geweldig leuke groep was ten einde.

Bekijk de route op de kaart