Reisverslag Zuid-Afrika, Namibië, Botswana & Victoria Falls - 1. Zuid-Afrika
REISVERSLAG ZUID-AFRIKA, NAMIBIË, BOTSWANA 2010

Verslag van een rondreis door de natuur van zuidwest Afrika, deel 1

Aankomst in Zuid-Afrika

Zondag 3 oktober & maandag 4 oktober: Rond zes uur in de middag kom ik op 3 oktober 2010 op Schiphol aan voor een reis waar ik hoge verwachtingen van heb: een kampeerreis van Kaapstad naar de Victoria watervallen via de twee mooiste landen van Afrika: Namibië en Botswana. We vliegen via Frankfurt, maar soms kun je bij de gate op Schiphol al zien wie de reisgenoten worden. Dat blijkt nu lastig: er vertrekken met deze vlucht nog twee andere groepen van Djoser, een groep van Fox en een groep van Sawadee. Ik ontmoet ook iemand van mijn reis naar Madagaskar in 2009: hij maakt met Sawadee de reis naar Namibië en vliegt net als ik via Johannesburg. In Frankfurt is het flink doorlopen en ontmoet ik mijn eerste reisgenoten. We blijken te vliegen met het nieuwste vliegtuig van Lufthansa, de enorme Airbus 380-800. Een mooi modern vliegtuig dat minder geluid maakt, maar qua beenruimte nog steeds even krap is. Op Johannesburg hebben ze de volgende ochtend nog wat moeite met dit vliegtuig, dat drie ingangen heeft en heel veel passagiers en bagage. Het is daardoor enorm haasten om de vlucht naar Kaapstad te halen, maar iedereen slaagt daar in. Na aankomst in Kaapstad ontmoeten we onze reisbegeleider Misheck. Dan is het snel pinnen en rond half drie maken we kennis met de groene safaritruck die ons naar Zambia zal brengen in drie weken.

We gaan eerst naar ons hotel in Kaapstad. Omdat we na een korte introductie de rest van de dag voor ons zelf hebben, ga ik met een gedeelte van de groep in twee taxi's snel door naar de Tafelberg. De Tafelberg is de kenmerkende berg die 1087 meter hoog oprijst achter Kaapstad. Tijdens mijn vorige verblijf in Kaapstad in 2004 was de berg gesloten vanwege rukwinden, maar nu is de toegang gelukkig open. De kabelbaan brengt ons naar boven. Boven hebben we uitzicht over Kaapstad en omgeving (foto 4,5) en maken we een wandeling van circa anderhalf uur over de berg. Het is duidelijk dat het hier voorjaar is: de berg is groen met veel bloemen. Het zicht is niet heel goed, maar de moeite waard. Rond een uur of zes gaan we naar beneden en nemen een taxi naar het Victoria & Albert Waterfront, het grote winkelcentrum bij de haven van Kaapstad. We eten heel lekker bij Den Anker, een Vlaams restaurant waar ik mijn eerste wild zie van deze reis: de springbok op mijn bord. Het is direct al gezellig en ik krijg het idee dat de reis met deze groep wel leuk zal gaan worden.
photo_small.jpg photo2_small.jpg photo3_small.jpg photo4_small.jpg photo5_small.jpg

Simon's Town / Boulders Beach

Dinsdag 5 oktober: Voor één keer mogen we uitslapen. We vertrekken pas om half tien richting het Kaaps Schiereiland. Het Kaaps Schiereiland is een bergrug die loopt van de Tafelberg in Kaapstad en eindigt in de oceaan bij Cape Point. Eerst wordt gestopt in Fish Hoek, waar we boodschappen gaan doen voor de truck. Het volgende doel is Boulders Beach bij Simon's Town. Hier bevindt zich één van de slechts twee pinguïnkolonies op het hele vasteland van Afrika. De enige pinguïnsoort die leeft in Afrika is de Afrikaanse pinguïn of Jackass pinguïn, waarvan er zo'n 3000 zitten bij Boulders Beach. We maken een ruime stop om door het reservaat te wandelen en het grappige gedrag van de pinguïns te bekijken. Omdat we daar lager over doen dan Misheck had verwacht, gaat dat ten koste van de lunch: We krijgen maar liefst een half uur om wat te eten in Simon's Town. Toch smaakt de bobotie goed. Tijdens het eten komt een Afrikaans koortje voor ons zingen.
photo6_small.jpg photo7_small.jpg photo8_small.jpg photo9_small.jpg photo10_small.jpg
photo11_small.jpg photo12_small.jpg photo13_small.jpg photo14_small.jpg photo15_small.jpg

Cape Point

Van Simon's Town rijden we verder richting de punt van het Kaaps Schiereiland. De weg gaat langs de kust en opeens zien we een walvis duiken. Eerst twijfelen we nog of het geen boei was, maar met de verrekijkers blijkt het toch echt een walvis te zijn. Dat verhoogt de stemming natuurlijk nog meer. Rond drie uur komen we aan in Cape Peninsula National park en worden afgezet bij Cape Point. Hier lopen we omhoog en genieten van de mooie natuur bij Cape Point: er staan veel bloemen te bloeien en alles is op zijn groenst. We hebben echt geluk met het prachtige weer en de felblauwe lucht, want vergeleken met mijn bezoek in 2004 is het nu veel en veel mooier. We hebben nog meer geluk: Als we bij de vuurtoren op de punt van het schiereiland staan, waar de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan mengen, zien we drie walvissen duiken en spuiten. Er is een verrekijker nodig om ze goed te zien, maar ze zijn er toch echt (foto 5).
photo16_small.jpg photo17_small.jpg photo18_small.jpg photo19_small.jpg photo20_small.jpg
We blijven zeker een half uur kijken naar de walvissen en lopen dan in ongeveer een uur via een prachtig pad over de rotsen naar Kaap de Goede Hoop. Dit is de plaats waar in 1652 de eerste nederzetting van de VOC in Zuid-Afrika werd gevestigd door Jan van Riebeeck. Nu wonen hier onder andere struisvogels en elandantilopes, die we gelukkig ook te zien krijgen (foto 11,12). Aan het einde van de middag rijden we terug naar Simon's Town, waar we na een demonstratie door Misheck voor het eerst de tenten opzetten (foto 13). Na een minicursus "maaltijden bereiden, afwassen en kamperen met een safaritruck" door Misheck vertrekken we met de truck voor om met de hele groep te gaan eten in Simon's Town bij Café Pescados. Ik ga voor de "catch of the day", wat een soort kabeljauw blijkt te zijn. Lekker!
photo21_small.jpg photo22_small.jpg photo23_small.jpg photo24_small.jpg photo25_small.jpg
photo26_small.jpg photo27_small.jpg photo28_small.jpg

Van Kaapstad naar de Oranjerivier

woensdag 6 oktober: Deze woensdagochtend hebben we voor het eerst ontbijt dat wordt klaargemaakt door Misheck vanuit de truck. We krijgen eerst instructies over handen wassen voor elke maaltijd: eerst met zeep, dan met een antiseptisch middel en dan met water. Zelf is Misheck de hele reis ook heel hygiënisch en daardoor heeft de hele reis niemand last gehad van zijn darmen, wat best bijzonder is bij een reis door warm Afrika. Terwijl we zitten te eten zien we ineens een walvis spuiten! Hoe uniek is dat, dat je zit te eten en ineens een walvis ziet! We hebben deze woensdag een lange reisdag van Simon's Town naar het noorden, naar Namaqualand. Zeker het eerste deel hebben we echter mooi uitzicht. Helaas blijkt de motor van de safari truck niet opperbest en raakt deze in de bergen oververhit. Het is buiten dan ook rond de 40°C volgens chauffeur Christof. De truck kan dus niet hard rijden en daardoor komen we pas na zonsondergang bij de Ratelgatfarm in Namaqualand. De safaritruck hebben we dan al omgedoopt van "green elephant" in "green donkey".
photo29_small.jpg photo30_small.jpg photo31_small.jpg photo32_small.jpg photo33_small.jpg
donderdag 7 oktober: Onze overnachtingsplaats ligt ver van de bewoonde wereld midden in een soort van halfwoestijn met alleen lage begroeiing. De volgende ochtend om half zeven maken we een wandeling van anderhalf uur door dit gebied onder leiding van bushman Berlin die ons oude rotstekeningen laat zien en mooie cactusachtigen (succulenten). Daarna vertrekken we voor weer een lange reisdag naar de grens met Namibië aan de Oranjerivier. Voor de lunch en boodschappen stoppen we in de stad Springbok. Rond vijf uur komen we aan bij onze camping aan de Oranjerivier. De Oranjerivier is met 1860 km de langste rivier van Zuid-Afrika en loopt helemaal van de Drakensbergen in het oosten dwars door Zuid-Afrika tot hier in het westen, waar hij de grens vormt met Namibië. Enkele reisgenoten gaan na aankomst nog zwemmen in de Oranjerivier, ik zelf blijf kijken hoe de ondergaande zon de bergen van Namibië aan de overkant in een mooi licht zet. Zelfs tijdens het douchen heb je hier trouwens uitzicht op de Oranjerivier! 's Avonds verzorgt Misheck een heerlijke maaltijd, spaghetti dit keer. Het is echt bijzonder wat hij met twee pitten en een gasbrander de hele reis voor lekkers weet te maken, elke dag weer iets anders.
photo34_small.jpg photo35_small.jpg photo36_small.jpg photo37_small.jpg photo38_small.jpg