REISVERSLAG NIEUW-ZEELAND 2008

Verslag van een rondreis door Nieuw-Zeeland, deel 8

Op weg naar Queenstown

De volgende dag vertrekken we weer vanuit Fox Glacier. We hebben vandaag een flinke reis voor de boeg over State Highway 6, maar we maken ook redelijk vaak een foto- of toiletstop. Voor het ontbijt stoppen we bij The Salmon farm Café, een zalmkwekerij dus. Deze ligt in inheems bos aan de Paringa River Valley en hier neem ik natuurlijk een lekker broodje verse gerookte zalm voor het ontbijt. Daarna vertrekken we weer en (het begint bijna afgezaagd te klinken) de reis gaat door de mooie landschappen van het Zuidereiland (1e en 2e foto). We stoppen onder andere bij de Thunder Creek Falls (3e foto). Dit is een 28 meter hoge waterval in de Haast rivier die uit een spleet in de rotswand stroomt. Dit ligt in al weer een nationaal park dat op de Werelderfgoedlijst staat, het Mount Aspiring National Park, 3500 vierkante kilometer groot. Vanaf de snelweg zijn achter het blauwe water van Lake Wanaka (4e en 5e foto) de bergen en gletsjers te  zien van dit prachtige park, dat bestaat uit afgelegen wildernis van bergen, gletsjers, rivieren en alpiene meren.
uitdebus_small.jpg nieuwzeelandsealpen_small.jpg thundercreekfalls_small.jpg landschapmetlakewanaka_small.jpg southernalps_small.jpg
Het enorm langgerekte en prachtig blauwe Lake Wanaka (1e foto onder) wordt gescheiden van het net zo mooie Lake Hawea (2e en 3e foto onder) door een landengte die "the neck" genoemd wordt en op zijn smalste punt nog geen kilometer breed is. Lake Hawea zou één van de mooiste zuidelijke meren zijn. Het meer is op sommige plaatsen tot bijna 400 meter diep en is een belangrijke bestemming voor watersporters. Voor de lunch stoppen we in het plaatsje Wanaka dat dan weer aan Lake Wanaka ligt. Wanaka is een heel populaire vakantiebestemming  omat je hier onder andere prachtig kan wandelen. Na een snelle lunch met pompoensoep maak ik een wandeling langs de oever van dit meer met zijn prachtige omgeving en maak natuurlijk wat foto's (foto 4 en 5 onder). Lake Wanaka is maar liefst 42 kilometer lang en het vierde grote meer van Nieuw-Zeeland. De naam van het meer en het plaatsje verwijst naar een maori-chief die hier leefde.
mountaspiringnationalpark_small.jpg lakehawea_small.jpg Els Hontele en Desiree op de rug gezien lakewanaka_small.jpg wanaka_small.jpg
Na de lunch verlaten we Wanaka en Lake Wanaka (1e foto onder) en rijden richting Queenstown. We stoppen nog bij Jones' Fruit Stall (2e foto onder) voor wat vitamines, vruchtenijs en om de mooie rozentuin (3e foto onder) te zien. Waar we natuurlijk ook stoppen is bij de beroemde Kawarau Bridge waar het bungeejumpen werd uitgevonden. Van onze groep hoeft niemand zo nodig te springen, maar er zijn voldoende anderen die van de 43 meter hoge brug springen en dan zelfs kopje onder gaan in het water van de Kawarau rivier (4e foto onder). Wat mij echter meer aanspreekt is de bijna schilderachtige achtergrond van dit alles. De groenblauwe Kawarau rivier slingert zich door een prachtige rotscanyon in een schitterend landschap (5e foto onder). Tja, dat zie je vast niet als je springt. Aan het einde van de middag komen we aan in Queenstown, dat ligt aan de kust van Lake Wakatipu en het centrum van Nieuw-Zeeland is voor allerlei avontuurlijke buitensporten. We zitten in het Queenstown Lakeview Holiday Park en dat is ongeveer tien minuten lopen naar het centrum van Queenstown waar ik met een groepje van 8 man/vrouw bij Sombrero's echt bijzonder lekker Mexicaans eet die avond.
voorjaarinwanaka_small.jpg jonesfruitstall_small.jpg rozentuin_small.jpg bungeejump_small.jpg kawaraurivier_small.jpg

Queenstown

Op deze 29e novemberdag heeft bijna iedereen zijn eigen programma. Mijn dag begint 's ochtends om 9 uur met de Lord of the Rings-safari. Met Astrid, Robert, Jolanthe, Annie en Laurens maak ik een offroad safari door de omgeving van Queenstown en dan met name naar een aantal locaties die zijn gebruikt voor het filmen van de "The Lord of the Rings" films. Zoals bekend bevat de filmserie (naast goede filmmuziek) prachtige landschappen die werden opgenomen in Nieuw-Zeeland en met name rond Queenstown. Hier werden bijvoorbeeld de bergketens van The Remarkables gebruikt. Eerste doel van de safari is dan ook naar een uitzichtpunt bij een skiresort waar je een mooi uitzicht over The Remarkables en over Queenstown (1e foto onder) hebt. Daarna brengt chauffeur Adam ons naar de canyon van de Kawarau rivier (2e foto). Hier stonden aan het eind van de eerste film twee levensgrote Pillars of the Kings waar de Fellowship tussendoor voer en waar later Isuldur sterft. We maken ook een stop in Arrowtown (3e foto onder). Dit is één van de best bewaard gebleven goudmijnstadjes in het gebied. In Nieuw-Zeeland is in de loop der tijden redelijk wat goud gevonden en om te bewijzen dat er nog steeds goudschilfers in het water zitten, gaan we wat water zeven in de Shotover rivier en vinden na veel wassen inderdaad enkele kleine schilfers goud. Onderweg gaan we echt "off-road", we gaan dwars door de wildernis en door rivieren (4e foto onder). Op deze plaats is ook een scene uit Lord of the Rings opgenomen: Op de plaats van foto 5 laat Arwen met de zieke Frodo de Zwarte Rijders achter zich door in de rivier een stortvloed op te roepen.
queenstown_small.jpg lordoftherings2_small.jpg arrowtown_small.jpg offroadsafari_small.jpg lokatielordoftherings_small.jpg
Wat niet direct met de film te maken heeft, maar wel heel mooi is, was Skippers Road door Skippers Canyon (1e foto onder). Dit was de oude weg naar Queenstown, steil op een helling. Diep in het dal loopt de Shotover-rivier die een prachtige canyon heeft gevormd. Rond één uur zij we weer terug bij ons hotel. Ik besluit daarna direct naar het Kiwi and Birdlife Park te gaan dat op vijf minuten lopen van het hotel ligt. Hier zijn kiwi's te zien in verblijven waar dag en nacht worden omgedraaid, kiwi's zijn tenslotte nachtdieren. Ik was er tijdens voedertijd, zodat ze van dichtbij te zien waren. Het zijn heel aparte dieren om te zien met hun lange snavel en zonder vleugels. In het park zitten ook diverse andere vogels die in Nieuw-Zeeland voorkomen zoals parkieten en grote bergpapegaaien, de kea's (3e foto onder)
skipperscanyon_small.jpg kiwiandbirdlifepark_small.jpg kea_small.jpg
Halverwege de middag vertrek ik met het leukste gedeelte van de groep (foto linksonder) richting de Shotover-rivier even buiten Queenstown. We gaan met de Shotover-jet door de canyon varen die deze rivier heeft uitgesleten. De jetboten zijn zo gebouwd dat ze bijna geen diepgang hebben en dankzij 2 motoren van 520 pk kunnen ze met een enorme vaart door de canyon gaan. Dit was echt een machtige belevenis. Helemaal leuk werd het als de driver met zijn handen in lucht een draai maakte: dat betekende een twist van 360° in het rond (foto rechtsonder). Het was goed dat we regenjassen aan hadden, maar het was in ieder geval ontzettend leuk en ik kan het zeker aanraden. Helaas was het half uur veel te snel voorbij, waarna we weer terug keerden naar Queenstown, waar ik nog wat souvenirs ga zoeken in het centrum van Queenstown.'s Avonds eten we verschrikkelijk lekker bij een Thais restaurant met een groot deel van de Djoser-groep.
deheldenvandjoser_small.jpg shotoverervaring_small.jpg twister_small.jpg
De volgende dag is het ontbijt weer onderweg, want ook dit hotel heeft geen ontbijt. We doen dat in de Kingston Tavern bij het Kingston Railway Station. Hier vertrekt de Kingston Flyer, een opgeknapte antieke stoomtrein (foto's onder), gebouwd rond 1925 in Nieuw-Zeeland. De wagons dateren zelfs uit 1898. De Kingston Flyer rijdt in ongeveer een half uur en 14 kilometer naar Fairlight en een aantal van ons maakten die rit dan ook aan boord van de trein. De bus reed met de anderen naar Fairlight om hen op te halen. In Fairlight maakten wij bij de locomotief de onvermijdelijke groepsfoto (rechts onder).
kingstonrailwaystation_small.jpg koeienenschapen_small.jpg kingstonflyer_small.jpg groepsfoto_small.jpg