REISVERSLAG NIEUW-ZEELAND 2008

Verslag van een rondreis door Nieuw-Zeeland, deel 3

Rotorua en omgeving

Om half acht vertrekt de bus uit Paihia. Eerste stop wordt een speciaal toiletblok in Kawakawa (1e foto onder), dat uitgebreid wordt gefotografeerd. Dat klinkt heel raar, maar het gaat hier niet om een normaal toilet. Friedensreich Hundertwasser was een Oostenrijkse architect en schilder, die lange tijd in Nieuw-Zeeland verbleef. De kunstenaar ontwierp in Kawakawa een toiletblok met een dak van gras met de hem typerende felle kleuren en omkaderde niet rechte vlakken. We maken een koffiestop bij een Duits café in Kawakawa (2e foto onder). Onderweg naar Rotorua passeren we Matamata. Dit stadje heet tegenwoordig Hobbitton, omdat vlakbij dit plaatsje de filmset is waar de opnamen voor Hobbitton in de film Lord of The Rings. De bewoners van Matamata lijken dit commercieel goed uit te buiten. Charlie vertelt onderweg van alles over het landschap. Het bijzondere heuvellandschap tussen Matamata en Rotorua is namelijk gevormd door een enorme vulkaanuitbarsting. Overal lijken enorme molshopen te liggen, dit zijn echter stukken land die door de uitbarsting uit de krater bij Rotorua zijn weggeslingerd, tientallen kilometers ver. Rond half vijf komen we aan in Rotorua, waar Charlie met de bus een rondleiding geeft. Het hele dorp stinkt naar rotte eieren en op diverse plaatsen komt stoom omhoog. Het mag duidelijk zijn dat we ons in geothermisch actief gebied bevinden. We stoppen even bij Rachel Spring, een warmwaterbron van 212°C, het Rotorua Museum of Art and History (4e foto onder) en het informatiecentrum. Daarna gaan we naar het Alpin Motel waar we zullen overnachten.
hundertwassertoilet_small.jpg koffiestopbijkawakawu_small.jpg bloesembijkawakawu_small.jpg rotorua_small.jpg
Aan het begin van de avond worden we opgehaald voor een bezoek aan Tamaki Maori Village en de Tamaki Heritage Experience, kort gezegd een maorishow. Het is bedoeling dat de mensen in onze bus, net als die in andere bussen, een leider kiezen die aan de maori's zal duidelijk maken dat we in vrede komen. In onze bus wordt kamergenoot Hans als Chief gekozen. Verder leren we enkele woorden in de maori-taal, zoals "kia-ora" dat welkom betekent. Bij aankomst moeten we in een halve kring wachten op de maori-krijgers voor een welkomstceremonie, waarbij de maori's indrukwekkende dansen en toch wel intimiderende gebaren maken naar met name de Chiefs (1e en 2e foto onder). Er is de gelegenheid in een dorpje rond te kijken waar de maori's diverse handvaardigheden demonstreren (foto 3-5 onder). Na een tijdje gaan we naar een maori gemeenschapshuis waar in een show de geschiedenis van de maori's in Nieuw-Zeeland (Aotearoa) wordt uitgebeeld en de maori's dansen en zingen (foto 6-8 onder). Tenslotte is het tijd voor de hangi. Dat is de traditionele vorm van koken door de maori's, waarbij het voedsel wordt gekookt tussen hete stenen onder de grond (wel in folie). Er is een enorm buffet en genoeg te eten voor iedereen. Aan het einde van de avond worden we met de bus en een knettergekke maori-chauffeuse teruggebracht naar het motel. In de bus moeten we zingen per nationaliteit en daardoor zijn we terug voor we er erg in hebben, ondanks dat we de laatste rotonde zeker 50x gemaakt hebben.
maorikrijger_small.jpg welkomstceremonie_small.jpg houtsnijden_small.jpg nettenmaken_small.jpg
vlechten_small.jpg maorigeschiedenis_small.jpg maorimuziek_small.jpg maorishow_small.jpg
Op 19 november maak ik met ruim de helft van onze Djoser-groep een "eco-wandeling met bezoek aan natuurlijke hot pools". Met twee busjes worden we opgehaald bij het motel en vervolgens rijden we in ongeveer drie kwartier naar Whirinaki rainforest. Whirinaki Forest Park is een reservaat met (niet-tropisch) regenwoud en is niet alleen het meest bekende bosgebied van Nieuw-Zeeland, maar ook uniek ter wereld. Dat komt door de oude en reusachtige bomen, de gigantische podocarpen zoals de kauri, die hier gevonden worden. Het mooiste zie je dat natuurlijk tijdens een wandeling met gids, zoals de onze. De wandeling wordt begeleid door twee maori-gidsen die alles vertellen over het bos, het medicinale gebruik van diverse bomen en planten of het gebruik daarvan in voeding. Voor vertrek zetten de gidsen een soort van buffet neer waar broodjes voor de lunch klaargemaakt kunnen worden (2e foto onder). Daarna is het tijd voor de maori-groet met de gidsen: neus tegen neus en "kia-ora" zeggen dus. Even later beginnen we met de wandeling. Met name aan het begin, gaat de wandeling door bos langs prachtige boomvarens, die een soort woud van parasols lijken te vormen (3e foto onder). Het is een vrij lichte wandeling van nog geen 10 kilometer, maar de wandeling is daar niet minder mooi om, zeker niet met de uitleg van de gidsen (4e foto onder).
whirinakiforest_small.jpg buffet_small.jpg boomvarenbos_small.jpg uitleg_small.jpg vogel_small.jpg
boomvarens_small.jpg kauriboom2_small.jpg vallendwater_small.jpg woesterivier_small.jpg prachtigenatuur_small.jpg
Even verderop zien we ook de woudreuzen waar het bos bekend om staat (2e foto boven). Het bos waar we door heen lopen is gewoon bijzonder mooi: de begroeide bomen (5e foto boven, 1e en 2e onder), de woudreuzen, de watervallen (3e foto onder) en riviertjes, alle kleuren groen, te veel om op te noemen. Na de wandeling die eigenlijk veel te kort duurt, rijden we verder naar Waikite valley en stoppen bij de Waikite Valley Thermal Pools om even heerlijk te ontspannen in het "medicinale" water van de geothermische bronnen hier. Het water van de Te Manaroa bron wordt hier opgevangen en over een serie trappen gestuurd om af te koelen (5e foto onder). De warme baden wisselen in temperatuur van 35° tot 40°C. Het is dus heerlijk relaxen zo en dan is het ook nog van dat geweldig mooie weer. Al veel te snel moeten we weer terug naar Rotorua. In de avond eet ik voor het eerst Japans buiten Japan: we eten met een groepje bij Mr. Yakitori en dat smaakte eigenlijk naar meer ....
begroeiing_small.jpg sprookjesbos_small.jpg waterval_small.jpg waikitevalleythermalpools_small.jpg koeling_small.jpg
De volgende dag, 20 november, vertrekken we op tijd want we hebben nog een drukke dag voor de boeg. We kunnen echter natuurlijk niet het gebied rond Rotorua verlaten zonder iets gezien te hebben van de geothermische verschijnselen in dit gebied. Het kleurrijkste, grootste en meest gevarieerde gebied waar dit kan, is bij het plaatsje Wai-O-Tapu in het Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Het betreft hier een geothermisch gebied van maar liefst 18 vierkante kilometer vol met kraters, kokende modderpoelen, fumarolen. Alles stoomt en bubbelt hier en de verschillende elementen die hier naar boven komen, geven een enorme verscheidenheid aan kleuren. Het lijkt op wat ik zag in het Kraflagebied in IJsland, alleen dit gebied is gevarieerder en zoveel groter. We maakten een rondwandeling van ruim een uur door dit prachtige gebied. Op de 1e twee foto's onder is een kokende modderpoel te zien die eigenlijk nog buiten het bezoekersgebied ligt. Het enorme gat in de grond met gele en groene kleuren (3e foto onder) wordt Devil's Home genoemd. Het is een ingestorte krater die zijn kleuren dankt aan gesublimeerde vulkanische dampen. De Thunder Crater met zijn stomende water (4e foto onder) is ook een ingestorte krater. De kleuren bij het Artist's Palette op de 5e foto worden veroorzaakt door mineralen uit het water uit de Champagne Pool op de achtergrond van dezelfde foto. Het gaat hier om mineralen als goud, zilver, kwik, zwavel, arsenicum, thallium, ijzer, mangaan en antimoon.
modderpoel_small.jpg blub_small.jpg waiotaputhermalwonderland_small.jpg zwavelhoudendestoom_small.jpg artistspalette_small.jpg
Via een vlonder kun je over de modder naar de Champagnepool lopen (1e foto onder). Onder en links naast die vlonder bevindt zich dan Primrose Terrace, terrassen van sinter. Sinter is een mengsel van neerslagen van metaalverbindingen die aan elkaar vast bakken, soort ertsen. Deze sinter bevat veel silicaat, die overblijft als het water uit water van de Champagne Pool verdampt. Ook interessant om te zien is de Frying Pan Flat, een eruptiegebied met hete bronnen (3e foto onder). Veel mooie kleuren bevat de Bridal Veil Falls (vrij vertaald: de bruidssluier-waterval). De prachtige kleuren hier worden behalve door mineralen ook veroorzaakt door micro-organismen. De Devil's Bath is de poëtische naam van de gifgroene poel (5e foto onder) aan het einde van de wandeling, bestaande uit water met veel zwavel en ijzerzouten.
champagnepool_small.jpg primroseterrace_small.jpg fryingpan_small.jpg bridalveilfalls_small.jpg devilsbath_small.jpg