REISVERSLAG SRI LANKA EN MALDIVEN 2014

Verslag van een rondreis door Sri Lanka en Maldiven, deel 8: Maldiven

MALDIVEN

De Maldiven of Malediven zijn een eilandengroep van 1192 eilanden op koraal verdeeld over 26 atols in de Indische Oceaan die samen een islamitische republiek vormen. Er wonen ongeveer 330.000 mensen, waarvan bijna een derde woont en werkt in de hoofdstad Male. Maar liefst 99.9% van het land is water. Van de bijna 1200 eilandjes zijn er slechts zo'n 200 bewoond en meer dan 100 eilandjes worden gebruikt voor toeristen resorts. Toerisme is de belangrijkste bron van inkomsten. De toeristen worden aangetrokken door de mooiste stranden ter wereld en de prachtige koraalriffen die door het enorm heldere water ook heel goed te zien zijn. Met name voor huwelijksreizen zijn de Maldiven populair. De Maldiven zijn een van de laagst liggende landen ter wereld en dus in direct gevaar voor de gevolgen van een stijging van de zeespiegel door klimaatveranderingen.

zondag 19 oktober: Paradise Island Resort

Als we de volgende ochtend wakker worden en het licht is en de zon volop schijnt, zien we pas echt op wat voor prachtige plaats we terecht zijn gekomen. Het strand is echt wit en de zee is strak blauw in verschillende tinten. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Na het ontbijt, met het meest uitgebreide ontbijtbuffet dat ik ooit heb gezien, maak ik met Arthur een wandeling rond het Paradise Island Resort waar wij deze drie dagen verblijven. Het resort neemt het hele eilandje Lankanfinolhu in beslag en aan alle kanten is er het witte strand met palmbomen en de lichtblauwe zee. Verderop is het donkerblauwe water van de Indische Oceaan (of Stille Oceaan). Het resort is groot, misschien wel te groot en niet helemaal "Djoser", maar wel een geweldige afsluiting van de reis. Na onze rondwandeling ga ik een uurtje zwemmen. Het water is zo lekker dat je er heel lang in rond blijft dobberen, al kletsend met reisgenoten.
maldiven_small.jpg maldiven2_small.jpg maldiven3_small.jpg maldiven4_small.jpg maldiven5_small.jpg
Na een uitgebreid lunchbuffet, breng ik de rest van de middag door met lezen (alweer de derde "Dwarsligger") en zwemmen. Om half vijf ga ik met enkele reisgenoten mee op een "Dolphin Sunset Cruise". We varen een eind de oceaan op om terecht te komen tussen dolfijnen. Overal om ons heen zwemmen dolfijnen en ze maken soms heel mooie sprongen, zelfs een soort van pirouettes. Ze zijn echter zo snel dat het niet altijd lukt ze te zien en al helemaal niet om het op de foto te zetten. Met een Bacardi-cola genieten we van de dolfijnen. Als we terugvaren, begint de zon onder te gaan en kleurt de lucht oranje. Bij terugkomst gaan we naar een pier waar de rifhaaien gevoerd zullen worden. Er blijken er heel veel te zitten in dit stuk zee en daar hebben we dan tussen gezwommen. Overigens zijn de rifhaaien ongevaarlijk en hebben reisgenoten ze zien zwemmen tot vlak vooor het strand bij onze huisjes. Ook het dinnerbuffet even later is weer heel uitgebreid (dat wordt dus kilo's aankomen). Later op de avond ga ik met Arthur enkele cocktails drinken in de bar. De rest van de groep blijkt dan al naar bed omdat ze de vorige avond het wel heel erg laat hebben gemaakt in deze bar of omdat ze de volgende dag willen gaan duiken.
maldiven6_small.jpg dolphincruise_small.jpg dolphincruise2_small.jpg dolphincruise3_small.jpg rifhaaien_small.jpg

maandag 20 oktober: Male

Een groot deel van de groep gaat vandaag mee met een snorkeltrip, maar ik heb besloten mee te gaan op een excursie naar de hoofdstad Male om zo ook het echte leven op de Maldiven te zien, want daar is op het resort niet veel van te zien. Met de excursie via het resort worden we met een boot van het resort in ongeveer drie kwartier naar de haven Male gebracht. Daar staan gidsen te wachten om ons te stad te laten zien. Ik krijg een gids alleen, maar na een uurtje ga ik alleen verder want de gids geeft mij te weinig tijd voor foto's en bovendien wordt hij wat opdringerig.
maldiven7_small.jpg male_small.jpg male2_small.jpg male3_small.jpg male4_small.jpg
De stad Male is rustig voor een hoofdstad, zeker na Colombo, maar vol bedrijvigheid. Ik zie in Male de haven waar het fruit en de vis vanaf andere eilanden wordt binnengebracht om daar verhandeld te worden. Dat is heel leuk om te zien. Vooral de drukke en levendige vismarkt is heel interessant. Overal zijn mensen druk aan het werk. Iets verder van de haven zie ik de nieuwe Grote Moskee en de oude moskee Hukuru Miskiiy uit 1656. Er staat een graf voor van Kan'Baa Aisha Ranikilege, moeder van sultan Ibrahim Iskandhar I. Verder zijn er nog een aantal belangrijke gebouwen en een park waarin een heuvel volgens de gids de hoogste berg van de Maldiven is. Tja, het zou kunnen...
male5_small.jpg male6_small.jpg male8_small.jpg male7_small.jpg male9_small.jpg
male10_small.jpg male11_small.jpg male12_small.jpg male13_small.jpg
Om twaalf uur haalt de boot ons weer op en brengt ons terug naar het resort. De tijd na de lunch breng ik met name door met lezen op het strand, zwemmen en dobberen in zee. Tijdens het zwemmen zie je mooi gekleurde vissen gewoon onder je langs schieten! Om vijf uur ga ik met reisgenoten wat drinken in de bar met uitzicht op het strand. De bar en lobby zijn ook de enige plaatsen waar we wifi hebben, dus hier zie je regelmatig reisgenoten. Genietend van ons biertje zien we de zon ondergaan in de zee, een mooie ervaring. Na het diner ga ik nog met Arthur, Bonny, Annelies, Henny en Dieneke wat drinken in de bar. Er is eerst een domme krabbenrace in de bar, maar om half tien begint de disco en al snel staat de muziek zo luid dat er geen gesprek meer valt te voeren. Vroeg terug naar het huisje dan maar...

dinsdag 21 oktober: Paradise Island Resort

Als ik Arthur voorstel vandaag te gaan parasailen is hij direct voor, terwijl ik zelf nog even wat twijfels moet overwinnen als we bij het watersportcentrum staan. Om half elf vertrekken we van de pier. Henny en Dieneke komen net terug en zijn heel enthousiast. We gaan met meerdere personen. De boot gaat een eind de oceaan op en dan mogen we in een tuigje achterop de boot gaan staan en stijgen we langzaam op als de boot harder gaat varen. Het is geweldig! Van boven zie je goed het koraal liggen en de verschillende kleuren fel blauw van het water afhankelijk van de diepte. Het duurt veel te kort, maar het is een mooie ervaring. Alleen jammer dat de bemanning minder goed is in het maken van foto's.
parasailen_small.jpg parasailen2_small.jpg parasailen3_small.jpg parasailen4_small.jpg parasailen5_small.jpg
De middag brengen we door met voor de laatste keer de mooie zee in te duiken en van de zon te genieten op het strand. Ondanks heel veel zonnebrand smeren ben ik al aardig verbrand en dus is het misschien maar goed dat we afscheid moeten nemen van het huisje en het strand. Om zes uur moeten we ons huisje verlaten en uitchecken. Ik sluit samen met enkele reisgenoten ons verblijf af met een mooie zonsondergang en een drankje op het strand. Om half acht kunnen we nog snel iets eten van het buffet en daarna worden met de boot naar het vliegveld van Male gebracht. Om 11 uur hoort vlucht EK653 van Emirates naar Dubai te vertrekken maar dat wordt iets later. Het geeft niet: Op het vliegveld van Dubai wacht ons een lange nacht tot onze vlucht om half negen naar Amsterdam vertrekt. Rond half twee landen we op Schiphol en komt er een einde aan de mooie reis.
maldiven8_small.jpg maldiven9_small.jpg maldiven10_small.jpg maldiven11_small.jpg