REISVERSLAG SRI LANKA EN MALDIVEN 2014

Verslag van een rondreis door Sri Lanka, deel 6: Udawalawe NP, Galle

Dinsdagochtend 14 oktober: Elephant Transit House

Om kwart over 8, na een ontbijt bij de rivier, staan we klaar voor een bezoek aan het Udawalawe Elephant Transit Home. Dit is een opvangtehuis voor verweesde olifanten van het Srilankaanse ministerie voor Wildlife. Het Elephant Transit Home werd opgericht in 1995 en heeft sindsdien meer dan 90 olifanten weer losgelaten. Als de olifanten voor zichzelf kunnen zorgen, worden ze namelijk weer losgelaten in Uda Walawe of een ander park. Ze worden daarna nog een aantal jaar gevolgd. In dit tehuis kun je niet dichtbij de olifanten komen, maar we kunnen wel van een afstand zien hoe de baby-olifanten om 9 uur melk krijgen van de verzorgers. Na ons bezoek gaan we terug naar het river camp en hangen voornamelijk rond bij het restaurant. Het begint gigantisch te regenen, maar gelukkig stopt het op tijd voor ons bezoek aan het begin van de middag aan Nationaal Park Udawalawe.
elephanttransithouse_small.jpg elephanttransithouse2_small.jpg elephanttransithouse3_small.jpg elephanttransithouse4_small.jpg elephanttransithouse5_small.jpg

Dinsdagmiddag 14 oktober: Udawalawe NP

Om half drie vertrekken we met 4 jeeps voor een safari in Nationaal Park Udawalawe. Dit park is 308 vierkante kilometer groot en werd in 1972 gesticht. Het bestaat voornamelijk uit vlakten. Per jaar valt hier maar liefst 1500 mm regen. In het park leeft een groep van olifanten van zo'n 250 dieren. Ook komen hier wilde buffels, herten, vossen, krokodillen, varanen en luipaarden voor en diverse watervogels. De luipaarden zullen we niet zien, maar olifanten zien we verschillende. Een van de jeeps ziet zelfs een mannetje met grote slagtanden vlak voor de jeep oversteken, helaas is dat niet de jeep waarin ik zit. In tegenstelling tot de Afrikaanse olifant, heeft bij de kleinere Aziatische olifant alleen het mannetje slagtanden. Behalve olifanten zien we ook wilde buffels, herten, varanen, een krokodil, jakhalzen en verschillende soorten vogels. Veel pauwen zien we ook; die heb ik eigenlijk nooit eerder in het wild gezien.
uiltjes_small.jpg olifant_small.jpg udawalawenationaalpark_small.jpg udawalawenationaalpark2_small.jpg udawalawenationaalpark3_small.jpg
udawalawenationaalpark4_small.jpg udawalawenationaalpark5_small.jpg udawalawenationaalpark6_small.jpg udawalawenationaalpark7_small.jpg udawalawenationaalpark8_small.jpg
udawalawenationaalpark9_small.jpg udawalawenationaalpark10_small.jpg udawalawenationaalpark11_small.jpg udawalawenationaalpark12_small.jpg udawalawenationaalpark13_small.jpg
Dat het zo gestortregend heeft, heeft ook zo zijn gevolgen. De jeep waarin ik zit komt vast te zitten in de modder. Wij moeten uit de jeep, maar de chauffeur slaagt er niet in zich er uit te manoeuvreren. Ook met behulp van een andere jeep wil het niet lukken. Terwijl het nog licht is zien we in de verte olifanten naderen, maar al gauw wordt het te donker om ze te zien. We horen ze wel. De chauffeur en gidsen worden vrij zenuwachtig en we moeten terug in de bijna 90 graden scheef hangende jeep. Gelukkig worden we even later toch door een andere jeep opgehaald. Via nog een paar andere modderige plaatsen waar het spannend is en de jeeps moeite hebben lukt het uiteindelijk om uit het park te komen en kunnen we terug naar Athgira River Camp waar het dinerbuffet al op ons wacht.
udawalawenationaalpark14_small.jpg benauwdavontuur_small.jpg benauwdavontuur2_small.jpg

Woensdagochtend 15 oktober: Via Galle naar Beruwela

Om half negen vertrekken we met jeeps naar onze bus. Rond 9 uur rijden we de bus verder en we rijden steeds langs de kust. We maken een korte stop in het plaatsje Matara, een Hollands kolonistenstadje. Hier hebben we mooi zicht op de Indische oceaan. Ook stoppen we bij een paar steltvissers. De steltvissers zijn het bekende symbool van Sri Lanka, maar Dewa vertelt ons dat, tenzij je heel vroeg in de morgen komt, de vissers er puur voor de toeristen zitten en agressief worden als je niet grof betaalt om foto's te kunnen maken. Wij stoppen daarom slechts bij twee oude mannetjes die vroeger wel gevist hebben en nu wat bijverdienen voor de oude dag.
matara_small.jpg vissers_small.jpg steltvissers_small.jpg
In Habaraduwa maken we een stop bij een schildpaddeneierenbroederij. Op het strand hier in de omgeving leggen vijf soorten schildpadden hun eieren op het strand. Om te voorkomen dat deze worden opgegeten door andere dieren of door de lokale bevolking, worden de eieren door vrijwilligers opgegraven en in de broederij begraven. Een paar dagen na het uitkomen worden de kleine schildpadjes naar zee gebracht.
seaturtlehatcheryhabaraduwa_small.jpg seaturtlehatcheryhabaraduwa2_small.jpg seaturtlehatcheryhabaraduwa3_small.jpg seaturtlehatcheryhabaraduwa4_small.jpg seaturtlehatcheryhabaraduwa5_small.jpg

Woensdagmiddag 15 oktober: Galle

Om ongeveer twee uur komen aan in het plaatsje Galle, waar we tot half vijf de tijd zullen hebben. Die tijd gebruik ik om met Arthur de stad te verkennen. Galle is een heel oude en belangrijke haven. Toen de Portugezen in Ceylon heersten, maakten zij van Galle een vestingstad. In 1640 veroverden de Hollanders Galle en vestigden er het bestuur van de Nederlandse delen van Ceylon. Ook daarna bleef de stad een belangrijk steunpunt van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Op verschillende plaatsen in de stad is hun zegel dan ook te zien, bijvoorbeeld boven de oude poort. De Hollanders bouwden er een indrukwekkend fort, maar ook aan veel huizen is nog steeds het Nederlandse ontwerp te zien.
galle_small.jpg galle2_small.jpg galle3_small.jpg galle4_small.jpg galle5_small.jpg
De Hollanders bouwden een indrukwekkend fort in Galle, maar ook aan veel huizen is nog steeds het Nederlandse ontwerp te zien. Lopen door Galle is alsof je door een oud Hollands vestingstadje loopt. In de witte Nederlands Hervormde kerk uit 1754 zijn Nederlandstalige grafschriften te zien, zoals een graf voor de Hollandse commandeur en voor de volledige bemanning van een schip. We lopen over de enorm dikke muren van de stad. Alle bastions hebben nog steeds Nederlandse namen, zoals het Akerslootbastion (genoemd naar het Noord-Hollandse dorp Akersloot) en het Utrechtbastion. We proberen zoveel mogelijk te zien en lunchen dan in een restaurant. Voor het eerst is er ook een bruine sandwich! Je kunt ook goed winkelen in Galle ontdekken in het bijzonder de vrouwelijke reisgenoten.
galle6_small.jpg hollandsekerkgalle_small.jpg hollandsekerkgalle2_small.jpg hollandsekerkgalle3_small.jpg galle7_small.jpg
Om half vijf vertrekken we van Galle naar Beruwela waar we in het Tapro Spa Foot Print resort aan het strand zullen verblijven. Onderweg stoppen we even bij Peraliya. Hier staat een monument dat de slachtoffers in Sri Lanka van de tsunami in 2004 herdenkt. Bij Peraliya kwamen meer dan 1700 mensen om toen hun wachtende trein door de vloedgolf werd weggespoeld. In totaal kwamen meer dan 30000 mensen in Sri Lanka om tijdens de tsunami van 2004, met name in het gebied waar wij nu doorheen rijden....