Rondreis Thailand 2005: Deel 1

Over Thailand

Thailand ligt in het hart van Zuidoost-Azië zoals te zien is op de satellietfoto hieronder. Het land heeft 60 miljoen inwoners. De meesten van hen wonen in Bangkok en in de laagvlaktes in het midden van het land. Het noorden en het gebied langs Birma is bergachtig. Het zuiden van het land staat met name bekend om zijn stranden en eilanden. Circa 95 procent van de Thaise bevolking is Boeddhistisch en het land staat dan ook bekend om zijn vele en prachtige tempels (wats) met de in fel oranje geklede monniken. Het land ligt in een vruchtbare moesson-gordel en heeft daarom een grote overvloed en variëteit aan voedsel. Het tropische klimaat wordt beinvloed door de moessons en deze zorgen voor een grote verscheidenheid aan flora en fauna en voor de aanwezigheid van regenwoud. Twee moessons bepalen het klimaat: de natte zuidwestmoesson van juni tot oktober en de koelere en droge noordoostmoesson van november tot maart en deze laatste periode zou de beste reistijd zijn. Echter, de hieronder beschreven reis vond plaats in oktober en we hadden (op twee hevige tropische buien in de eerste dagen na) alleen maar mooi en droog weer en voornamelijk blauwe luchten!

Azie Kaart Thailand Thailand map

1 en 2 oktober: Amsterdam -Bangkok

Op zaterdag 1 oktober begon onze reis met Djoser naar Thailand met Lufthansa die ons van Amsterdam via München naar Bangkok zou brengen. Op de luchthaven van Bangkok werden we op zondagmiddag opgewacht door reisleider Patrick, de Thaise gids Wan en chauffeur Wat. Al direct buiten het vliegveld overvalt de tropische warmte je. Een korte busrit bracht ons naar het Royal hotel, waar we zouden verblijven. Direct daarna konden we beginnen met de eerste kennismaking met Thailand en met Bangkok in het bijzonder. Bangkok is warm, druk, vervuild, maar ook gezellig en levendig met de vele etenstentjes en kraampjes. Dat was met name zo op de markt op Khao San Road, de bekendste straat van Bangkok, waar met name backpackers alles kunnen vinden wat je op een vakantie nodig hebt. 's Avonds kregen we ons eerste Thaise diner (heet maar lekker!), terwijl we met een fraaie boot, de Wan Fah, op de rivier de Chao Praya voeren en vermaakt werden met Thaise dansen.

Khao San Road

Optreden
Tuktuk

3 oktober: Bangkok

Iedere toerist die Bangkok bezoekt, bezoekt het Grand Palace, Wat Phra Kaeo en Wat Pho en wij waren geen uitzondering. Wat Phra Kaeo is de heiligste tempel van Thailand en lange broeken waren dus vereist. Het complex van Wat Phra Kaeo is een klein stadje op zich, waarvan de bouw begonnen werd in 1782 ter gelegenheid van de stichting van de nieuwe hoofdstad. Op de foto's hieronder zijn onder andere de gouden Phra Si Rattana Chedi (met daarin een borstbeen van Boeddha), de wachters bij de ingang van het complex en bij de Smaragden Boeddha bot (=wijdingszaal) en het Koninklijk Pantheon te zien en ook 2 van de 112 vergulde sierfiguren of garuda's te zien. Het Grand Palace dat we vervolgens bezochten, was tot 1946 de residentie van de Thaise koning. Wat Pho is de oudste tempel van Bangkok en met name bekend om de 46 meter lange liggende Boeddha die de hele wihan (=vergaderzaal) vult. Andere bezienswaardigheden hier zijn het Medicijnpaviljoen met daarop anatomische schetsen met massagepunten, de hoofdbot en de vele kleine chedi's.

In de middag maakten we een boottocht over de Chao Praya rivier en de klongs (kanalen) van Bangkok, waarbij goed te zien was hoe veel mensen aan het water leven. Ook kwamen we langs een tempel die gewijd was aan meervallen en die hier gevoerd werden. Na de lunch brachten we een bezoek aan Chinatown, het centrum van het Chinese leven in Bangkok, een bruisende en drukke wijk en een doolhof van smalle stegen vol marktkramen. De Yaowarat road gaat door deze wijk en is ontzettend druk. Het drukke verkeer in Bangkok is er de oorzaak van dat de lucht in Bangkok merkbaar vervuild is. In de avond bezochten we een kickbokswedstrijd in het Rajadamnern stadion, waarbij met name het zeer enthousiaste gokken van de vaak zo rustige Thai opviel.

Phra Si Rattana Chedi

Yaowarat road

Kickboksen

4 oktober: Bangkok - Nakhon Pathom - Damnoen Saduak - Kanchanaburi - River Kwai

De chedi of stoepa van Nakhon Pathom is met 120 meter het hoogste Boeddhistische bouwwerk ter wereld. Hier maakten we onze eerste stop op 4 oktober. Dit enorme monument met daarin een grote Boeddha is een van de belangrijkste bedevaartsoorden van Thailand. Rond het monument is een galerij met een Boeddha voor elke dag van de week. Het was hier mogelijk bij de Boeddha van je geboortedag een voorspelling te krijgen. Bij onze volgende stop, 35 kilometer verder, bezochten we de drijvende markt van Damnoen Saduak, volgens reisgidsen één van de weinige drijvende markten die niet enkel voor toeristen gehouden wordt. Met longtail-boten voeren we door een doolhof van "klongs", waar met name vrouwelijke kooplui in houten boten groente, fruit en souvenirs verkopen. Na een lunch op de rivier Kwai bezochten we het JEATH Oorlogsmuseum in Kanchanaburi ter nagedachtenis aan de krijgsgevangenen die het leven lieten bij de bouw van de beruchte Birma-spoorlijn en we bezochten het Kanchanaburi War Cemetry waar 7000 geallieerden (waaronder veel Nederlanders) begraven liggen. Daarna liet het geluk ons even in de steek en begon het ongekend hard te regenen. Toch bezochten we nog de bekende brug over de river Kwai bij het station van Kanchanaburi en vervolgden onze reis per trein over de Birma-spoorweg. Na nog een korte busrit en een geweldige en avontuurlijke boottocht per longtail boot door de donkere jungle, kwamen we aan bij onze drijvende hotels (floatels) op de rivier Kwai in Nationaal Park Sai Yok.

Chedi Nakhon Pathom

De Bridge
Birma spoorlijn

5 oktober: Jungle rafts River Kwai

De Jungle rafts op de rivier de Kwai in Nationaal Park Sai Yok waren echt de leukste onderkomens van de hele reis. Ook al was er geen electriciteit en warm water en liep de riolering direct de rivier in, de sfeer met de olielampen, de lokatie en de fantastische omgeving maakten de dagen hier onvergetelijk. 's Ochtends om half acht kwamen de kornaks uit het naburige dorpje hun olifanten wassen bij onze hutjes. Op 5 oktober na het ontbijt vertrokken we per longtail-boot met hoge snelheid ver het Nationaal Park in, door de jungle, langs de Sai Yok Yai-waterval naar het bezoekerscentrum, waar we overstapten op een groot vlot. Dit vlot werd naar een waterval in het park gesleept waar we konden zwemmen en van de omgeving genieten. Halverwege de middag begonnen we de terugreis door ons met zwemvesten door de sterke stroming terug te laten drijven naar het bezoekerscentrum waar we weer in de longtail-boten stapten. Daarna konden we ons nog even terugtrekken in de hangmatten die bij elke hut aanwezig waren en maakten we een wandeling naar het naburige dorpje. Daarna was het tijd voor alweer een heerlijke Thaise maaltijd en Singha bier.