Rondreis Thailand 2005: Deel 2

6 oktober: River Kwai - Ayutthaya - Khao Yai

Na een dag rusten volgt vaak weer een reisdag en ook nu was dat weer zo.Vandaag vertrokken we per boot weer uit de Jungle Rafts, terug naar de bus, op weg naar Nationaal Park Khao Yai. Onderweg stopten we bij een lokale markt waarbij Wan, onze Thaise gids, ons van alles uitlegde over de groente en het fruit en alles wat daar nog meer werd verkocht. Tijdens deze vakantie zouden we heel veel markten zien. Overal waar je komt is wel een markt met verse etenswaren en op grotere markten ook kunst en huishoudelijke voorwerpen. Vanaf de markt reden we verder naar Ayutthaya, de vroegere koningstad. In de 16e en 17e eeuw moet dit een prachtige stad geweest zijn, maar de Birmezen hebben hier veel verwoest na de val van het koninkrijk Ayutthaya in 1767. Er staan hier veel tempels, waarvan we er twee bezochten: Wat Phra Mahathat en Wat Chai Watthanaram. In Wat Phra Mahathat is onder onder te zien hoe één van de hoofden van de Boeddha's die er door de Birmezen zijn afgeslagen, is vergroeid in de wortels van een boom. Aan het eind van de dag kwamen we aan bij het Khao Yai Villa Mountain Resort, waar we de komende twee nachten zouden slapen en waar we direct het zwembad indoken!

Thaise markt Markt in Thailand Wat Phra Mahathat Wat Phra Mahathat Wat Phra Mahathat

7 oktober: Nationaal Park Khao Yai

Khao Yai was in 1962 toen het werd opgericht het eerste nationale park van Thailand. Er leven hier nog verschillende bedreigde diersoorten, zoals de tijger, olifanten, gibbons, luipaarden en meer dan 300 soorten vogels. Het park bestaat uit tropisch regenwoud, grasland en bergen van rond 1000 meter hoog. Redelijk vroeg vertrokken we voor een jungletocht in dit park. Vanwege de aanwezigheid van bloedzuigers in het tropische regenwoud werden lange broeken aanbevolen en moesten we speciale sokken aan waar de bloedzuigers niet doorheen konen steken. Dat was niet overbodig zouden we later merken. Met jeeps reden we naar de plaats waar onze gids, een vroegere opzichter van het gebied, ons opwachtte voor een mooie wandeling dwars door de jungle. Met zo'n grote groep zie je niet heel veel dieren, maar toch zagen we enkele apen. De natuur was echter schitterend. De gids gaf uitleg over de planten en bomen die we tegen kwamen, zoals de wortel waaraan de bekende Thaise tijgerbalsem zijn geur aan ontleent. Halverwege stopten we voor een groepsfoto. De rode grond op de foto rechtsonder is een plaats waar olifanten komen likken voor mineralen en "baden". Helaas was er nu geen olifant te zien. Ondanks dat de jungletocht maar circa 3.5 uur duurde, was hij toch redelijk vermoeiend door de benauwde hitte en het avontuurlijke pad. Daarna was het echter tijd voor de lunch bij het bezoekerscentrum en reden we naar de Haeo Suwat-waterval aan de bovenloop van de Lam Takhong-rivier. Uiteindelijk gingen we terug naar ons resort en was het weer tijd voor een duik in het zwembad en een ouderwetse barbecue; dat was voor sommige reisgenoten een grote wens na 7 dagen (bijzonder lekker) Thais voedsel.

Junglewandeling Khao Yai Nationaal Park Gerard Junglefoto Nationaal Park Khao Yai
Wan Haeo Suwat-waterval Lam Takhong-rivier Khao Yai

8 oktober: Khao Yai - Phimai - Khon Kaen

Op weg naar Phimai maakten we eerst een stop in een grote pottenbakkerij. Rond de middag kwamen we vervolgens aan in het stadje Phimai bij de Prasat Hin Phimai. Deze prachtige tempel is aan het begin van de 11de eeuw gebouwd in de typische Khmer-stijl en is heel mooi gerestaureerd. Hoewel Prasat Hin Phimai geen wat meer is, worden er soms boeddhistische bijeenkomsten gehouden. Op de tweede foto is de zogenaamde Naga-brug te zien die voert naar de hoofdingang van het complex. Op en in het centrale heiligdom zijn taferelen afgebeeld uit de Ramayana. De Ramayana is een epos over de heldenkoning Rama die met behulp van de aapgod en een leger van apen vecht tegen de demonen onder leiding van hun koning Tosokan, die Rama's vrouw Sita heeft ontvoerd. Vlakbij de tempel ligt een Banyan bos. De Banyan-boom of Waringin is een grote boom met enorme vertakkingen. De enorme vertakking, de uitgebreidheid van de kroon en de op stammen lijkende luchtwortels geven de boom een mystiek uiterlijk waarin bovennatuurlijke krachten zouden zitten. Bij dit Banyan-bos was het mogelijk vogeltjes te bevrijden voor geluk, vissen los te laten voor een goede reis of slakken los te laten voor geluk in de liefde. Ook was het hier mogelijk de hand te laten lezen. Hierna ging de reis verder naar de plaats van onze overnachting: Khon Kaen, een stad waar niet zoveel te beleven valt. 's Avonds hebben we eerst de night market van Khon Kaen bezocht en daarna ons tussen de lokale bevolking gemengd in de discotheek bij het Rachaprukhotel.

Pottenbakkerij Naga-brug Prasat Hin Phimai Prasat Hin Phimai Prasat Hin Phimai
Phimai Banyanbos Banyanboom Waringinboom Lunch in Phimai

9 oktober: Khon Kaen -Sam Ran Hin Lat - Khoa Kho

Het dorpje Sam Ran Hin Lat komt vermoedelijk in geen enkele reisgids voor. Het is een klein dorpje op het uitgestrekte platteland van noord-Thailand. Dankzij onze Thaise gids Wan zijn we hier gestopt voor een unieke kennismaking met het leven van de Thaise plattelandsbevolking. We zagen onder andere de verwerking van rijst, het weven van zijde, het maken van zijde uit de cocons van de zijderups en kregen een zegen voor een goede reis in de plaatselijke tempel. Daarna gingen we verder naar onze overnachtingsplaats, het Rai Issara Resort in Khao Kho. Dit ligt in een prachtige omgeving zoals de onderste rij foto's laat zien. In Khao Kho was niet zoveel te beleven en dag eindigde daarom met een karaoke-avond.

Sam Ran Hin Lat Rijst pellen Kinderen Weven van zijde
Sam Ran Hin Lat Zegen voor Ingeborg Zijderupsen Zijde maken uit zijderups
Sam Ran Hin Lat Papaya noord-Thailand Khao Kho

10 oktober: Khoa Kho - Phitsanulok - Sukhothai

Dit was weer een reisdag, maar zoals gebruikelijk onderbroken door diverse stops. De eerste was bij het Rain Forest Resort, waar de koffie bijzonder goed was, maar de omgeving nog veel beter. Rondom dit resort is een kunstmatig stukje regenwoud aangelegd met prachtige bloemen. In Phitsanulok stopten we bij de Buddha Foundry, een fabriekje waar Boeddha-beelden worden gegoten. In Phitsanulok kregen we de tijd om rond te lopen en te eten en wie wilde kon met onze gids Wan naar een ceremonie in de tempel Wat Phra Si Rattana Mahathat. Bij de ceremonie hoorde andere een toekomstvoorspelling aan de hand van een vaas met genummerde stokjes, zoals we wel vaker hadden gezien. De bedoeling is zo lang te schudden dat 1 stokje als eerste uit het vaasje schuift en aan de hand van dit nummer kan een voorspelling worden gekregen, die later in de bus door de gids werd vertaald. Aan het einde van de middag kwamen we tenslotte aan in Sukothai waar we twee nachten zouden blijven. Beide avonden zouden we drinken in de Kitty bar naast ons hotel, waar een Nederlandse eigenaar en live-muziek voor de sfeer zorgen.