REISVERSLAG Tunesië 2009

Verslag van een rondreis door Tunesië. Deel 7 - Djerba, El Djem

Djerba: Guellala

Op de ochtend van 21 mei is er de mogelijkheid zelf op pad te gaan, te gaan zwemmen of mee te gaan met een rondleiding over het eiland Djerba met Noubbi. Net als een groot deel van de groep, maak ik de excursie. We rijden langs de Romeinse dam en maken onze eerste stop bij het dorpje Guellala, het pottenbakkersdorp van Djerba. Al duizenden jaren wordt op Djerba keramiek gemaakt. Dat dit juist hier bij Guellala gebeurt, komt doordat zich vlakbij het dorp grote hoeveelheden van de juiste klei te vinden zijn. Daar bevinden zich ook de meeste ovens. Het pottenbakken gebeurt in Guellala nog steeds ook voor huishoudelijk gebruik, maar natuurlijk met name voor de toeristen. In het dorp bevinden zich veel werkplaatsen, ateliers en verkoopplaatsen voor het mooie aardewerk dat hier wordt gemaakt (foto 1-3). Het kleurige keramiek uit Djerba zijn we de hele reis al tegengekomen (vaak goedkoper dan hier), maar dit is natuurlijk de plaats om souvenirs te kopen. Het Berberdorpje zelf is ook best leuk (foto 4,5). Vlakbij Guellala ligt het Museum voor Volkskunst. Het museum ligt op een mooie locatie met uitzicht over Guellala (foto 6). Het museum laat in de verschillende ruimten diverse onderdelen zien van het leven in Tunesië, zoals een typisch Tunesisch huis, kleden, traditionele kostuums, decoraties, maar ook bijvoorbeeld de huwelijksceremonies, het persen van olijfolie en de visvangst. Best een leuk museum om even rond te kijken dus.

guellala_small.jpg pottenbakkerswinkel_small.jpg demonstratie_small.jpg pleintjeinguellala_small.jpg mannenopdjerba_small.jpg
uitzichtoverguellala_small.jpg guellalamuseum_small.jpg kapstok_small.jpg

La Ghriba

Al eeuwen kent Tunesië een joodse gemeenschap. Op Djerba bevindt zich nog een joodse gemeenschap van zo'n 1000 gelovigen in twee joodse dorpen Hara Sghira (of Er Riadh) en Hara Kbira (of El Ghriba). De synagoge van Hara Sghira is het bedevaartsoord de Ghriba, wat zoiets betekent als de wonderschone of de vreemdeling. In deze synagoge zou een steen van de tempel in Jeruzalem uit het jaar 70 zijn ingemetseld. De synagoge zelf zou dateren van het jaar 586 v. Chr. wat haar de oudste synagoge ter wereld zou maken. één van 's werelds oudste kopieën van de Torah zou hier bewaard worden. Om al deze redenen wordt La Ghriba door veel pelgrims bezocht. Wij bezoeken deze mooie en historische synagoge (foto 1,7). La Ghriba werd door een aanslag in 2002 beschadigd, daarom moeten we nu door veiligheidspoortjes om de synagoge in te kunnen. De synagoge heeft van binnen galerijen van blauwe zuilen en prachtige kleurige tegels (foto 2-5). Naast de synagoge ligt de karavanserai (foto 6), een slaapplaats voor de pelgrims

laghriba_small.jpg interieurlaghriba_small.jpg pelgrimsoord_small.jpg blauwezuilen_small.jpg synagoge_small.jpg
karavanserai_small.jpg lagribasynagoge_small.jpg

Houmt Souk

Na de rondleiding over het eiland laten we ons door de bus afzetten bij de hoofdstad van het eiland Houmt Souk. Houmt Souk betekent "markststad"en is de naam van het grootste dorp op Djerba. De stad heeft een gezellig centrum en met Marianne, Monique en Bert loop ik vervolgens langs de vele kleurige marktjes en winkeltjes in het centrum (foto 1-4) en we passeren onder andere de vismarkt (foto 5) waar we de verse vis verhandeld zien worden en waar vandaan de vis rechtstreeks richting de restaurantjes gaat. Daarom gaan we wat eten bij een visrestaurantje op één van de vele leuke pleintjes in de stad (foto 7). Na de uitgebreide lunch met interessante gesprekken, lopen we door naar de waterkant, waar de Spaanse vesting "Bordj El Kebir" ligt. Dit fort uit 1289 is nu een archeologisch museum en we kijken hier even rond (foto 8-10). Hierna blijf ik met Bert en Monique nog wat winkelen totdat we aan het eind van de middag terug gaan naar het hotel, waar ik nog even het zwembad in duik. 's Avonds eten we met zijn vieren, aangevuld met reisleider Piet en gids Noubbi bij een leuk Tuareg restaurantje in de buurt, om met diverse anderen uit te groep te eindigen bij de bar in het hotel voor onze laatste echte avond.

ezelwagenopdjerba_small.jpg djerbadames_small.jpg fruitmarkt_small.jpg houmtsouk_small.jpg vismarkt_small.jpg
straatjeinhoumtsouk_small.jpg pleintje_small.jpg fortinhoumtsouk_small.jpg marina_small.jpg spaansevesting_small.jpg

Vertrek uit Djerba

Op 22 mei vertrekken we al om zes uur met de bus van het hotel (foto 1). Dat is wat vroeg, maar we hebben een lange reis voor de boeg en zonder vroeg te vertrekken, zou er geen tijd zijn om El-Djem te bezoeken of even te rusten in Tunis voordat 's nachts onze vlucht vertrekt. Bij de ferry naar het vasteland verliezen we al weer wat tijd, maar het is leuk om bij de ferry te zien hoe de vissersboten terugkomen van de visvangst (foto 2-4). Na de overtocht rijden we, met slechts een korte koffiestop, direct door naar el-Djem, waar we rond het middaguur aankomen en het gigantische amfitheater al van ver zien liggen. Dat gaan we natuurlijk bezichtigen, maar eerst gaan we snel een broodje eten bij één van de restaurantjes die uitkijken op het Colosseum.

zwembaddjerba_small.jpg wachtendopdeferry_small.jpg golfvanbougrara_small.jpg visserbootjes_small.jpg

El Djem

Het Romeinse theater in El-Djem was het op zes na grootste Romeinse theater van de oudheid, na Rome, Capua, Pozzuoli, Verona en Carthago, maar het is nu het best bewaarde theater buiten Rome en staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het amfitheater werd gebouwd begin 3e eeuw in de Romeinse stad Thysdrus, zoals El Djem toen heette. Het stadje werd overigens al eerder gesticht als Punische nederzetting. De buitenkant (foto 1) bestaat uit drie verdiepingen en heeft een hoogte tot 36 meter. De galerijen bestaan uit arcaden afgewisseld door halfzuilen met Romeinse kapitelen. Het theater is ovaal met assen van 148 en 122 meter. Het theater bood destijds plaats aan 30000 toeschouwers, maar de meeste van de zitbanken zijn echter verdwenen. Onder het theater is een souterrain (onder de sleuf op foto 6 en 7) waar je nog in kunt (foto 5). Hier waren de kooien voor wilde dieren en de ruimtes voor veroordeelde gevangenen. In het Colosseum van El Jem werden delen van de film Monty Python's Life of Brian en van de geweldige film Gladiator opgenomen.

amfitheatervaneldjem_small.jpg toegang_small.jpg colosseum_small.jpg binnenzijdeamfitheater_small.jpg
catacomben_small.jpg zitplaatsen2_small.jpg arcades_small.jpg eldjem_small.jpg

Einde

We hebben in El Djem ruim de tijd het theater te bewonderen en zelfs om nog even de winkeltjes in het stadje te bekijken, maar daarna rijden we over een lange saaie snelweg door naar Tunis, waar we rond zeven uur aankomen. Gelukkig hebben we hier tot we vertrekken een hotelkamer en kunnen we dus even opfrissen. Reisleider Piet, gids Noubbi en de chauffeur worden in de lobby van het hotel toegesproken en bedankt. Dan wordt nog snel een groepsfoto gemaakt, want dat was er nog steeds niet van gekomen. We gaan nog snel wat eten in Tunis en Marianne, Bert en ik gaan nog één keer wat drinken met Noubbi de gids. Rond twaalf uur staat de bus klaar, want om drie uur stijgen we op richting Frankfurt. In de ochtend van de volgende dag komen we aan op Schiphol en is het tijd om afscheid te nemen en zit deze leuke en mooie vakantie er al weer op.